شناسهٔ خبر: 37002744 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

کشف «ابوالهول» جدید در مصر

صاحب‌خبر -

مجسمه‌ کوچک سلطنتی از «ابوالهول» در روستای «تونه الجبل» واقع در جنوب مصر کشف شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اجیپت تودی، این مجسمه «ابوالهول» (ترکیبی از انسان و حیوان با پیکری از شیر، مزیّن به بال‌های عقاب و دارای سری شبیه سر مرد) که از جنش سنگ‌آهک ساخته شده است در جریان یک پروژه باستان‌ شناسی به سرپرستی «سید عبدل مالک» در مصر کشف شد.

گویا این مجسمه حدود ۳۵ سانتی‌متر طول و ۵۵ متر عرض دارد.

در جریان این کاوش همچنین مجموعه‌ای از طلسم‌های باستانی در کنار ظروف سفالین شبیه به کوزه در انواع و اقسام اندازه‌ها کشف شد.

محوطه باستان‌شناسی «تونه الجبل» که در استان «منیا»‌ واقع شده است از جمله محوطه‌های باستان‌شناسی مصر محسوب می‌شود که آثار باستانی بسیاری را در خود جای داده‌ است که هنوز کشف نشده‌اند.

یادبودهای بسیاری از دوران یونان و روم باستان در کنار آثار مربوط به دوران قرون وسطای متاخر در «تونه الجبل» وجود دارد.

چندی پیش نیز یک سردیس منحصربفرد از «رامسس دوم»‌ در روستایی واقع در «‌جیزه» کشف شد.

این سردیس،‌ «رامسس دوم» ‌را درحالی که کلاه‌گیسی قرمز همراه با نمادی از قدرت روح و زندگی بر سر دارد، به تصویر می‌کشد. این مجسمه حدود ۱۰۵ سانتی متر ارتفاع، ۵۵ متر عرض و ۴۵ متر ضخامت دارد.

این اکتشاف حین انجام یک کاوش غیرقانونی در زمین‌های شخصی واقع در «‌جیزه» انجام شد.

«مصطفی وزیری» - دبیر کل شورای عالی آثار باستانی مصر – اکتشاف سردیس رامسس دوم را در نوع خود بی‌نظیر توصیف کرد چراکه تنها سردیس مشابه موجود از جنس چوب است و به فرعونی از دودمان سیزدهم مصر باستان تعلق دارد که در حال حاضر در موزه مصر واقع در قاهره به نمایش گذاشته شده است.

در این بین مجموعه‌ای از کتیبه‌هایی از جنس گرانیت سرخ و سنگ‌آهک که «رامسس دوم» را در مراسم های تشریفاتی به تصویر می‌کشد، کشف شده‌اند.


کشف «ابوالهول» جدید در مصر

مجسمه رامسس دوم

تمامی آثار کشف شده برای مرمت و بازسازی به موزه‌ «منف» منتقل شده‌اند، اما کاوش در این محل هنوز ادامه دارد.

از مهم‌ترین دستاوردهای «رامسس دوم» می‌توان به ساخت معبدی به نام «ابوسمبل» برای تحت‌تاثیر قرار دادن امپراطوری‌های همسایه بخش جنوبی مصر اشاره کرد.

معبد «ابوسمبل» یکی از شش معبد سنگی بود که در دوران حکومت «رامسس دوم» در «نوبه»‌ بنا شد و ساخت آن حدود بیست سال به طول انجامید.

معبد «ابو سمبل» درحقیقت از دو معبد مجزا ساخته شده است. معبد کوچکتر برای «نفرتی‌تی» ملکه مصر باستان ساخته شده است که دو مجسمه از این ملکه به همراه ۴ مجسمه از فراعنه مختلف را در خود جای داده بود.

برچسب‌ها:

نظر شما