شناسهٔ خبر: 37001011 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست خبری؛

برومند: ۴۰ میلیون یورو برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها اختصاص یافته است

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: امسال ۴۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت شده که سهم هر دانشگاه مشخص است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت برگزاری بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری و فن بازار (عرضه و تقاضای فناوری و جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور) که در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: وزارت علوم از ۲۶ تا ۲۹ آذر ۹۸ در این نمایشگاه‌ها حضور دارد و ۴ برنامه عمده در دستور کار این وزارت خانه قرار گرفته است.
 
وی ادامه داد: جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور، بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش و فناوری و فن بازار، دومین نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی و هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی از برنامه‌های وزارت علوم در این نمایشگاه است.
برومند در خصوص جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران کشور گفت: این جشنواره صبح روز سه شنبه ۲۶ اذر ماه برگزار می‌شود و اهداف آن ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در کشور و ارتقای منزلت و جایگاه پژوهش و فناوری، معرفی توانمندی‌های پژوهشی، فناوری و نوآوری کشور، تشویق، تقویت و ایجاد انگیزه در اعضای هیئت علمی و پژوهشگران و فناوران کشور و هم چنین فراهم سازی زمینه گسترش پژوهش‌های هدفمند و موثردر جامعه است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص فرایند انتخاب پژوهشگران و فناوران تصریح کرد: در مرحله اول انتخاب افراد توسط دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، فناوری در دستگاه اجرایی صورت گرفته و مرحله دوم بررسی برگزیدگان مرحله اول در دبیرخانه جشنواره و توسط کمیته داوران انجام شده است.

وی درباره مهمترین شاخص‌های انتخاب پژوهشگران و فناوران برگزیده تاکید کرد: نقش آفرینی موثر در گسترش مرز‌های علمی و توسعه فناوری‌های ارزش افرین، ایفای نقش موثر در ارتباط مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری با صنعت، اثربخشی فعالیت‌ها در حل مشکلات با رفع نیاز‌های کلان کشور، تمرکز بر حل معضلات و مشکلات روز جامعه، فعال بودن در عرصه بین المللی و ثبت اختراع، اکتشاف و ابتکار مهمترین شاخص‌هایی بودند که پژوهشگران و فناوران برگزیده شده اند.

برومند افزود: برای جشنواره امسال ۳۶۳ پژوهشگر و فناور معرفی شده اند که در این میان ۲۴ نفر مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: از تعداد این ۲۴ نفر ۱۸ نفر پژوهشگر و ۶ فناور مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت.

تستا؛ پربارتر از شش دوره قبل

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص برگزاری نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری گفت: این نمایشگاه در دو بخش تقاضای فناوری و عرضه فناوری برگزار می‌شود و هدف از برگزاری آن کنار یکدیگر قرار دادن توانمندی‌های فنی داخلی و نیازمندی فناورانه کشور و هم چنین ایجاد بستری مناسب برای همکاری و تفاهم فناوران و صنایع کشور است.

وی تاکید کرد: در نمایشگاه تستا شرکت‌ها سازمان‌ها ودستگاه‌های اجرایی و صنایع حضور خواهند داشت و نیازمندی‌های فناورانه خود را به نمایش خواهند گذاشت و در مقابل نیز دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و صنعتگران توانمندی‌های خود را ارایه خواهند داد.

برومند تصریح کرد: مشوق‌هایی برای هر دو گروه شرکت کننده در نظر گرفته شده که در صورت عقد تفاهم نامه یارانه تجاری سازی برای هر طرح از محل منابع وزارت علوم و هم چنین اعطای تسهیلات مالی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته بیش از ۹۰۰ تقاضای فناورانه در نمایشگاه تستا مستندسازی شده که از این بین ۸۹ تفاهم نامه به امضا رسید.

وی در خصوص وضعیت تفاهم نامه‌های امضا شده تصریح کرد: از این تعداد ۱۹ مورد به عقد قرارداد نهایی منجر شد ۸ طرح هنوز نهایی نشده است و ۶۲ طرح نیز لغو شد.

برومند ادامه داد: سال ۹۷ نزدیک به ۳ هزار فناوری در سامانه نمایشگاه نمایه شد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: سال گذشته ۳ هزار فناوری در سامانه نمایشگاه نمایه شد، اما باید بدانیم که همه آن‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و سال گذشته از این میزان تنها ۱۴۰۰ طرح برگزیده شدند که در نهایت ۸۹ تفاهم نامه را به دنبال داشت.

وی تاکید کرد: ا. ز. ۱۸۲ طرحی که سال گذشته در نمایشگاه مورد توجه بخش‌های دولتی و خصوصی قار گرفته بودند رقمی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان سهم تفاهم نامه‌ها بود که در این میان ۲۷۱ تقاضای تفاهم نامه داخلی و ۴ تفاهم نامه خارجی نیز امضا شده است.

برومند در خصوص تقسیم بندی قسمت‌های مختلف نمایشگاه گفت: نمایگاه امسال در فضای مفید ۸ هزار و ۲۹۰ متر مربع خواهد بود که در سالن شماره ۵، ۴۲ دانشگاه مستقر خواهند بود، ۲۴ پژوهشگاه در سالن ۲۷ حضور دارند، سالن شماره ۶ میزبان ۳۴ پارک علم و فناوری و مرکز رشد خواهد بود، ۲۵ شرکت دانش بنیان در سالن شماره ۲۵ مستقر هستند و تقاضا فناوری در سالن ۷ نمایشگاه بین المللی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در خصوص ویژگی‌های نمایشگاه ساخت و تولید ایرانی در سال ۹۸ گفت: در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌های ویژه نمایشگاه جهت ارایه به طرفین عرضه و تقاضا و حضور صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق پژوهش و فناوری از ویژگی‌های مهم این نمایشگاه است و تلاش می‌شود تا ۹ رویداد قطعی در این دوره برگزار شود.

وی اظهار کرد: امسال سه هزار و ۵۲۸ فناوری در بیستمین نمایشگاه دستاورد‌های پزوهش و فناوری و فن بازار ارایه می‌شود که با توجه به تعداد فناوری‌های عرضه شده در سال گذشته که ۳ هزارو ۱۹۹ فناوری بود یک رشد ده درصدی را شاهد هستیم.

برومند تاکید کرد: در حاشیه این دو نمایشگاه هفتمین نمایشگاه تخصصی کتب دانشگاهی نیز برگزار می‌شود که دانشجویان با استفاده از یارانه دانشجویی می‌توانند از محصولات آن استفاده نمایند. هم چنین ناشران معتبر نمایشگاهی نیز در این بخش حضور دارند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری یادآور شد: امسال ۴۰ میلیون یورو به دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی پرداخت کرده ایم که سهم هر دانشگاه مشخص است و اگر دانشگاه‌ها از دستگاه‌ها و تجهیزات داخلی استفاده کنند از تسهیلات بیشتری نیز برخوردار خواهند شد.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم برای وزارت علوم جهت دار کردن رساله‌های دانشگاهی است که این امر نیازمند یک نظام حمایتی بوده و ما تلاش می‌کنیم تا پژوهش‌ها در تحصیلات تکمیلی به سمت فناوری و تجاری سازی حرکت کنند.

برومند خاطر نشان کرد: در نمایشگاه روز چهارشنبه مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت و ما تلاش می‌کنیم در این جلسه به مباحثی هم، چون گرنت پژوهشی و فناوری پرداخته و راهکار‌های راه اندازی سیستم تجاری سازی پژوهش‌ها را در وزارت علوم مورد بررسی قرار دهیم.

نظر شما