شناسهٔ خبر: 37012775 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

اجرای داستان رستم و سهراب به شیوه مدرن!

کارگردان نمایش «سوگ جامه» گفت: رستم و سهراب برگرفته از داستان شاهنامه فردوسی با رویکردی جدید در داستان و بازخوانی اجرا می‌شود.

صاحب‌خبر -
صراط:

میثم عباسی نویسنده و کارگردان نمایش «سوگ جامه» درباره این نمایش گفت: نمایش «سوگ جامه» درباره رستم و سهراب و برگرفته از داستان شاهنامه فردوسی است. این نمایش با رویکردی جدید در داستان و بازخوانی آن اجرا می‌شود. در نمایشنامه «سوگ جامه» رستم می‌داند که سهراب پسر او و سهراب هم می‌داند رستم پدر او است و با این علم و آگاهی به جنگ یکدیگر می‌روند، این تغییری است که در این نمایش ایجاد شده که به این ترتیب شخصیت‌های دیگر داستان هم مانند تهمینه، کیکاووس و... تغییراتی دارند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران عباسی درباره هدف خود از ایجاد تغییرات در داستان رستم و سهراب گفت: هدف ما این بوده که نمایش‌ها و مشاهیر ایرانی خود را به شکل و با روش‌های مدرن به اجرا ببریم و فکر کردیم که جای این اتفاق در تئاتر امروز ما خالی است. در نمایشنامه‌های غربی این اتفاق می‌افتد و شما می‌بینید که مکبث، هملت، کرگدن و نمایشنامه‌های دیگر بار‌ها و بار‌ها به شیوه‌های مختلف به اجرا می‌روند.

عباسی ادامه داد:داستان‌های شاهنامه و دیگر داستان‌های ایرانی که بسیار هم دراماتیک هستند با روش‌های مدرن اجرا نمی‌روند. ما نویسنده‌های خوبی در کشور داریم که نمایشنامه می‌نویسند و آن را کارگردانی می‌کنند و کار‌های خوب و پرفروشی هم خواهند داشت. من برای نوشتن نمایشنامه «سوگ جامه» چهار سال پژوهش و نگارش انجام دادم به همین علت نمایشنامه نویسی همتی می‌خواهد که باید برای آن زمان گذاشت.

نویسنده نمایش «سوگ جامه» با اشاره به اینکه نمایشنامه نویسی کار سختی است، بیان کرد: اگر من اثری از یک نویسنده خارجی که کمدی هم باشد را به اجرا ببرم بسیار ساده خواهد بود، ولی زمانی که برای یک نمایشنامه پژوهش می‌کنید و سال‌ها وقت خود را برای آن می‌گذارید، روش سخت تری را انتخاب کرده اید. بخشی از کار نوشتن به امرار معاش بازمی گردد، برای نمونه من حدود پنج سال برای نمایش «سوگ جامه» زمان گذاشتم و حال کمک هزینه محدودی به من تعلق می‌گیرد و بدون تهیه کننده این کار به اجرا می‌رود پس نویسندگانی مانند من تصمیم می‌گیرند متن آماده و تک پرسوناژ خارجی، کمدی و با سلبریتی‌ها را به اجرا ببرند.

وی افزود: نمی‌توان از این هنرمندان ایرادی گرفت، زیرا شکل ساختاری دچار اشکال است. از نظر من معضل اصلی تئاتر،نمایشنامه نویسی است هر چند که نمایشنامه نویسان خوبی داریم، اما تعداد آن‌ها بسیار کم است و تا زمانی که معضل نمایشنامه نویسی داریم، پیشرفت هم نخواهیم کرد، زیرا بستر یک نمایش، نمایشنامه نویسی است و زمانی که خوراک خوبی نداریم اتفاق خوبی هم رخ نخواهد داد.

کارگردان نمایش «سوگ جامه» درخصوص دغدغه خود از اجرای این نمایش اظهار کرد: ما در نمایش «سوگ جامه» سعی کردیم که اساطیر کشور از بین نرود و نسل جوان همچنان با اساطیر آشنا باشند و به این موضوع فکر کردیم که می‌توانیم اساطیر را به شکلی جدید به اجرا ببریم و در ساختاری مدرن نگاهی جدید به آن‌ها داشته باشیم. ما می‌توانیم از داستان‌ها و اساطیر خود وام بگیریم و نمایش‌های ایرانی را تبدیل کنیم و همگام با تئاتر روز دنیا پیش برویم.

وی افزود: استقبال و بازخورد خوبی را از تماشاگران نمایش دریافت کردیم. در این نمایش تلاش کردیم قصه و نمایش از لحاظ بصری برای مخاطبان جذاب باشد و تماشاگر حین تماشا خسته نشود.

عباسی درخصوص بازیگران نمایش «سوگ جامه» گفت: ما گروه کارما را داریم و البته در کنار آن از بازیگرانی که به شخصیت‌های نمایش نزدیک باشند هم استفاده می‌کنیم. بعد از این نمایش، نمایشی درباره کودتای ۲۸ مرداد را دارم که قصه آن معاصر است و در حال حاضر بر روی آن کار می‌کنیم.

علی بیک محمدی، اصغر شریعتی، داود شمس، سروش طاهری، محسن علیمحمدی، رضا نعمتیان، ندا نوری، هادی آبیاری، عطیه خورسند، آرمین رجایی، آرزو رضالو، فاطمه رهبری، میلاد سرائی، پارمیدا شایان، منیژه شبانی مقدم، محمد علی عسگری، مهلا قدوسی، امیر رضا کوشانی، محمد رضا محمدی، مجتبی معارفوند، مروارید معصومی بازیگران نمایش «سوگ جامه» هستند.

گفتنی است نمایش «سوگ جامه» از تاریخ ۱۹ آذر تا ۲ دی ماه هر شب ساعت ۱۷:۳۰ و ۱۹:۳۰ در سالن سایه تئاتر شهر به اجرا می‌پردازد.

نظر شما