شناسهٔ خبر: 36995986 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی:

برخی می‌خواهند شبکه ملی اطلاعات را زیر سئوال ببرند/ به ذهن هیچ مسئولی نمی‌رسد که اینترنت را قطع کند

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، گفت: کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند که ما می‌خواهیم اینترنت را قطع کنیم، می‌خواهند موفقیت‌هایی که ما در شبکه ملی اطلاعات داشتیم را، پنهان کنند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته با موضوع «شبکه ملی اطلاعات، ماهیت‌ها و ضرورت‌ها» در توضیح شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی در فضای کشور ما از شبکه‌های ارتباطی استفاده می‌کند و در حقیقت زیرساخت شبکه ارتباطی کشور ماست. ما در شبکه ارتباطی بیش‌از 150 میلیون دستگاه مرتبط داریم. حدود 63 میلیون تلفن هوشمند، میلیون‌ها کامپیوتر و وای‌فای، هفت میلیون مودم خانگی ADSL، حدود هشت میلیون پوز بانکی، اخیرا نیز بیش از یک میلیون تلویزیون هوشمند به شبکه ملی ما پیوسته‌اند که از فیلم‌های درخواستی استفاده می‌کنند.


وی با بیان این‌که زندگی اقشار وسیعی از مردم در این شبکه صورت می‌گیرد، گفت: از زندگی رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی، نیازهای خبری و اطلاعاتی، نیازهای سرگرمی و آموزشی، تا خدمات حمل‌ونقل، گردشگری، تهیه بلیط و سایر موارد. بنابراین این شبکه ملی شبکه بسیار وسیعی است که ضریب نفوذ بالایی در کشور دارد، در حوزه موبایل ضریب 100 درصدی را پشت سر گذاشتیم که البته بعضی بیش از یک موبایل دارند اما ضریب واقعی حدود 84 درصد است و  حدود 61 میلیون نفر از امکانات پهنای باند موبایل استفاده می‌کنند، در منازل حدود هشت میلیون و در ادارات حدود سه میلیون پهن‌باند در حال استفاده هستند. نزدیک به یک میلیون راننده در کشور داریم که روی شبکه ملی به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.


فیروزآبادی با بیان این‌که شبکه ملی، زیست‌بوم ایرانی‌هاست و در این زیست‌بوم، فعالیت‌های اقصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و حتی فعالیت‌های تکنولوژیکی و دانشی صورت می‌گیرد، افزود: ما با توجه به مقام علمی‌ای که در جهان داریم، از سرویس‌ها اطلاعاتی در این شبکه ملی استفاده می‌کنیم. از بانک‌های اطلاعاتی داخل و خارج از کشور استفاده می‌کنیم و اقتصاد بزرگی را هم شکل داده‌ایم و از ویژگی‌های شبکه ملی این است که تا درون روستاها سرویس‌دهی می‌کنیم. الان از کاربران جدی شبکه ملی اطلاعات، مشاغل روستایی و خانگی ماست. در مشاغل روستایی هم صنعت خانگی را شاهد هستیم هم به‌نحوی گردشگری تا روستاهای ما کشیده شده است.


قرارداد شبکه ملی اطلاعات بر پایه اینترنت


رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که اینترنت یک لغت مشترک لفظی است، افزود: معمولا برداشت عامه مردم از اینترنت، ارتباط با خارج از کشور است. اما در عین حال یک قرارداد ارتباطی هم هست. شبکه ملی اطلاعات قرارداد اینترنت را به عنوان پایه شبکه خودش پذیرفته و مبتنی بر TCP IP‌ است. اما اصطلاحی که مردم به کار می‌برند و باعث نگرانی آن‌ها شده، این‌که شبکه ملی باعث محدودیت اینترنت می‌شود، منظور محدودیت در اینترنت خارج کشور است.


دبیر شورای عالی فضای مجازی در پاسخ به شائبه قطع اینترنت بیان کرد: کشوری که تولید ناخالص ملی‌اش بیش از 450 میلیارد دلار است، با قدرت خرید حدود 1200 میلیارد دلار و صادرات غیرنفتی بیش از 50 میلیارد دلار در سال، کشوری که میلیون‌ها دانشجو دارد و در حوزه تهیه مقالات تحقیقاتی و علمی در منطقه و جهان به مقامات یک‌رقمی در حوزه‌های مختلف رسیده، کشوری که در سال بیش از 15 میلیون سفر خارجی در آن صورت‌ می‌گیرد و میلیون‌ها زائر و گردشگر به آن وارد می‌شوند، به هیچ وجه نمی‌تواند در ذهن مسئولانش بیاید که بخواهند اینترنت را قطع و محدود کنند و کشور را بدون اینترنت خارج از کشور اداره کنند.


وی با تاکید بر توسعه‌های انجام‌شده در حوزه شبکه ملی بیان کرد: ما در حوزه بانکی در سال 20 میلیارد تراکنش بانکی داریم که از نوجوانان تا کهنسالان کشور در حوزه‌های مختلف از خرید ارزان‌ترین شیء تا اشیاء گران‌بها را روی شبکه ملی صورت می‌دهند. نظام شبکه بانکی، رسانه‌ای، فیلم درخواستی که حدود یک میلیون مشترک فعال دارد، در حوزه حمل‌ونقل، گردشگری، بیمه و سایر موارد، توسعه‌های بسیاری انجام شده است. کسانی که این شبهه را مطرح می‌کنند که ما می‌خواهیم اینترنت را قطع کنیم، می‌خواهند موفقیت‌هایی که ما در شبکه ملی اطلاعات داشتیم را، پنهان کنند.


چرا شبکه ملی راه‌اندازی شده است؟


فیروزآبادی با طرح این سئوال که شبکه ملی اطلاعات چرا راه‌اندازی شده است؟، گفت: اولا فقط در کشور ما نیست که این بحث وجود دارد. در 28 کشور به‌طور مشخص چیزی مشابه شبکه ملی با عناوین مختلف از شبکه ملی ارتباطات، شبکه ملی اینترنت، شبکه ملی وب دو در ژاپن و مانند آن وجود دارد و این یک شعار فراگیر است. بحث‌های خیلی جدی هم مطرح است، خصوصا در چند سال اخیر در اروپا، فرانسوی‌ها به‌طور جدی بحث اینترنت اروپایی را مطرح می‌کنند که درحقیقت همان داشتن شبکه ملی است. یعنی داشتن شبکه مبتنی بر قرارداد اینترنت با ملاحظات جامعه اروپایی. ملاحظاتی که بتوانیم خدمات کیفی‌تر، ارزان‌تر و امن‌تر داشته باشیم.


وی ادامه داد: وقتی زیست‌بوم ما روی فضای مجازی شکل گرفت، اقتصاد، سیاست و فرهنگ، اجتماع و آموزش و تمامی حوزه‌هایی که افراد در طول زندگی با آن مواجه هستند، روی این فضا قرار می‌گیرد و بحث اعتماد جدی می‌شود. این اعتماد هم فقط امنیتی نیست، اعتماد کیفیتی و پایداری سیستم است. وقتی بخواهیم از یک پیام‌رسان خارجی استفاده کنیم که نمی‌دانیم دیتاسنترش کجاست و چه مسیری را طی می‌کند، تمامی این مسیر که پیام پیاده می‌شود، می‌تواند فرصتی برای اختلال در ارتباط را ایجاد کند، کیفیت را کاهش دهد و ارتباط را ناپایدار کند. بنابراین شبکه ملی هدفی است که اکثر کشورها به عنوان پروژه ملی به آن نگاه می‌کنند.


رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصادی شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: ما از دوران صنعتی به سمت اقتصاد خدماتی در حال گذار هستیم. بشر چندین هزار سال اقتصاد کشاورزی داشت، از قرن 18 وارد اقتصاد صنعتی شد و قرن بیستم اوج شکوفایی اقتصاد صنعتی بود، وقتی می‌گویند اقتصاد کشاورزی یا صنعتی است، یعنی بخش عمده‌ای از 70 تا 80 درصد اقتصاد و زنجیره ارزش، آن خصیصه را دارد.


فیروزآبادی ادامه داد: در دوران جدید، بخش خدماتی 50 درصد اقتصادهای در حال توسعه را تشکیل می‌دهد و در کشورهای توسعه‌یافته این عدد به 65 درصد هم رسیده و پیش‌بینی می‌شود این عدد به 70 تا 75 درصد هم برسد. بنابراین ما داریم به سمت اقتصاد خدماتی حرکت می‌کنیم که بن‌مایه تکنولوژی آن فناوری اطلاعات و ارتباطات است و در فضای مجازی شکل می‌گیرد. بنابراین شبکه ملی اطلاعات پیشران زیست‌بوم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حال و آینده ماست.


توجه به جنبه‌های اقتصادی و معنوی حریم خصوصی


وی با بیان این‌که درحوزه اقتصادی بحث مالکیت و شکل گرفتن دارایی‌های بزرگ فکری یا معنوی وجود دارد، گفت: درجایی‌که مالکیت‌ها ایجاد می‌شود، بحث حریم خصوصی جدی‌تر می‌شود،چون حریم خصوصی هم می‌تواند جنبه‌های اقتصادی داشته باشد و هم جنبه‌های معنوی. در این فضا که از آن به فضای باز تعبیر می‌شود، به‌دلیل این‌که می‌خواهند بازارها را سریع توسعه دهند، متاسفانه تلاش می‌کنند گمنامی وجود داشته باشد، دولت‌ها حداقل مداخله را داشته باشند و در این رابطه به منافع شرکت‌های بزرگ بیش از منافع مردم توجه می‌شود و حریم خصوصی مردم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.


دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: در حال حاضر بانک‌های بزرگ اطلاعاتی، وبال گردن سیستم سیاسی آمریکا و انگلستان شده، انتخابات 2016 آمریکا با ورود به حریم خصوصی مردم انجام گرفت، چالش برگزیت و خروج انگلستان از جامعه اروپایی تحت همین موضوع قرار دارد. شواهد بسیار زیادی وجود دارد که اطلاعات فروخته می‌شود. در حال حاضر بحثی در اقتصاد مطرح است به نام Targeted Marketing یا بازاریابی هدف‌گرا؛ مقوله‌هایی به اسم شخصی‌سازی اطلاعات وجود دارد که از طریق پردازش اطلاعات، اشخاص و نیازهای‌شان را آنالیز می‌کنند و بر اساس آن بازاریابی می‌کنند.


فیروزآبادی با بیان این‌که بانک‌های اطلاعاتی مبتنی‌بر ذائقه‌سنجی و بازارسنجی، بحث حریم خصوصی را بسیار حاد کرده است، افزود: صحبت از هزاران میلیارد دلار بازار است که با خدشه وارد شدن در حریم خصوصی ایجاد می‌شود. شرکت‌هایی که فضای مجازی را توسعه می‌دهند در حوزه رسانه‌ای، بانکی، پول مجازی، آموزشی و غیره سعی می‌کنند دولت‌ها را به رسمیت نشناسند و از مرزهای مجازی کشورها به‌صورت غیرمجاز و با سرسختی عبور کنند و از قوانین آن کشور تبعیت نکنند و جایی که می‌تواند به‌عنوان نماینده ملت‌ها از حریم خصوصی دفاع کند، دولت‌ها هستند.

 

منبع: صدا و سیما

نظر شما