شناسهٔ خبر: 36994899 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کانال ۱۳ اسرائیل گزارش داد:‌

نیروی دریایی ترکیه یک کشتی اسرائیلی را در شرق مدیترانه رهگیری کرد

نیروی دریایی ترکیه حدود دو هفته پیش یک کشتی اسرائیلی را در منطقه شرق دریای مدیترانه رهگیری و آن را از منطقه دریایی وابسته به جمهوری قبرس بیرون کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، کانال ۱۳ تلویزیون اسرائیل عصر روز گذشته- شنبه- به نقل از منابع رسمی اعلام کرد که کشتی‌های دریایی ترکیه یک کشتی تحقیقاتی اسرائیلی را در آب‌های قبرس رهگیری کردند.

مقام‌های آگاه رژیم صهیونیستی به این شبکه گفتند که این حادثه غیر عادی حدود دو هفته پیش برای کشتی «پت گالیم» وابسته به مؤسسه مطالعات دریاها و دریاچه‌های وزارت انرژی این رژیم رخ داد و این کشتی در حال انجام مأموریت در منطقه بود و تعدادی پژوهشگر دانشگاه «بن گوریون» همراه با یک دانشمند زمین شناس قبرسی سرنشین آن بودند و با موافقت دولت قبرس پروژه‌های مشترک انجام دادند.

این شبکه توضیح داد: «کشتی‌های ترکیه به کشتی اسرائیلی نزدیک شدند و افسران ترک با کاپیتان آن از طریق بی‌سیم ارتباط برقرار کردند و نیروی دریایی ترکیه خواستار اعلام ماهیت مأموریت کشتی اسرائیلی و عملیات آن شد».

این منابع در ادامه افزودند: «افسران ترک پس از بحث و جدال از کشتی تحقیقات اسرائیل خواستند که تحقیقات را متوقف و منطقه را فورا ترک کند. کشتی اسرائیل ناگزیر به توقف فعالیت شد و به منطقه دیگری از دریای مدیترانه رفت». 

این حادثه به دنبال تیره‌تر شدن روابط ترکیه از یک سو و یونان و قبرس از سوی دیگر به دلیل اختلافات شدید بر سر میادین گاز و نفت خاورمیانه رخ داده و دولت ترکیه در ماه می گذشته فعالیت اکتشاف انرژی در منطقه‌ای که وابسته به جمهوری قبرس است را آغاز کرد. 

تنش موجود پس از اقدام ترکیه به امضای یادداشت تفاهم درباره تعیین حریم دریایی با دولت وفاق لیبی در تاریخ ۲۷ نوامبر تشدید شد و دولت یونان و قبرس این توافق را به منزله انتقال بخشی از حقوق آنها در آب‌های دریای مدیترانه به ترکیه برشمردند.

نظر شما