شناسهٔ خبر: 37011149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

«توقف ممنوع» به چاپ بیستم رسید

اپ بیستم کتاب «توقف ممنوع» (انتظارات مقام معظم رهبری از جوان ایرانی) به همت انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، چاپ بیستم کتاب توقف ممنوع (انتظارات مقام معظم رهبری از جوان ایرانی) توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

همان ‌گونه که از نام کتاب مشخص است، مطالب بیان شده در این کتاب جنبه محرک برای جوانان را دارد، محرکی که جوان را از متوقف شدن منع می‌کند و او را به حرکت روبه‌جلو و تلاش برای رسیدن به مراتب بالاتر تشویق می‌کند.

مقام معظم رهبری همواره نسبت به نسل جوان دغدغه داشته و دارند و مسائل مربوط به این بخش از جامعه را با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌کنند. همین نگاه دقیق و دلسوزانه باعث شده است که ایشان در موقعیت‌های مختلف در ارتباط با مسائل مرتبط با نسل جوان و انتظاراتی که از آن‌ها دارند صحبت کنند.

البته با توجه به گستردگی موضوعات مرتبط به نسل جوان ایشان به فراخور هر مناسبتی که با جوانان و دانشجویان صحبتی داشته‌اند، مسائلی متناسب با همان مناسبت را مطرح کرده‌اند. به همین خاطر این نیاز احساس می‌شد که باید صحبت‌های رهبری در این حوزه را دسته بندی کرد تا بتوان در هر حوزه اهم مسائل مطرح شده از سوی ایشان را مشخص کرد.

 

کتاب «توقف ممنوع» به همین نیاز پاسخ داده است. کتابی کوچک اما مفید که در سه فصل اصلی به بررسی موضوعاتی چون ویژگی‌های نوجوان و جوان ایرانی، انتظارات رهبری از نوجوان و جوان ایرانی و دیدگاه‌ رهبری درباره باورها و وظایف اجتماع، مدرسه و دانشگاه در مسیر باروری علمی کشور پرداخته است.

چینش بیانات ذکر شده از رهبری در این کتاب به صورت کاملا هوشمندانه است، به شکلی که مخاطب حس می‌کند تمام این بیانات پشت سرهم بیان شده‌اند، در حالی که هرکدام از بیانات مربوط به دیداری متفاوت است.

بخش‌هایی از این کتاب:

پرده اول: عقب افتادگی علمی را جبران کنید

عقب افتادگی علمی را جبران کنید

عزیزان من! کمبود علم و عقب‌افتادگی علمی ما را جبران کنید؛ و این، با درس خواندن، فکر کردن، کار کردن و شجاعت علمی داشتن حاصل می‌شود. ایمان خود را تقویت کنید. احساسات پاک و دل‌های روشن و نورانی و صفاهای شما، بهترین فرصت برای شماست تا پایه‌های ایمان را در دل خود مستحکم کنید که بحمدالله وجود دارد. خدا را شکر می‌کنیم که بسیاری از جوانان ما- شاید بشود گفت اکثریت بزرگی از آن‌ها- پاکدامن اند. مواظب باشیم آلوده دامن‌طلبانِ عالم- که می‌خواهند همه‌ی جوانان دنیا، آلوده دامن باشند- نتوانند به آرزوی خود در مورد شما برسند. (۱۲/۸/۸۰، در دیدار جوانان استان اصفهان)

اعتراض داشتن ایرادی ندارد، اما مبنا و پایه‌ی کارش باید درست باشد

البته ممکن است به خیلی از مسئولان کشور اعتراض هم داشته باشد؛ اما اعتراض او، اعتراض یک جوان است و هیچ اشکالی هم ندارد. بنده وقتی در مجامع دانشجویی شرکت می‌کنم- شماها یا بوده‌اید و یا از نزدیک دیده‌اید یا از تلویزیون مشاهده کرده‌اید- می‌بینید که چندین هزار دانشجو چه ابراز احساساتی می‌کنند. من می‌دانم در همین مجموعه‌ی چند هزار نفری، درصد قابل توجهی هستند که به شخص من اعتراض دارند؛ ولی اگر بنا باشد محبت خودم را بین این مجموعه تقسیم کنم، سهم آن‌ها را یک مثقال کمتر نخواهم گذاشت. این‌ها هم جوانند، این‌ها هم فرزندان و بچه‌های من هستند، این‌ها هم دانشجوهای این کشورند. گیرم به مساله‌ای –به حق یا به ناحق- اعتراض دارند؛ چه اشکالی دارد؟ اعتراض داشتن ایرادی ندارد، اما مبنا و پایه‌ی کارش باید درست باشد. (۱۷/۱۰/۸۳- دیدار وزیر علوم و روسای دانشگاه‌ها)

پرده دوم: انتظاراتی که از نوجوان و جوان ایرانی دارم

 

قضا و قدر را مکمل یکدیگر بدانید

ببینید عزیزان من! همه‌ی شما مثل فرزندان من هستید، من یک‌یک شما جوانان عزیز را از ته دل دوست می‌دارم و معتقدم هرکاری در این مملکت باید بشود و بتوان کرد، باید به دست شماها انجام شود. البته هرکاری ساز و کار دارد. مایلم صادقانه مطلب برای شما روشن شود. ما معتقدیم این چشم‌انداز، تحقق یافتنی است. اما باید برنامه‌ریزی و راه حرکت را پیدا کرد. کسی هم که عامل و مباشر این کار است، نسل جوان است. این که می‌گویم ما می‌توانیم یک تحلیل اسلامی قرآنی دقیق دارد. ما در اسلام و در تعبیرات دینی چیزی داریم به نام تقدیر، چیزی داریم به نام قضا، که روی هم گفته می‌شود قضا و قدر. ما به قضا و قدر اعتقاد داریم؛ هم قدر حق است، هم قضا حق است. بعضی‌ها خیال می‌کنند آدم اگر معتقد به قضا و قدر شد، نمی‌تواند اراده و قدرت انتخاب انسان را موثر بداند. این همان بد فهمیدن معنای قضا و قدر است. نخیر ما کاملاً به قضا و قدر و حق انتخاب انسان معتقدیم، این‌ها مکمل -یکدیگرند. (۱۷/۴/۸۳- در جمع جوانان، اساتید و دانشجویان و دانشگاه‌های استان همدان)

درس خواندن، یک فریضه اصلی برای شماست

اگر بر این علم، عمل خوب وماندگاری مترتب شود، برای بعد از مرگ هم مفید خواهد بود. درس خواندن، یک فریضه اصلی برای شماست. (۸/۱۲/۷۹- در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان)

بدبین نباشید که بدبینی موجب بی‌عملی و بی‌تحرکی است

عزیزان من! شرط اصلی فعالیت درست شما در این جبهه‌ی جنگ نرم، یکی‌اش نگاه خوش‌بینانه است؛ نه از روی توهم، بلکه از روی بصیرت. شما جوانید- مرکز خوشبینی- مواظب باشید نگاهتان به آینده، نگاه بدبینانه نباشد؛ نگاه امیدوارانه باشد؛ نه نگاه نومیدانه. اگر نگاه نومیدانه شد، نگاه بدبینانه شد، نگاه «چه فایده‌ای دارد؟» شد، به دنبالش بی‌عملی، به دنبالش بی‌تحرکی، به دنبالش انزوا است؛ مطلقاً دیگر حرکتی وجود نخواهد داشت؛ همانی است که دشمن می‌خواهد. (۴/۶/۸۸- در جمع دانشجویان و نخبگان علمی)

پرده سوم: برای تقویت جسم و روحتان برنامه ریزی کنید

ورزش قهرمانی در واقع نخبه پروری در باب ورزش است

مثلا ورزش؛ خوب البته می‌دانید و بارها گفته‌ام، من از طرفداران ورزش قهرمانی‌ام؛ یعنی من برخلاف یک حرفی که گفته می‌شد: «آقا! ورزش قهرمانی چیست؟» بنده گفتم که نه! ورزش قهرمانی لازم است. ورزش قهرمانی در واقع نخبه‌پروری در باب ورزش است؛ این می‌شود یک قله، تا قله نباشد دامنه نیست. وقتی یک قله درست شد، آن ‌وقت دامنه- یعنی ورزش عمومی- شکل خواهد گرفت. بنابراین بنده به ورزش قهرمانی معتقدم؛ به این قهرمان‌هایی هم که می‌روند و پرچم کشورمان و سرود ملی کشورمان را اینجا و آنجا به چشم و گوش مردم دنیا می‌رسانند، علاقمندم. از آن‌ها هم تشکر می‌کنم. خیلی هم دوستشان می‌دارم. (۸/۱۲/۷۹- در جمع اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان)

 

پرده چهارم: علم و علم‌آموزی را دریابید

قناعت به این وضع را برای هیچ‌کس مجاز نمی‌دانم!

من هرچه نگاه می‌کنم، می‌بینم هیچ کشوری از این کشورهایی که در زمینه‌های مختلف چنین پیشرفت‌هایی پیدا کرده‌اند، مثل کشور ما نیست! ما مظلومانه، تنها و در بین این همه دشمنی‌ها – در حالی که هم شرق کمونیستی و هم غرب سرمایه‌داری با ما به جد دشمن بودند. اروپا هم که مایل بود یک نقش مثلاً میان آن‌ها ایفا کند، هیچ‌گونه کمکی به ما نکرد، بلکه ضربه هم زد- این جوان‌های باهوش و زیرک و احیاناً بسیار زبل از میان ملت ما، توانستند این نهال‌ها را رشد بدهند و به ثمر برسانند. کارهای بزرگ شده است. این خیلی امید بخش است. در آینده هم می‌توانید این کارها را انجام بدهید. لذا من نگاهم به آینده، نگاه خیلی خوبی است اگرچه وضع کنونی را قابل تحسین می‌دانم، اما به هیچ‌وجه قناعت به این وضع را مجاز نمی‌شمارم. برای هیچ‌کس! نه برای دولتی‌ها، نه برای خود شما جوان‌ها، نه برای اساتیدتان، ما هنوز خیلی راه باید برویم. خیلی باید حرکت کنیم. فاصله ما هنوز با آن قله‌ها- حتی برخی پایین‌تر از قله‌ها- زیاد است. باید این فاصله‌ها را طی کنیم. (۵/۶/۸۷- در دیدار نخبگان جوان دانشگاهی)

چاپ بیستم کتاب توقف ممنوع (انتظارات مقام معظم رهبری از جوان ایرانی) در قطع رقعی و ۲۰۸ صفحه، به کوشش اسما حیدری، توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار شد.

علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب می‌توانند از طریق سایت من و کتاب (manvaketab.ir) و یا از طریق ارسال نام کتاب به سامانه پیام کوتاه ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ کتاب را با پست رایگان دریافت کنند. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش

نظر شما