شناسهٔ خبر: 36992231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دستاورد‌های پژوهشی دانشگاه‌ها _۳

در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟ / اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!

با راه‌اندازی مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان از مهر ۹۶ تا به امروز، ۱۲ هزار دانشجوی این دانشگاه توانستند علاوه بر ایجاد کسب و کار، زمینه اشتغال و کارآفرینی را برای دیگر فارغ التحصیلان فراهم کنند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- زینب‌سادات میرسلطانی؛ پژوهش یا تحقیق یک روند هوشمندانه، هوشیارانه، خلاقانه و سامان‌مند برای جستجو، بازگویی و بازنگری پدیده‌ها است و بیشتر برای استفاده از پدیده‌های موجود در جهت تولید راهکار‌های عملی و فناوری‌ها به کار می‌رود. یک پژوهشگر نتایج پژوهش خود را در مجله‌های علمی و در دو بعد«یافتن پرسش پژوهش» و «پاسخ دادن به آن» ارائه می‌دهد. هفته پژوهش که گرامیداشت آن در سال تنها یکبار اتفاق می‌افتد، ما را بر آن داشت تا به بیان خصوصیات یکی از این مجموعه‌های فناوری و نوآوری که دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در آن‌جا فعالیت می‌کنند، بپردازیم.

با راه اندازی مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان از مهر ۹۶ تا به امروز، ۱۲ هزار دانشجوی این دانشگاه توانستند علاوه بر ایجاد کسب و کار، زمینه اشتغال و کارآفرینی برای دیگر فارغ التحصیلان را نیز فراهم کنند. این مجتمع به مساحت چهار هزار مترمربع در سه طبقه و بالغ بر ده میلیارد ریال هزینه دربرداشته است.

علاوه بر آن، ساختمان فن بازار نیز با هدف استقرار و مشاوره‌های حقوقی، بازاریابی و تجاری سازی در فضایی به مساحت دوهزارو پانصد مترمربع در این مجتمع راه اندازی شد. آموزش‌های مرتبط با صنعت و ایجاد کسب و کار‌های دانش محور در دانشگاه‌های خلاق همیشه مورد توجه بوده است؛ که با راه اندازی مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان و بهره گیری از توانمندی اساتید و دانشجویان و تمامی پتانسیل‌های دانشی، این دانشگاه در مسیر دانشگاه‌های کارآفرین حرکت کرده است.

در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟/ اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!
به گفته کردی تمندانی، معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان انعقاد تفاهم نامه با بنیاد برکت جهت حمایت مالی از دوره‌های مرکز نوآوری اجتماعی و واحد‌های رشد و شرکت‌های دانش بنیان به مبلغ ۲۰۰ میلیون حمایت مستمر سالیانه، انعقاد تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان جهت حمایت از استارت اپ‌ها و رویداد‌های مرکز نوآوری و فناوری به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و افتتاح کافه نوآوری در محل مجتمع فناوری و نوآوری اهم اقدامات و فعالیت‌های موثر و رویداد‌های انجام شده در این مجتمع فناوری و نوآوری بوده است.
 
به گفته وی جذب و پذیرش بیش از ۳۰ واحد فناور در مرکز رشد، برگزاری بیش از ۶۰ فعالیت آموزشی با هدف ترویج کارافرینی، کسب رتبه دانش بنیانی توسط دوشرکت از شرکت‌های مرکز رشد و برگزاری اولین کمپ برنامه نویسی فول استک و حضور در نمایشگاه دستاورد‌های هفته پژوهش و فناوری و فن بازار تهران و نیز برگزاری هفته جهانی کارآفرینی با برنامه‌های متنوع و هدفمند از دیگر اقدامات و فعالیت‌های موثر توسط این مجتمع  بوده است.

معاون پژوهشی دانشگاه سیستان وبلوچستان با اشاره به بازدید افراد و چهره‌های علمی و مسئولانی چون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور و نیز اعضای هیات علمی و کارمندان مرکز رشد دانشگاه امیر کبیر نیز از این مجموعه دیدار کرده اند. همچنین رئیس دانشگاه کویته پاکستان، مشاور دفتر برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی وزارت علوم تحقیقات و فنآوری نیز در این مدت از این مجتمع دیدن کردند.

در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟/ اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!
کردی تمندانی به تعداد واحد‌های فناور جذب شده در این مجموعه اشاره کرد و تعداد آن‌ها را به بیش از ۳۰ واحد عنوان کرد.
 
وی افزود: از این میان ۲۷ واحد در حال حاضر مستقر بوده و دوره رشد یا پیش رشد را می گذرانند. به منظور توسعه تجاری و بازاریابی، همچنین گسترش ارتباطات و اطلاعات شغلی، واحد‌های فناور این مرکز هر ساله در بیش از چهار نمایشگاه محصولات و خدمات شرکت می کنند. تعداد محصولات و خدمات ارائه شده توسط واحد‌های فناور این مرکز در حال حاضر بیش از ۲۰ عنوان است.

کسب رتبه دانش بنیانی توسط شرکت آرنیکا ارتباط در شاخه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرمافزار‌های رایانه ای؛ کسب رتبه دانش بنیانی توسط شرکت جاوید انرژی سبز در حوزه صنعت و معدن؛ (ثبت دو اختراع) ترکیب عامل رشد گیاهی و جانوری و ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی (توسط شرکت سیستان زیتون؛ کسب مقام اول در جشنواره علمی بسیج دانشجوئی استان در بخش ایده و ابتکارات توسط شرکت لنگرگاه افق؛ کسب مقام اول واحد فناور آنیف در استارتاپ ویکند تخصصی حوزه ICT در پارک علم و فناوری با طرح دیده شو مختصری از وضعیت شرکت‌ها و واحد‌های فناور مجتمع فناوری و نوآوری از سال ۹۶ تا کنون بوده است که کامل آن را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.


در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟/ اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!
به گفته کردی تمندانی، معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان فعالیت‌های مرکز رشد در جهت جذب و آموزش صاحبان ایده، اعم از دانشجو و عضو هئیت علمی در راستای راه اندازی واحد‌های فناور از مهر ۹۶ تا کنون به شرح زیر خلاصه می‌شود:

این مرکز ۴۶ دوره آموزشی) کارآفرینی و تخصصی ۳ مسابقه و ۷ رویداد در زمینه‌های تبدیل ایده به فناوری و تجاری سازی محصول و آموزش مهارت‌های تخصصی برای حدود بیش از ۲۳۰۰ نفر و ۱۴۵۲۸ نفر ساعت برگزار کرده است. همچنین، برند رویداد کاپ به منظور شبکه سازی با فناوران و شرکت‌های دانشبنیان موفق از مهر ۹۷ در مرکز رشد طراحی و اجرا شده است.

در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟/ اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!
معاون پژوهشی دانشگاه سیستان و بلوچستان در خصوص اقدامات آتی این مجموعه گفت: تدوین طرح توجیهی روش‌های درآمدزایی مرکز رشد، فن بازار و سایر بخش‌های دانشگاه؛ جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر، برگزاری نشست‌های تخصصی با کارافرینان برتر کشوری در رشته‌های مختلف در دانشکده‌های دانشگاه و تدوین طرح توجیهی کسب و کار‌های دانشجویی در سطح دانشگاه و استفاده از فضا‌های بلااستفاده مختصری از اقدامات پیش روی این مجتمع بوده است.

وی ایجاد و بازسازی فضای فیزیکی مناسب برای فعالیت واحد‌های فناور و ارائه طرح‌های پیشنهادی شورای کارآفرینی و فناوری در دانشگاه جهت استفاده حداکثری اساتید دانشگاه و نیز دریافت کمک مالی ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض از بنیاد برکت احسان را از دیگر اقدامات آتی این مجموعه خواند.

به گفته کردی تمندانی مرکز نوآوری اجتماعی با همکاری بنیاد برکت احسان در مجتمع فناوری و نواوری ایجاد خواهد شد. وی همچنین تاکید کرد که نرم افزار جهت سیستماتیک کردن فرایند‌های مختلف مجتمع فناوری و نواوری طراحی خواهد شد و نیز فضای فیزیکی فن بازار و ایجاد نمایشگاه و فروشگاه دائمی دانشگاه نیز در این مجموعه بازسازی می‌شود.

برنامه ریزی و تمهید مقدمات و الزامات تبدیل دانش به فناوری در این مجموعه در جدول زیر آمده است:

در مجتمع فناوری و نوآوری دانشگاه سیستان و بلوچستان چه خبر است؟/ اختراع ترکیب گیاهی ضد سردرد میگرنی!

نظر شما