شناسهٔ خبر: 37000808 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

صدسالگی نظریه نسبیت عام در تلویزیون بررسی می‌شود/ پخش گزارشی از باستان‌شناس پارینه‌سنگی در «چرخ»

برنامه امشب «چرخ» به بهانه صدسالگی آزمون نظریه‌ نسبیت عام، با بررسی این نظریه‌ مهم دنیای فیزیک، روی آنتن شبکه‌ چهار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی شبکه چهار سیما، شصت‌وپنجمین قسمت «چرخ» ساعت 19 امروز، یکشنبه 24 آذر، به بهانه صدسالگی آزمون نظریه‌  نسبیت عام، با بررسی این نظریه‌ی مهم دنیای فیزیک، روی آنتن شبکه‌ چهار خواهد رفت.

در این برنامه حسین فروتن به‌عنوان مجری-کارشناس میز علم «چرخ» با دکتر امجد عشوریون، عضو هیئت علمی پژوهشکده فیزیک پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت‌وگو خواهد کرد. 

نسبیت عام نظریه‌ای علمی برای گرانش است که در سال‌های بین ۱۹۰۵ و ۱۹۱۵ توسط آلبرت اینشتین گسترش پیدا کرد. این نظریه ما را بر آن داشت که دیدگاه قبلی خود از فضا را به عنوان موجودی ایستا (استاتیک) و تنها به‌عنوان مکانی که در آن رویدادهای فیزیکی اتفاق می‌افتند، کنار بگذاریم. به‌جای آن، فضازمان به‌عنوان موجودی پویا (دینامیک) و تغییر شکل‌دهنده در نظر گرفته می‌شود که حضور ماده در آن، ساختار و هندسه‌ی آن را خمیده می‌کند و در مقابل، حرکت اجسام تحت گرانش از خمیدگی فضازمان پیروی می‌کند. 

در بخش روایت خبری «چرخ»، مائده گیوه‌چین، خبرهای مرتبط با پهپادهای پستچی در پست‌پلاس و پیمایشی شدن عوارض الکترونیک آزادراه‌ها را بررسی خواهد کرد. 

گزارش مستند از جزییات کار دکتر فریدون بیگلری، باستان‌شناس پارینه‌سنگی، بخش دیگری از شصت‌وپنجمین قسمت برنامه‌ی «چرخ» خواهد بود. 

مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی را با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند. 

«چرخ» روزهای، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت ۱۹ به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

 انتهای پیام/4104/

نظر شما