شناسهٔ خبر: 37009475 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

پایان مذاکرات اقلیمی مادرید با توافقی ضعیف

مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در مادرید با توافقی ضعیف در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌منظور تحقق الزام های توافق آب و هوایی پاریس، ‌به کار خود پایان داد.

صاحب‌خبر -

العالم ـ اروپا

روزنامه گاردین روز یکشنبه در گزارشی نوشت که کمتر کشوری با طرح های به روز شده برای تحقق اهداف توافق اقلیمی پاریس به مذاکرات مادرید پای نهاد، ‌ اگرچه اتحادیه اروپا در نهایت در این اجلاس در زمینه انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ به توافق رسید.

کارشناسان می گویند که اگر قرار باشد تعهدات توافق پاریس برای جلوگیری از گرمایش بیشتر زمین محقق شود، ‌ کاهش بیشتر انتشار گازهای سمی در سراسر جهان، امری ضروری است.

مذاکرات امسال سازمان ملل در مادرید بر موضوع های فنی همچون اقدام در زمینه «تجارت بازار کربن» متمرکز بود، ابزاری که از طریق آن کشورها بتوانند موفقیت شان در زمینه کاهش انتشار گاز را با کشورهای دیگری که در این زمینه موفقیتی نداشته اند، ‌ مبادله کنند.

در همین حال، ‌ اختلاف درمورد تجارت بازار کربن در اجلاس مادرید به قوت خود باقی ماند و توافق در این زمینه به نشست سال بعد موکول شد.

از سویی، ‌ این نگرانی وجود داشت که موضوع های مهم تری در زمینه کاهش انتشارات در آینده به حاشیه رانده شود، اما اتحادیه اروپا و تعدادی از کشورهای در حال توسعه کوچکتر ائتلافی تشکیل دادند تا قطعنامه ای تصویب شود که از همه دولت ها بخواهد طرح های ملی قوی تری را در زمینه کاهش گاز کربن ترسیم کنند.

بر اساس این گزارش،‌ کشورهای مذکور تا حدودی به موفقیت رسیدند و اکنون امیدوارند فشار سیاسی بیشتری را از طریق مذاکرات و جوامع مدنی خارج از مذاکرات اعمال کنند تا دولت های سراسر جهان به توافق پاریس در سال ۲۰۲۰ با به روزرسانی برنامه های زیست محیطی ملی شان تعهد دوباره دهند.

هرچند نشست امسال دستاورد قابل توجهی نداشت، ‌ اما ناظران دستکم به این مساله امید دارند که شاهد روح همکاری و تمایل به تحقق اهداف توافق پاریس در زمینه جلوگیری از گرم شدن زمین باشند.

کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۵ دوم دسامبر (۱۱ آذر) آغاز به کار کرد و قرار بود سیزدهم دسامبر (جمعه ۲۲ آذر) در مادرید پایتخت اسپانیا پایان یابد ، اما ادامه یافت. این نشست قرار بود در شیلی برگزار شود اما به دلیل اوضاع این کشور در مادرید برگزار شد.

این نشست در حالی به کار خود پایان داد که بر اساس اعلام سازمان بین المللی هواشناسی، غلظت گازهای گلخانه ای به بالاترین سطح در سال ۲۰۱۸ رسیده است. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد نشان داده است که شکاف بزرگی بین طرح های دولت ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و نیازها برای حفظ دمای زمین زیر ۱.۵ درجه سانتی گراد وجود دارد.

به گزارش ایرنا، توافق پاریس که با نام «پیمان پاریس» نیز شناخته می‌شود، ذیل چارچوب پیمان‌نامه سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم (UNFCCC) در رابطه با کاستن انتشار گازهای گلخانه‌ای، سازگاری و امور مالی است که از سال ۲۰۲۰ میلادی شروع خواهد شد. ۹۱۰۹
متن توافق از سوی نمایندگان ۱۹۷ کشور در کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس مذاکره و ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ با اجماع تصویب شد.

این توافق ۲۲ آوریل ۲۰۱۶ (روز زمین) در مراسمی در نیویورک برای امضا معرفی شد و در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۹۵ عضو پیمان‌ سازمان ملل متحد در تغییر اقلیم این پیمان را امضا کردند و ۱۴۷ کشور آن را به تصویب مجالس خود رساندند. آمریکا به طور رسمی از این پیمان بین المللی خارج شده است.

نظر شما