شناسهٔ خبر: 37002392 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

ابتکار خبر داد:

آیسسکو با معاونت امور زنان و خانواده همکاری می‌کند

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به راه‌اندازی مرکز گفت‌وگوی خانواده و طرح سفیران فرهنگی از پذیرش همکاری این معاونت و سازمان آیسسکو در این زمینه خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده امروز یکشنبه ۲۴ آذر در مراسم افتتاح مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده که در باغ‌موزه نگارستان برگزار شد، اظهار کرد: خانواده موضوعی نیست که به یک کشور یا قومیت یا زمان و مکان خاص تعلق داشته باشد بلکه جنبه‌ای جهانی، فراملیتی و زمانی دارد و حفظ، تحکیم و تقویت آن جزو ارکانی است که می‌تواند به آحاد بشر کمک کند که همدیگر را بیشتر درک کنند و انسجام اجتماعی بیشتر در سطح جوامع و بین‌الملل به وجود آورد.

ابتکار با یادآوری این موضوع که جمهوری اسلامی ایران در زمینه خانواده ساختارهای محکم و حقوقی و قانونی دارد، گفت: سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در موضوع خانواده، ماده ۱۰۲ برنامه ششم توسعه کشور، قانون حمایت از خانواده و بسیاری از قوانین دیگر برای تقویت، حمایت و استحکام خانواده در کشور ما تخصیص داده شده است که خانواده بتواند سرپا بایستد.

وی افزود: رویکرد ما توجه به حقوق فردی اعضای خانواده به‌ویژه زنان و کودکان و در عین حال تعادل در کارهای خانه است که زنان بتوانند در کنار نقش‌های فردی و ایفای آن، نقش‌ خود را در خانواده هم با همکاری همسر و فرزندان ایفا کنند.

معاون رئیس‌جمهوری یادآور شد: طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در ۳۱ استان کشور مرحله اول و در بسیاری از استان‌ها مرحله دوم را پشت سر گذاشته و هر استان در این زمینه با شرایط و تقاضاهای خاص خود در حوزه خانواده کار می‌کند و هرگز دستورالعمل کلی به کار نمی‌بریم.

وی یادآور شد: اختلالات ارتباطی تقریبا در تمام موارد مشکل مشترک خانواده‌های ایرانی است و بسیاری از کشورهای دنیا کمابیش با این مشکل - به دلیل روند سریع تحولاتی که در عرصه‌های ارتباطی در حال رخ دادن است - دست و پنجه نرم می‌کنند.

ابتکار با اشاره به این‌که خانواده نیازمند توجه، سیاستگذاری و مساعدت است که بتواند نقش حمایتی خود را ایفا کند، توضیح داد: از این جهت بسیار مهم است که درد مشترک را خوب بشناسیم و میان ملل مختلف تبادل تجربه داشته باشیم. این کار به درک متقابل بهتر، گفت‌وگو و تقویت مهارت‌های گفت‌وگو کمک می‌کند.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به افتتاح مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی خانواده بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز تلاش کردیم جریان‌سازی مثبت ملی برای تقویت مهارت‌های زندگی و ارتباطی در سطح خانواده که مهم‌ترین، بادوام‌ترین و موثرترین نهاد اجتماعی بشر است و همه از لحظه تولد تا لحظه مرگ به آن احتیاج دارند، انجام دهیم.

وی با یادآوری این‌که در این فعالیت خاص وزارت آموزش و پرورش اصلی‌ترین همکاری را با ما داشته است، ادامه داد: در افتتاح این مرکز با وزارت امور خارجه همکاری تنگاتنگی داشتیم. طرح سفیران فرهنگی هم طرحی میان معاونت امور زنان و خانواده با وزارت علوم و آموزش عالی است که مهارت‌های ارتباطی و گفت‌وگو را بین تشکل‌های دانشجویی توسعه دهیم.

ابتکار گفت: در این زمینه کمیسیون ملی آیسسکو (سازمان همکاری‌های اسلامی) به طور مشخص پیشنهاد معاونت را پذیرفته است. از این همکاری برای پیشبرد اهداف این مرکز در تعامل با کشورهای اسلامی بسیار استقبال می‌کنیم و امیدواریم که نتیجه‌بخش باشد.

وی گفت: افزایش مهارت‌های گفت‌وگو درون جوامع - علاوه بر این‌که به کاهش خشونت، درگیری و تنش‌هایی که با طراحی‌های خصمانه علیه ملت‌ها اجرا می‌شود، منجر خواهد شد - می‌تواند در همگرایی بیشتر میان کشورها و تحقق صلح جهانی هم موثر باشد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد خانواده‌محور، انجمن جامعه‌شناسی ایران و کانون گفت‌وگوی امام موسی صدر تلاش‌های بسیاری در توسعه گفت‌وگوی بین خانواده و بین نسلی داشته‌اند، افزود: انتظار داریم به صورت مشخص سازمان‌ها و دستگاه‌های بین‌المللی که ماموریت‌های خوبی در حوزه خانواده دارند، به ما بپیوندند تا این مرکز با همه اقتضائات و ابعاد کاری، مرکزی موثر برای انتقال تجربه جمهوری اسلامی ایران در موضوع گفت‌وگوی خانواده در جهان اسلام باشد.

نظر شما