شناسهٔ خبر: 37008333 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

گل رز دمشقی؛ سفیر سوریه به جهان

به مناسبت ثبت جهانی گل رز دمشق و اقدامات و مشاغل فرهنگی مرتبط با آن در فهرست میراث فرهنگی و غیرمادی در سازمان یونسکو، جشنی در مرکز دمشق سوریه برگزار شد و طی آن از مجسمه این گل پرده برداری شد.

صاحب‌خبر -

العالم کشکول

در این جشن، فیلمی درباره اهمیت این گل و ارزش اقتصادی، پزشکی، زیبایی شناسی، فرهنگی و ضرورت توجه بدان و توسعه کشت آن و لوگوی ویژه ی گل که سمبل ملی و فرهنگی است، به نمایش گذاشته شد. دبیر خانه توسعه سوریه از مهم ترین شرکایی بود که از سال 2007 تا الان بدان توجه کرد و در برنامه خود از حمایت از گسترش آن با اعطای وام های آسان برای کشتکاران این گل و تشویق کاشت آن در مناطق جدید خبر داد.

"ریم الابراهیم " یکی از مدیران برنامه میراث زنده دبیرخانه توسعه سوریه نیز در اظهاراتی گفت: گنجاندن نام این گل در میراث غیرمادی بشری یکی از دستاوردهای سوریه و موجب افتخار همه سوری هاست زیرا ریشه در تمدن و فرهنگ و اصالت آنان دارد.

وی افزود پس از کاندید شدن این گل در ضمن لیست میراث انسانی، دبیرخانه با همکاری گروهی از شرکای دولتی و غیر دولتی از طرح گل رزشام حمایت کرد و از طرح دبیرخانه برای افزایش تولید این گل با استانداردهای بهتر از ابتدای سال آینده خبر داد.

"عادل العلبی" استاندار دمشق نیز درگفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت : توجه مردم و دولت به گل رز شام روز به روز افزایش می یابد به گونه ای که این گل بخشی از میراث و تاریخ سوریه شده است .

سوریه سال گذشته پرونده گل رز شامی را به سازمان یونسکو داد که اقدامات و مشاغل مرتبط با آن را در روستای المراح به عنوان یکی از عناصر فرهنگی میراثی سوریه را تعیین می کند تا آن را به لیست میرات فرهنگی بشری این سازمان دهد.

گفتنی است کل مساحت زیر کشت گل رزشام در ریف دمشق در سال جاری 265 هکتار بوده و حدود 35 تن گل تولید شد که از مشهورترین گل های جهان است .

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) روز شنبه از درج گل رز شام و مشاغل مربوط به آن در روستای المراح در لیست میراث فرهنگی و غیرمادی خبر داد.

المراح واقع در کوه های القلمون در ریف دمشق، مشهور به کشت گل رز شامی است که با توجه به خاک خوب و شرایط مناسب، به شکل طبیعی در آن جا رشد می کند .

کاشت این گل و تولیدات مشابه آن که متکی بر گل رز شام است؛ یکی از برجسته ترین منابع درآمد زایی ساکنان این منطقه است و در چندین روستای منطقه القلمون به شکل تقلیدی دنبال می شود.

کشت گل رز شامی یا گل دمشق در منطقه المراح در ریف دمشق از هزاران سال پیش وجود داشته و از مشاغلی است که از نسل های گذشته منتقل شده و همه افراد خانواده در مراحل مختلف کاشت، برداشت یا آماده کردن محصولات نهائی از گل شامی مانند گلاب و روغن عطری ،مواد آرایشی و تولیدات داروئی شرکت دارند.

کاشت و برداشت گل رز شامی با آداب و رسوم و تشریفاتی مانند سرودها و ترانه هایی است که برای گل سروده می شود .

این اقدام سازمان ملل در نشست سالیانه کمیته بین المللی دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی غیر مادی اتخاذ شد که در بوگوتا (کولومبیا )برگزار شد.

نظر شما