شناسهٔ خبر: 36995051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ماجرای 'سلاحی' که سعودی‌ها را آشفته کرده است

به‌نظر می‌رسد یمنی‌ها که بیش از این در زمینه‌های مختلف توانسته بودند دشمن را غافلگیر کنند، این بار فاز جدیدی را در دفاع از سرزمینشان کلید زده‌اند.

صاحب‌خبر -

العالم - عربستان سعودی

سرنگونی هلیکوپتر آپاچی توسط نیروهای یمنی را می‌توان نقطه‌عطفی دیگر در نبرد یمنی ـ سعودی برشمرد؛ اتفاقی که پس از آن با سرنگونی چندین پهپاد سعودی توأم شد و در واقع بیانگر دستیابی انصارالله به سامانه جدیدی از پدافند هوایی مسلح بود که می‌تواند تغییری استراتژیک را در معادلات نظامی یمن ایجاد کند.

از باقم در استان صعده گرفته تا جیزان، عسیر و حجه، جغرافیای متنوعی است که در طول یک هفته گذشته بیش از چهار پهپاد سعودی در آن سرنگون شده‌اند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم با تاکید بر اینکه این پهپادها به‌واسطه یک سلاح مناسب سرنگون شده‌اند، تلویحا از گام جدید یمنی‌ها برای مقابله با متجاوزان سعودی پرده برداشت. او در این راستا خاطرنشان کرد که ما همچنان به توسعه توانمندی‌های دفاعی برای حمایت کامل از حریم هوایی کشورمان ادامه می‌دهیم.

به‌نظر می‌رسد یمنی‌ها که بیش از این در زمینه‌های مختلف از قبیل ضربه زدن به ناوچه‌های ائتلاف اماراتی ـ سعودی، حمله پهپادی و استفاده از موشک‌های کروز توانسته بودند دشمن را غافلگیر کنند، این بار فاز جدیدی را در دفاع از سرزمینشان کلید زده‌اند که در مقابله هوایی با سعودی‌ها متجلی می‌شود.

نباید فراموش کرد که مقاومت یمن در شهریورماه توانسته بود یک پهپاد آمریکایی را هم سرنگون کند که نشان می‌دهد انصارالله پیش‌تر نیز از سامانه پدافند هوایی برخوردار بوده، اما تا چندی پیش ـ بنا بر ملاحظات نظامی و سیاسی ـ قصد استفاده فراگیر از آن را نداشته است. از طرف دیگر، تا کنون هیچ‌یک از مقامات انصارالله فاش نکرده که سلاح جدید یمنی‌ها چه ویژگی‌هایی دارد و همین مسأله گمانه‌زنی‌ها را افزایش داده است.

همزمان با درز خبرهایی از منابع غربی و عربی در خصوص تلاش سعودی‌ها برای مذاکره با انصارالله یمن و فشار سعودی‌ها در خصوص عقب‌نشینی یمنی‌ها از مواضع اصولی خود، این گام ارتش یمن در واقع پاسخی محکم به تکاپوی دشمن ارزیابی می‌شود.

به‌علاوه، نباید از یاد برد که گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل در خصوص عملیات آرامکو، در واقع روایت انصارالله یمن در خصوص حمله به رگ حیاتی رژیم سعودی را تأیید می‌کند که در این شرایط می‌توان آن را بدترین خبر برای سعودی‌ها دانست.

سلاح مناسبی که یحیی سریع از آن سخن به میان آورد، می‌تواند بار دیگر تجربه تلخ سرنگونی آپاچی و کشته شدن دو خلبان آن را تکرار کند و شوک تازه‌ای را به سردمداران و افکار عمومی سعودی وارد کند.

مشرق

نظر شما