شناسهٔ خبر: 36992328 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جابجایی مسافران با قطار خودران در چین +تصاویر

در چین قطاری خودران راه اندازی شده که با کمک طیفی از حسگر‌های مختلف روی ریل‌های مجازی حرکت می‌کند که تخمین زده می‌شود این قطار روزانه ۱۰ هزار مسافر را جابه‌جا کند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر: به نقل از دیلی میل، یک قطار خودران و نوآورانه برای نخستین بار در چین افتتاح شده که روی ریل‌های مجازی حرکت می‌کند.

نخستین بار طرح اولیه عجیب مربوط به لوکوموتیوی که با کمک شبکه‌ای از حسگر‌ها (به جای ریل‌های معمول) حرکت می‌کند، ۲ سال قبل رونمایی شد. اما بالاخره این طرح اولیه در ماه جاری به طور واقعی اجرا شده است.

قطار ART T۱ ابعاد جاده را رصد می‌کند و به جای آنکه روی ریل‌های مخصوص حرکت کند، مسیر حرکتش را برنامه ریزی می‌کند.

ریل مجازی مربوط به این طرح در مسافتی ۱۷.۷ کیلومتری در وسط شهر ییبین قرار داد و هزینه ساخت آن حدود ۱۲۰ میلیون پوند (۱.۱۲۸ میلیارد یوان) تخمین زده می‌شود.

در حال حاضر یک لوکوموتیو ران در قطار حضور دارد، اما آن را کنترل نمی‌کند. لوکوموتیوران باید هوشیار باشد تا در صورت اضطرار کنترل قطار را برعهده گیرد. اگر قطار از مسیر طراحی شده، خارج شود یا با مانعی روبرو شود، به طور خودکار به وضعیت کنترل دستی منتقل می‌شود.

این قطار هم مانند خودرو‌های خودران با کمک ترکیبی از LIDAR و GPS در خیابان‌ها مسیر یابی می‌کند. تخمین زده می‌شود روزانه ۱۰ هزار مسافر از قطار جدید استفاده کنند. هنگامیکه این لوکوموتیو به شبکه قطار‌های سریع السیر متصل شود، تعداد مسافران روزانه آن به ۲۵ هزار نفر می‌رسد.

خط قطار Yinbin ART T۱ با سرعت ۷۰ کیلومتر برساعت حرکت می‌کند و قابلیت جابه جایی ۳۰۰ مسافر را دارد.

شرکت CRRC چین، سیستم ریل قطار را ابداع کرده که ART یا «سیستم حمل ونقل ریلی سریع خودران» نامیده می‌شود.

نظر شما