شناسهٔ خبر: 37001433 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

آنا گزارش می‌دهد؛

پروژه بی‌دولت کردن محور مقاومت به ایران رسید/ همکاری مشترک آمریکا و ارتجاع عرب با غربزدگان داخلی

موضوع استعفای رئیس‌جمهور در روزهای اخیر به یکی از مباحث مهم روز تبدیل شده و از فضای نخبگانی جامعه تا عامه مردم از این ماجرا سخن به میان می آورند و جالب توجه است هیچ واکنشی نیز از سوی دولتی‌ها نسبت به این مسئله نشان داده نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا،  پس از ماجرای گرانی بنزین، فشارهایی که در گذشته بابت وضعیت بد اقتصادی و ضعف شدید مدیریتی بر دولت وارد می‌آمد؛ افزایش قابل توجهی یافت و افکار عمومی به شدت از نحوه اقدام دولت انتقاد کرد. ماجرا اما زمانی بغرنج شد که به یکباره رئیس دولت دوازدهم اعلام کرد «من هم از موضوع گرانی بنزین بی اطلاع بودم». همین یک جمله کافی بود تا حسن روحانی به گوشه رینگ انتقادات رفته و به مرکز ثقل علت مشکلات معیشتی تبدیل شود.

در شرایطی که همچنان مجموعه نظام حتی پس از اقدام نابخردانه دولت در ماجرای بنزین، از دولت دوازدهم حمایت می‌کند؛ اما این بار یاران سابق روحانی پای به عرصه گذاشته و در یک همکاری مشترک با آمریکا و ارتجاع عرب، صحبت از لزوم استعفای روحانی به میان آورده‌اند. این در شرایطی است که بر کسی پوشیده نیست کشورهای غربی و عربی این روزها فشارهای خود بر کشورهای محور مقاومت را چند برابر کرده‌اند و از یک سو با اختلاف افکنی در لبنان و عراق، فعالیت دولت‌های مرکزی این کشورها را با اختلال مواجه کرده‌اند و از سوی دیگر به دنبال ایجاد فضایی برای تحمیل استعفا به دولت مستقر ایران هستند.

پیشنهاد استعفا یا فرار از پذیرش شکست؟

این روزها در شرایطی که افکار عمومی جریان اصلاحات به دلیل حمایت‌های همه جانبه از دولت روحانی مقصر اوضاع فعلی کشور می‌داند، چهره‌های شاخص این جریان با تکرار طرح استعفای رئیس جمهور به‌دنبال شانه خالی کردن از مسئولیت به وجود آمده هستند.

در همین راستا عباس عبدی در گفتگویی که با نشریه صدا داشته می گوید: «استعفای روحانی و برگزاری انتخابات موضوعی نيست كه فقط من آن را مطرح كنم؛ برخی از وزرا هم چنين ايده‌ای دارند. شنيده‌ام كه معاون اول رئيس‌جمهور هم، كم‌وبيش به چنين فكری رسيده است. دولت بعد از وقايع اخير، حتی قادر به تصميم‌گيری در مسائل عادی خودش هم نيست چه رسد به تصميم‌گيری برای مشكلات اساسی مملكت. شايد اگر رهبری در موضوع افزايش قيمت بنزين حمايت نمی‌كردند، روزهای دوشنبه يا سه‌شنبه كل ماجرای دولت تمام می‌شد».

این اظهار نظر تئوریسین‌های جریان اصلاحات در نشریه‌ای که توسط چهره‌های نزدیک به حزب تندروی اتحاد ملت منتشر می‌شود، در شرایطی است که پیش از در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 و 96 بارها و بارها وضعیت بغرنج اجرایی و عملیاتی دولت از سوی منتقدان مورد نقد قرار گرفته بود؛ اما هیچ گوش شنوایی برای شنیدن این انتقادات وجود نداشت.

از سوی دیگر نیز حسین مرعشی سخنگوی حزب كارگزاران در گفتگو با روزنامه اصلاح طلب سازندگی مدعی شده که  بيشتر وزرای دولت بايد تغيير كنند. مرعشی بدون اینکه اشاره‌ای به حمایت‌های خود و جریان متبوعش از دولت روحانی در انتخابات گذشته داشته باشد، گفت: «حداقلی‌ترين كار در شرايط موجود برای روحانی ترميم اساسی كابينه و در واقع تغيير اكثريت قاطع وزرای دولت است. شايد درست‌تر بود كه خود رحمانی ‌فضلی بخاطر عملكردش در ماجرای بنزين ديگر در كابينه نمی‌ماند و از ادامه كار استعفا می‌كرد. واقعيت اين است كه چيز زيادی از اعتبار اين دولت باقی نمانده و به‌نظر نمی ‌رسد اين دولت روحيه‌ای برای تهاجم به مشكلات داشته‌باشد. روحانی وقت زيادی ندارد و بايد تصميم بگيرد».

 حالا که شرایط منطقه تا حد بسیاری بحرانی شده و کشورهای عراق و لبنان با تلاش و اقدامات کشورهای غربی و عربی با چالش‌های جدی در موضوع دولت‌های خود مواجه شده‌اند، فعالان اصلاح طلب به فکر مشکلات ایجاد شده توسط دولت افتاده‌اند و به نوعی از پذیرش مسئولیت حمایت از روحانی و قبول شکست فرار می‌کنند.

منتقد دولت حامی دولت شد تا ...

ماجرای فشار به دولت برای تحمیل استعفا حالا کار را به جایی رسانده که یکی از رسانه‌‌های منتقد دولت نیز با انتقاد از این رفتار اصلاح‌طلبان، به دفاع از ادامه فعالیت‌های دولت بپردازد. کیهان به‌عنوان سردمدار انتقادات به دولت در این‌باره نوشت: «مجموع مواضع و رفتار مدعیان اصلاح‌طلبی درباره استعفای رئیس‌جمهور را نه همدلی و همراهی با مردم و در راستای حل مشکلات کشور که بیشتر می‌توان یک پروژه مدیریت افکارعمومی و تکمیل پازل دشمن برای ایجاد هرج و مرج و تشدید خشونت در کشور و البته فرار از پاسخگویی درباره وضع موجود توصیف کرد.  موضوعی که نباید به آسانی از آن گذشت این است که اصلاح‌طلبان که از میزان کاهش محبوبیت روحانی اطلاع دارند و نیز خود را بازنده قطعی انتخابات مجلس می‌دانند، احتمالا با این پروژه، قصد دارند با برهم زدن قواعد بازی و میز دموکراسی در کشور، هزینه شکست خود را نیز بر گرده نظام تحمیل کنند».

با توجه به شرایط پیش آمده به نظر می‌رسد که پروژه بی‌دولت کردن برخی کشورهای منطقه به ایران رسیده و آمریکا و کشورهای عربی در همکاری مشترک با برخی غربزدگان داخلی به‌دنبال اجرای این پروژه این‌بار در داخل ایران و علیه دولت مستقر هستند. این در شرایطی است که وضعیت کنونی عراق نشان می‌دهد فقدان یک قدرت فائق مرکزی و منسجم در قالب دولت قانونی تا چه میزان می‌تواند به یک کشور آسیب وارد کرده و آمریکا را به اهدافش در منطقه نزدیک‌تر کند.

انتهای پیام/

نظر شما