شناسهٔ خبر: 37002346 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رصد تحرکات انتخاباتی

مشارکت حداکثری، فصل مشترک فعالیت جناح‌های سیاسی در انتخابات

تهران- ایرنا- احزاب و جناح‌های مختلف کشور با وجود داشتن اختلاف نگاه سیاسی اما در یک موضوع وحدت رویه دارند و آن مساله ترغیب مردم برای حضور حداکثری در پای صندوق های رای است.

صاحب‌خبر -

باوجود تمامی اختلافات بین جناحی در عرصه سیاسی کشور، تمامی احزاب بر یک اصل مشترک به وحدت رسیده اند و آن حضور و مشارکت حداکثری مردم در صحنه های مختلف انتخاباتی از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی است، رجال سیاسی کشور بی شک و تردید به این وحدت نظر رسیده اند که استمرار حرکت انقلاب و رسیدن به اهداف پیش رو بدون همسویی با مردم امکان پذیر نخواهد بود و بنا به اصل جمهوریت نظام حضور و پیوستگی انقلاب منوط به رعایت خواستگاه اجتماعی مردم است. چرا که این امر یک ضرورت اساسی برای حفظ و صیانت از دستاوردهای انقلاب و استمرار آن به شمار می آید.

اردوگاه اصولگرایان

موانع، توصیه ها و راهبردهای انتخاباتی

روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «صندلی‌های سبزِ مجلس در انتظار حضور افراد شایسته» می نویسد: موسم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فرا رسیده، با این تفاوت که مردم بیش از گذشته چشمشان به این است تا فردی لایق ساکن خانه ملت شوند و به وکالت از مردم به احقاق حقوق مردمی‌ و حاکمیت بپردازند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به فرارسیدن زمان ثبت‌نام انتخابات مجلس، ‌ تأکید کردند: «حالا بحث اسم‌نویسی برای انتخابات مجلس است، گفتند شروع شده، همین طور بدون محابا می‌روند! این مطلبی که عرض می‌کنم، در مورد خود این حقیر از همه بیشتر است و آن کسانی که مسئولیتی دارند هم همین جور. هر مسئولیتی، هر سِمَتی، هر توانایی‌ای، در کنارش یک مسئولیتی دارد، یک تعهدی وجود دارد. می‌توانید آن تعهد را انجام بدهید یا نه؟ این خیلی درسِ بزرگی است.»

حمیدرضا ‌ترقی نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌ وگو با روزنامه کیهان می‌گوید: «نکته مهمی ‌را که رهبری در رابطه با مسوولیت‌پذیری در نظام جمهوری اسلامی فرمودند در راستای همان سیاست‌های ابلاغی درباره انتخابات است که سال گذشته به شورای نگهبان و مسوولین کشور برای تدوین قانونی که بتواند شرایط و ضوابط انتخاب‌شوندگان متناسب با هر منصبی را شفاف‌تر کند، اعلام کردند.»
وی ادامه می‌دهد: «از آنجا که مسوولیت نمایندگی مسوولیت سنگینی است کسی که به وکالت از مردم برای اعمال حق حاکمیت ملت انتخاب می‌شود، وظایف سنگینی را در مجلس بر عهده خواهد داشت و اگر نامزدهایی که کاندیدا می‌شوند به این وظایف توجه نکنند و توانمندی‌های خود را مورد بررسی قرار ندهند، به موکلینی که آنها را انتخاب می‌کنند خیانت کردند.»

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان اصفهان و عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با روزنامه کیهان گفته است: «گاهی می‌بینیم افرادی در مجلس ورود پیدا می‌کنند و همکاران ما را می‌بینند و امضا می‌گیرند تا به وزیر معرفی شوند که البته شخصا هیچ‌گاه چنین نامه‌هایی را امضا نمی‌کردم چون کسی که به امضا جمع کردن روی می‌آورد، نشان می‌دهد صاحب صلاحیت نیست. به قول معروف طرف نباید سراغ مسوولین برود، بلکه این مسوولیت است که باید سراغ افراد بیاید.»

روزنامه رسالت در یادداشتی به قلم محمدکاظم انبارلویی با عنوان «مجلس جوان!» آورده است: دهه چهارم انقلاب، دهه «پیشرفت و عدالت» است. این دورنمایی است که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تفوه فرمودند. گفتمان پیشرفت و عدالت هنوز یک گفتمان مطرح در جامعه ماست. طبیعی است قلندران این گفتمان نمی‌توانند «پیر» و «غیرانقلابی» باشند. نسل گذشته یک رکوردی از پیشرفت و عدالت در کارنامه خود دارد. انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته همواره رو به رشد و توسعه و بسط اقتدار خود در داخل مرزهای جغرافیایی ایران و فراتر از آن در منطقه و جهان داشته است. اسلام انقلابی متکی بر فرهنگ اهل بیت(ع)، نسخه اصلی اسلام ناب محمدی(ص) است که امام(ره) و رهبری پرچمدار آن در جهان هستند. این پرچم تنها با همت و کار جهادی جوانان، مقاومت سلحشورانه در برابر توطئه دشمنان اسلام و ایران و روحیه انقلابی‌گری قابل ترویج و تبلیغ است. جوانان انقلابی در سراسر جهان وقتی خبر از عفونت گفت‌وگو و سازش با آمریکا و غرب می‌شنوند، شامه آنها را آزار می‌دهد. این «مردم‌آزاری» باید توسط جوانان دهه ۶۰، ۷۰ و ۸۰ خاتمه یابد.

روزنامه خراسان در گزارشی می نویسد: حدود ۲ ماه مانده به انتخابات مجلس، فعالیت‌های انتخاباتی ۲ جریان اصلی سیاسی کشور درحالی دنبال می شود که هرکدام دغدغه‌ها و مشکلات خاص خود را دارند. اصولگرایان در فکر تدوین یک فهرست متحد هستند که البته برخی پیش بینی می کنند محقق می شود و برخی پیش بینی می کنند محقق نمی شود؛ اصلاح طلبان هم منتظرند تا ببینند نتیجه احراز صلاحیت ها چه می شود تا پس از آن فهرست شان را نهایی کنند یا به شیوه سابق در شورای عالی اصلاح طلبان یا در فرایند تازه طراحی شده «سرا».با این حال فعالیت های جدی هردو جریان نشان می دهد که آن ها در سودای ورود به بهارستان و به دست گرفتن سکان اداره قوه مقننه کشور هستند.  

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه «فرهیختگان» در سرمقاله امروز روزنامه نوشت: پایداری از زمان تاسیس تاکنون ۲ انتخابات ریاست جمهوری و ۲ انتخابات مجلس را از سر گذرانده است. به نظر می‌رسد مواجهه با واقعیت سخت سیاست تا حدی روی کنش‌گری سیاسی آنها اثر گذاشته است.

گزاره «تکلیفی رای دادن بدون توجه به نتیجه» یک دستورالعمل صریح بود که هرچه از عمر سیاسی پایداری گذشت، کمرنگ‌تر و کم‌کاربردتر شد، گزاره‌ای که خیلی جدی در انتخابات مجلس نهم طرح شد و نتیجه‌ای جز ریاست مهم‌ترین رقیب خودساخته پایداری بر مجلس نداشت. مواجهه پایداری با واقعیت‌های سیاست، اما از انتخابات ۹۲ رنگ و بوی دیگری گرفت، آنجا که نامزدی که اصلح بین زمین و آسمان تشخیص داده شده بود به دلایل فرامتنی امکان حضور در صحنه انتخابات را پیدا نکرد و پایداری سراغ گزینه‌ای رفت که انتخاب اولش نبود. نتیجه انتخابات اما نشان داد سیاست بی‌رحم‌تر از آن چیزی است که پایداری فکر می‌کرد؛ هم بی‌رحم‌تر و هم پیچیده‌تر و این باعث شد در انتخابات‌های‌ ۹۴ و ۹۶ به‌گونه‌ای دیگر رفتار کند.

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، در گفت وگو با تارنمای مشرق، معتقد است خاتمی بیش از اینکه رهبر اصلاحات باشد، یک فرد مورد احترام در میان اصلاح‌طلبان است و می گوید: فرض بفرمایید آقای هاشمی بوده، آقای خاتمی بوده، بعضی شخصیت‌های دیگر بودند، این‌ها مورد احترام همه بودند. آقای خاتمی واقعاً الان مورد احترام مجموعه اصلاحات است. ولی همه می دانیم آقای خاتمی که در ریز مسائل جاریِ مجموعه اصلاح طلبان، اینکه دبیر حزبی را صدا کند و بگوید این کار را بکند یا به یک کاندیدا بگوید چون اینجا رأی اینطور است، تو چه رأیی بده یانده؛ اینطور که نبوده.

وی در پاسخ به اینکه آقای خاتمی مخالف سامانه سرا است، اظهار کرد: حرف این بود که وقتی یک لیست در می‌آید که نهایتاً می‌گویند این لیست را آقای خاتمی امضا می‌کند، خب این دو تا [نکته] دارد: یک باری دارد برای آقای خاتمی که عده‌ای تأیید شدند یا نشدند، این‌ها همه به آقای خاتمی گیر می‌دهند و دیگر اینکه اگر رأی بیاورد یا نیاورد، بار مثبت یا منفی آن متوجه آقای خاتمی می‌شود. ولی وقتی که این نظرسنجی از یک طیف وسیع‌تری کردند، مثلاً ۳۰ هزار یا ۴۰ هزار نفر، دیگر نمی‌گویند این لیست آقای خاتمی است، می‌گویند این لیست مجموعه اصلاح طلبان است زیر نظر مجموعه، نهایتاً آقای خاتمی هم بگوید من نظر مجموعه را قبول دارم.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی می نویسد: هفته‌ گذشته مهلت ثبت‌نام برای حضور در قوه مقننه و شرکت در یازدهمین انتخابات کشور پایان یافت. این بازه زمانی، یکشنبه ۹ آذر و با دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در سراسر کشور آغاز شد و به‌مدت هفت روز تا ساعت ۱۸ شانزدهم آذرماه ادامه داشت.

ثبت‌نام ۱۵۶۱۸ داوطلب نمایندگی مردم در خانه ملت، قطعی شده که آقایان ۸۸ درصد از این میزان و ۱۲ درصد باقی‌مانده را نیز بانوان تشکیل می‌دهند؛ با این حساب، تقریباً برای تصدی هر کرسی وکالت مردم در مجلس، ۵۳ نفر نام‌نویسی کرده‌اند. ضمناً ۳۲۰۹ نفر در گروه سنی ۳۶ الی ۴۰، بیشترین تعداد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند که نشان از رغبت جوانان برای حضور در عرصه قانون‌گذاری و تقنین کشور است. طبق جدول زمان‌بندی؛ ماراتن انتخابات مجلس یازدهم وارد مرحله ششم شده که در این مرحله، صلاحیت‌های داوطلبان از تاریخ ۱۷ الی ۲۶ آذرماه به‌مدت ۱۰ روز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

روزنامه خراسان در گزارشی آورده است: با این حال در جریان اصلاح طلب یک هدف ظاهرا نهایی شده و آن این که این جریان با یک لیست از فعالان واقعا اصلاح طلب به میدان خواهد آمد و بنا ندارد به کسانی که نزدیک به جریان اصلاح طلب هستند، میدان بدهد. در این زمینه، حجت الاسلام رسول منتجب نیا دبیرکل حزب اصلاح طلب جمهوریت ایران اسلامی گفت: حمایت ما از داوطلبان انتخابات مجلس این گونه نیست که ما از هرکس که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم.

مسعود فروغی، سردبیر روزنامه «فرهیختگان» در بخشی از سرمقاله امروز روزنامه نوشت: با خروج لاریجانی از مجلس فرضیه شکست حتمی اصلاح‌طلبان- اعتدالی‌ها تقویت شد. از شگفتی‌های سیاست در ایران همین یک نکته کافی است که لاریجانی از جناح راست با سابقه حملات تند به اصلاحات در دوران مدیریت تلویزیون و ابداعاتی مثل «در غلتان» در سیاست خارجی نمادی از دولت اصلاح‌طلب روحانی باشد. بر این اساس صورت‌مساله‌ روشن انتخابات اسفند ۹۸ آنچنان‌که از این دو نکته بالا برمی‌آید این است:

یک تکلیف مشارکت در انتخابات با توجه به عملکرد دولت و مجلس چیست؟ دو نتیجه انتخابات با توجه به فضای یأس‌آلود حامیان دولت از هم‌اکنون روشن است؟

اردوگاه اصلاح طلبان

توصیه ها، برنامه ها و وعده های انتخاباتی

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد: بیش از ۲ ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی است، اما هنوز نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان برسرلیست انتخاباتی‌شان به نتیجه نرسیده‌اند. از یکسو روز گذشته شهیندخت مولاوردی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درخصوص لیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس یازدهم، با بیان اینکه هنوز در خصوص ارائه لیست یا ارائه ندادن آن به جمع‌بندی نرسیده‌ایم اعلام کرد که امکان دارد اصلاح‌طلبان لیستی ارائه ندهند. ازسوی دیگر برخی از اصولگرایان با توجه به اختلافات موجود میان بخش‌های مختلف این جریان حتی از احتمال تنظیم لیست انتخاباتی‌شان براساس حروف الفبا خبر می‌دهند تا به گفته آنها برای جلوگیری از هرگونه شائبه و اختلاف‌نظر هیچ‌کس بالای لیست قرار نگیرد.

فریبرز رئیس‌دانا کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «شرق» درباره دلایل تشکیل این کارگروه ویژه‌ برای بررسی افزایش حقوق کارگران در مجلس عنوان می‌کند: من هم اطلاعی از این کارگروه، محتوای آن، مکانیسم، کار، سیاست‌ها و اهدافشان ندارم اما با توجه به شرایط مجلس و شناختی که به‌وی‌ژه در یکی، دو ماه اخیر پیدا کردیم، هیچ کاری نمی‌تواند و نه می‌خواهد به نفع طبقه کارگر انجام دهد. کلیت این مجلس امتحانش را در مسئله بنزین پس داد زیرا ۲۷۲ تا ۲۷۳ نفر از نمایندگان همین مجلس برای انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

روزنامه ابتکار در قسمتی از یاداشتی به قلم امین جمشیدزاده آورده است: این طور به نظر می‌رسد که اصولگرایان پس از اینکه به یک وحدت‌رویه و اجماع حول محور «جمنا» در تشکیلات پشت‌صحنه خلفای صالح‌شان نرسیدند؛ حالا با مهندسی معکوس می‌خواهند با هر حربه‌ای بیشترین کرسی را در انتخابات آتی پیش‌رو در ۲اسفند برای ورود به بهارستان از آن خود کنند و مربع آنها در ماه‌ها و هفته‌های قبل به یک پنتوز و هذلولی مبدل شده است و اکنون به قول صادق زیباکلام، فعال سیاسی، با تاکتیک تازه با شعارهای مرگ بر مسئولان بی‌کفایت که این هفته در نمازجمعه تهران طنین‌انداز کردند و احیانا در شهرهای دیگر هم به وقوع پیوسته این استراتژی را در دستور کار خویش قرار داده‌اند تا با تخریب افراطی و هرچه بیشتر دولت با توجه به شرایط تحریم و گران‌ شدن حامل‌های انرژی نظیر بنزین و قیمت صعودی بعضی از اجناس و التهاب بازار، از این آب گل‌آلود برای خود ماهی صید کنند. در این میان اعضای جبهه پایداری، اصولگرایان افراطی و تندرو، حلقه منتسب به محمود احمدی‌نژاد و فعالان ‌جریان، در این بین پیوند جریان نواصولگرایی و جریان انحرافی بیش از پیش مورد توجه و رصد قرار گرفته است و گعده‌های شبانه و پشت‌پرده آنها زبانزد محافل سیاسی و انتخاباتی و مردم عامه شده است.

روزنامه اعتماد در بخشی از یادداشتی با عنوان «معیار جدید احراز صلاحیت!؟» آورده است: ماراتن نام‌نویسی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، دهم آذرماه آغاز و شانزدهم ماه جاری با نام‌نویسی بیش از ۱۶ هزار نفر برای ورود به پارلمان پایان یافت تا برای هر کسی مجلس ۲۹۰ نفره ایران، ۵۵ نفر متقاضی باشند. حالا یک‌هفته‌ای از پایان این ماراتن ۷ روزه می‌گذرد ولی حواشی همچنان باقیست. روزی خبر انصراف نماینده دوره دهم که برای پارلمان یازدهم نام‌نویسی کرده به گوش می‌رسد و روز دیگر آن فرمانده سابق سپاه با لباس شخصی مقابل مجری نزدیک به جبهه پایداری می‌نشیند و باید و نبایدهای جدیدی را برای بررسی صلاحیت کاندیداهای شرکت در انتخابات پارلمان یازدهم وضع می‌کند. محمدعلی جعفری ملقب به عزیز جعفری که یکم اردیبهشت‌ماه سال جاری پس از ۱۲ سال کرسی فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به حسین سلامی واگذار کرد، اخیرا با حضور در یک برنامه تلویزیونی بر لزوم بررسی «عقبه فکری» کاندیداهای ورود به مجلس تاکید کرد. این اظهارات فرمانده سپاه با واکنش‌های بسیاری از فعالان سیاسی و مجازی جمهوری اسلامی به‌ویژه الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس مواجه شد؛ واکنش‌هایی که عمده آنها به انتقاد از نوع نگاه این سردار سپاه پرداخته و خواستار بازتر شدن فضا برای انتخاباتی پرشورتر شدند.

محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی در مجلس شورای اسلامی مجلس و عضو فراکسیون امید در گفت و گو با تارنمای عصر ایران در مورد ترکیب مجلس آینده گفت: اگر شورای نگهبان مقداری با دید باز و نگاه ویژه به شرایط کشور صلاحیت افراد را بررسی کند قاعدتا از هر دو طیف اصولگرا و اصلاح طلب در مجلس آینده خواهند بود البته طیف اصولگرا تعدادشان بیشتر خواهد بود. اگر مثل گذشته محدودیت‌ها زیاد باشد ما نباید امیدوار به حضور اصلاح طلبان در مجلس باشیم و شرایطی همانند مجلس نهم اتفاق می‌افتد. تجربه ما می گوید این اتفاق خواهد افتاد در کنار آن به لحاظ عملکرد منفی دولت راهیابی جریان اصولگرا و اعتدال گرا این دوره به مجلس مشکل خواهد بود

نماینده ملایر در مجلس در پاسخ به این سوال که آیا در این دوره شاهد رد صلاحیت های گسترده خواهیم بود، گفت: گمان نمی کنم که این اتفاق بیفتد. شرایط کشور ایجاب نمی‌کند که شورای نگهبان سخت برخورد کند، کشاندن مردم پای صندوق های رای احتیاج به تعدد کاندیداها و تأیید صلاحیت ها دارد و با توجه به اینکه عموما کاندیدای اصلاح طلب إقبال عمومی شان بیشتر است باید شورای نگهبان با وسعت نظر عمل کند.

علی مطهری نماینده مجلس در گفت و گو با تارنمای اعتماد آنلاین در حاشیه ثبت‌نام انتخابات مجلس یازدهم در ستاد انتخابات وزارت کشور در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا مردم در جریان انتخابات تمایلی ندارند که خود را زیر پرچم احزاب و گروه‌ها تعریف کنند؟ گفت: به هر حال این یک واقعیت است که احزاب باید تقویت شوند. چون ما تا به حال احزاب قوی‌ای نداشتیم، از این رو مردم تجربه خوبی از احزاب ندارند. یا برخی از حزب‌هامانند حزب توده سرگذشت خوبی نداشتند، اکثراً احزاب چندان هم موثر نبوده‌اند، بنابراین مردم هنوز خیلی توجهی به احزاب ندارند. اگر احزاب قوی پیدا شوند و شخصیت‌های تاثیرگذار بتوانند احزابی را تاسیس کنند و فعال باشند، قطعاً جای خود را باز می‌کنند. البته حکومت هم گاهی محدودیت‌هایی برای احزاب ایجاد می‌کند که این هم یکی از موانع رشد احزاب است.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه خودتان به این فکر کرده‌اید که حزبی تاسیس کنید؟ جواب داد: ممکن است، بله. در حال بررسی هستم.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات و  نایب رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، در گفت و گو با خبرانلاین درباره شایعه جایگزینی اش با عارف و  شائبه سرلیستی اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده مجلس گفت: من از روزی که از دولت بیرون آمدم به قول معروف، «آردم را بیخته و اَلَکَم را آویخته‌ام» و قصدی برای حضور مجدد در قدرت ندارم. من در مسئله حضورم در شورای سیاست‌گذاری تاکنون نه داعیه‌ای  برای کسب قدرت داشته‌ام و نه می‌خواهم کاندیدا باشم و نه تاکنون گزینه‌ای را برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان معرفی کرده‌ام و تمام تلاشم این بوده که بتوانم کمکی به همگرایی گروه‌های اصلاح‌طلب کنم. خیلی از دوستان اصلاح‌طلب هستند که به هر دلیلی مصلحت نمی‌دانند که وارد گروه‌هایی چون شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شوند ولی بنده بدون هیچ چشم‌داشتی عضو این شورا شدم و برای پیشبرد امور شورا وقت صرف کرده‌ام.

رصد جریان مقابل

روزنامه شرق در بخشی از گزارشی آورده است: آن‌طور که از اوضاع و احوال برمی‌آید، اصولگرایان در انتخابات مجلس پیش‌رو یا متکثر و چندلیستی شرکت خواهند کرد، یا در صورت اصرار بر تک‌لیستی، مجبور خواهند بود دوباره به جبهه پایداری امتیاز زیادی دهند. امیرمحبیان، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اصولگرا، معتقد است اصولگرایان به دو رسته «باج‌ده» و «باج‌گیر» بدل شده‌اند. بااین‌حال ماجرا این است که روی اصولگرایان این بار مانند چهار سال قبل آن‌چنان فشار و الزامی برای ارائه فهرست واحد وجود ندارد؛ از سویی جریان‌های باج‌گیر هم متعدد شده‌اند. برخی اخبار حاکی از این است که جریان سنتی و جبهه پیروان خط امام و رهبری با یک فهرست، جریان نواصولگرایی قالیباف با تابلوی انقلابی با فهرستی دیگر و جبهه پایداری که او هم منادی انقلابی است با یک فهرست خواهد آمد.  

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با روزنامه ایران می گوید: «جریان تندرو با محوریت پایداری‌ها در مجلس نهم حتی تأیید رهبری بر برجام را هم تاب نیاوردند و تلاش خود را برای ناکام گذاشتن آن به کار بردند که البته با هوشمندی اکثریت و تدبیر علی لاریجانی ناکام ماندند.» به گفته این فعال سیاسی، این جریان تندرو نگاهی ایدئولوژیک به مناسبات خارجی دارند و چون درک صحیح و معطوف به منافع ملی از واقعیات حاکم بر کشور و فضای بین‌المللی ندارند طبیعی است که هرگونه گفت‌وگوی احتمالی بین ایران و امریکا به هر شکلی و از جمله سفر روحانی به ژاپن برای آنها سخت خواهد بود، چرا که آن را موفقیتی در کارنامه دولت می‌دانند.»

روزنامه ابتکار با بیان اینکه چه کسی سرلیست اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم خواهد شد؟ در بخشی از گزارشی با عنوان کلاف سردرگم اصولگرایان آورده است: زمانی که محمدباقر قالیباف در نبود چهره‌های شاخص هر دو جناح اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخابات مجلس یازدهم نام‌نویسی کرد، بسیاری تحلیل‌شان این بود که او به احتمال زیاد رئیس مجلس آینده خواهد بود و بر صندلی سبز ریاست بهارستان تکیه خواهد کرد. اما وقتی می‌بینیم که پایداری‌ها یعنی طیفی که همیشه مانع اصلی این جریان سیاسی برای وحدت بوده‌اند برای شهردار سابق دردسر ساز می‌شوند، متوجه می‌شویم که صدای وحدت گویا قرار نیست هیچ گاه از این جریان شنیده شود. درواقع پایداری‌ها که گفته می‌شد این بار حاضر شده‌اند به سهم بیشتر در مجلس دیگر سنگ‌اندازی نکنند باز ساز مخالف زده و تکروی آنها از همین الان آغاز شده و سرلیستی اصولگرایان را با چالش مواجه کرده‌اند به گونه‌ای که برخی از چهره‌های این جریان سیاسی گفته‌اند که احتمالا اصولگرایان سرلیستی نخواهند داشت.

الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران، شهرری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در بخشی از یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «درانتخابات دخالت نکنید» خطاب به سخنان اخیر سردارعزیز جعفری فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک برنامه تلویزیونی با عنوان بررسی «عقبه فکری» کاندیداهای ورود به مجلس، نوشت: یکی از ابعاد تضعیف جمهوریت نظام، مداخله نیروهای غیرسیاسی در امور سیاسی است که هم غیرقانونی است و هم مخالف وصایای امام خمینی اما در عمل هر روز ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند. صدها نمونه و شاهد و سند از مداخلات خلاف قانون در امور سیاسی و حتی جناحی قابل ارایه است به گونه‌ای که مسوولان این نهادها رسما به نفع یک گرایش و نیروهای سیاسی و علیه جریان رقیب وارد عرصه می‌شوند و تمامی امکانات خود را وارد عرصه سیاسی می‌کنند. همین اظهارات جنابعالی یک نمونه از مداخله غیرمستقیم نهاد نظامی در امور سیاسی است که کاش صورت نمی‌گرفت و کاش رسانه ملی چنین بی‌محابا پای شما و دوستانتان را به این عرصه باز نمی‌کرد. این در حالی است که دولت یک قوه از قوای سه‌گانه کشور است و اظهارات خصمانه و تند علیه رییس دولت آن هم از سوی فرماندهان و روحانیون وابسته به نهادهای نظامی اصلا توجیه ندارد. منصفانه قضاوت کنید و بفرمایید اگر در عصر امام خمینی این همه مداخله در امور سیاسی از سوی یک نهاد نظامی صورت می‌گرفت، ما با انتقادها و نهی‌ها و دستورات جدی ایشان مواجه نمی‌شدیم؟

تارنمای خبری عصر ایران در یادداشتی به قلم مهردادخدیر با عنوان «انتخابات و آنچه آقای «علم الهدی» نمی‌داند» نوشته است: آقای علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفته است: «با آن که جمهوری اسلامی یک قلعۀ ایمن است اما دشمن می‌تواند از دروازۀ بزرگ انتخابات و مردم‌سالاری به آن نفوذ کند. این دروازه، نگهبان و پاسدار دارد که اجازه نمی‌دهد خارجی وارد شود و یقیناً انگلیسی، آمریکایی، فرانسوی و یهودی از این دروازه وارد نمی‌شوند. همه مسلمان و مؤمن هستند و حتی افراد مسأله دار را هم نمی‌گذارند از این دروازه وارد شوند.»

احتمالا حدس می‌زنید نویسندۀ این سطور قصد دارد در باب نظارت استصوابی بنویسد و این که مگر شورای نگهبان قریب نیمی از کاندیداها را در هر دوره ردّ صلاحیت نمی‌کند یا از تقلیل جایگاه مجلس شورای اسلامی که در قضیه اف. ای. تی. اف تصویب کرده و به قانون بدل نمی‌شود و در ماجرای بنزین اساساً به بازی گرفته نشد و بر انگیزۀ مشارکت تأثیر گذاشته است.

نظر شما