شناسهٔ خبر: 37009323 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت‌های عظیم کشور نباید معطل خوراک مواد معدنی بماند

اولین نشست مدیران خرید پنج شرکت بزرگ فولادساز کشور به‌ منظور هم‌اندیشی و دستیابی به راهکارهای مؤثر برای تأمین مواد معدنی و کالاهای اساسی و کاهش هزینه‌های تولید برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی فولاد مبارکه، رضا حیدری با اشاره به اهمیت برگزاری نشست شرکت‌های بزرگ فولادی اظهار کرد: مدیران خرید مواد اولیهٔ شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد خراسان و فولاد هرمزگان در این نشست حضور داشتند.

مدیر خرید و حمل مواد اولیه فولاد مبارکه درباره وظایف حوزه خرید مواد اولیه گفت: مجموعه خرید مواد اولیه تأمین مواد معدنی شامل کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و خرید کالاهای اساسی از قبیل الکترود گرافیتی، انواع فروآلیاژها، وایرهای مغز دار، فلزات اساسی و انرژی را برعهده دارد. این اقلام حجم عمدهٔ خرید فولاد مبارکه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در سال‌های اخیر، فولادسازان کشور به دلیل تحریم‌ها، در تأمین کالاهای اساسی، مواد اولیه و کالاهای استراتژیک خود و همچنین در زمینه انتقال ارز موردنیاز با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند که با تدابیر مدیرعامل و تلاش کلیه واحدهای ذی‌ربط توانستیم این دغدغه‌ها را پشت سر گذاریم و امروز نگرانی خاصی از بابت تأمین این کالاها وجود ندارد.

حیدری با بیان این که از دی‌ماه سال گذشته، تأمین سنگ‌آهن برای فولادسازان با مشکل مواجه شده است، تصریح کرد: معدن کاران به‌ جای اکتشاف بیشتر و توسعه معادن خود، در حوزه فولادسازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مواد معدنی استخراج‌شده را به واحدهای خود اختصاص داده‌اند، این امر باعث شده بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های تولید پنج فولادساز کشور امروز معطل مواد معدنی باشد.

مدیر خرید و حمل مواد اولیه فولاد مبارکه اضافه کرد: دومین عامل که تهدید جدی برای تأمین مواد معدنی شرکت‌های فولادساز به شمار می‌آید صادرات گسترده مواد معدنی یعنی خام‌فروشی است، همچنان که آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته حدود 17 تا 18 میلیون تن مواد معدنی آهن‌دار به‌ صورت خام از کشور صادرشده است؛ حجم ورودی مواد اولیه برای فولادسازان طی هشت ماه اخیر کاهش بسیار زیادی داشته و فولادسازها مجبور شده‌اند بخش عمده‌ای از ذخایر استراتژیک مواد معدنی خود را مصرف کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر با همکاری نهادهای مرتبط کشور، 25 درصد تعرفه برای صادرات مواد اولیه وضع‌شده است، ادامه داد: با این‌ حال وضع این میزان تعرفه تأثیر چندانی در جلوگیری از خروج مواد خام نداشته و همچنان صادرات ماده اولیه معدنی برای معدن کاران جذابیت دارد؛ فولادسازان به‌ صورت رسمی از مجموعه وزارتخانه درخواست کردند که در گام اول مانع صادرات شوند و اگر به هر دلیل فکر می‌کنند صادرات باید انجام شود، حداقل تعرفه را به 40 درصد افزایش دهند.

حیدری تصریح کرد: باید از اتلاف مواد و انرژی در این زمینه جلوگیری شود، به‌ عنوان‌مثال، الآن فولاد خوزستان از کنستانترهٔ شمال شرق کشور، یعنی منطقه سنگان و فولاد مبارکه از منطقه سیرجان سهیم است، این بدان معنی است که فولاد مبارکه باید ماده معدنی را از سیرجان به سنگان ببرد و فولاد خوزستان هم از سنگان منتقل کند و این یعنی هزینه حمل‌ و نقل؛ در حالی‌که اگر این تقسیم‌بندی و سهمیه‌بندی به‌ دقت و با کار کارشناسی صورت گیرد، فولاد مبارکه می‌تواند سهمیه کنسانتره خوزستان را در سنگان خرج فولاد سنگان خود کند.

مدیر خرید و حمل مواد اولیه فولاد مبارکه افزود: فولاد خوزستان هم مواد معدنی موردنیاز خود را از سیرجان با هزینه حمل‌ و نقل بسیار اقتصادی‌تری تأمین کند، این مدیریت باعث می‌شود کاهش زیادی در هزینه‌ها و انرژی صورت گیرد؛ فولادسازان به جد از مجموعه حاکمیت، وزارت صمت و متولیان درخواست کردند که این سهمیه‌بندی و تقسیم‌بندی سهمیه‌ها برای سال 99 با دقت بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به این که طی دو ماه اخیر مدیرعامل فولاد مبارکه ورود این شرکت به حوزه معدن را اعلام کرد، گفت: مدیریت شرکت به این نتیجه رسیده است که باید صاحب معدن باشد، اگرچه سرمایه‌گذاری در این حوزه بلندمدت است، شرکت‌های فولادساز خود را نقطه مقابل معدن کاران نمی‌دانند؛ به هر دلیل، اتفاقاتی افتاده که نباید می‌افتاد، ولی الآن باید با همراهی و همدلی همدیگر اجازه ندهیم سرمایه‌های کشور معطل مواد معدنی بماند.

حیدری با اشاره به اقدامات فولادسازان برای مدیریت هزینه‌های خود اضافه کرد: در بخش خرید و تأمین کالاهای اساسی همکاری‌های خوبی بین شرکت‌ها ایجادشده است، همچنان که در دوران بحران الکترود گرافیتی، فولاد مبارکه به‌ صورت امانی تقریباً به همه فولادسازان کشور الکترود داد؛ اگر شرکت‌های فولادساز بتوانند در خرید کالاهای اساسی با همدیگر هماهنگ شوند، قطعا هزینه و زمان تأمین کالا کاهش زیادی پیدا می‌کند. در خصوص بومی‌سازی و تأمین داخلی اقلام وارداتی باید تجارب به اشتراک گذاشته شود، به‌ عنوان‌مثال، تجارب فولاد مبارکه در بومی‌سازی وایرهای مغزدار و ساخت «کافی و کازی» موردنیاز خط تولید که پیش‌ازاین از خارج از کشور تأمین می‌شد، به اشتراک گذاشته شود.

وی درباره دستاوردهای نشست مدیران خرید پنج شرکت بزرگ فولادساز کشور نیز بیان داشت: این جلسه مقدمه‌ای بود برای اینکه تصمیماتی در سطح مدیران خرید شرکت‌ها مطرح و اتخاذ شود، بدیهی است خروجی آن به مدیران عامل پنج شرکت منتقل و با تأیید ایشان مصوبات نهایی اجرایی می‌شود؛ بدون شک راهبردهای مطرح‌شده می‌تواند در سایه خرد جمعی مدیران عامل شرکت‌ها، در تصمیم‌گیری‌های کلان مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/63062/ج/

نظر شما