شناسهٔ خبر: 36992226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

از «آبه» آبی‌گرم نمی‌شود آقای روحانی

کیهان

جریان مدعی حمایت از دولت طی روزهای اخیر همچون ۶ سال گذشته یک‌ بار دیگر دادن آدرس غلط به جامعه را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ این‌بار به بهانه سفر آتی رئیس‌جمهور به ژاپن.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، متأسفانه دولت روحانی در ۶ سال اخیر اقتصاد کشور را به پای سیاست خارجی قربانی کرده و این مسئله علاوه‌بر کاهش ارزش پول‌ملی، سفره مردم را نیز کوچک کرده است. راه علاج مشکلات کشور، همت و تدبیر دولت است. تجربه ثابت کرده است که از دلال‌هایی همچون آبه، آبی‌گرم نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

یادداشتی بر سفر آتی روحانی به ژاپن: هاراگیری نکنیم

وقتی ژاپن برای میزبانی روحانی از آمریکا اجازه می‌گیرد!


بر طبق خبرهای منتشر شده، روحانی رئیس‌جمهور کشورمان پس از شرکت در کنفرانسی در مالزی، روز ۲۸ آذر(۱۹ دسامبر) وارد توکیو پایتخت ژاپن می‌شود.


پیش از این عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و فرستاده ویژه ایران در توکیو در دیدار با نخست‌وزیر ژاپن از سفر قریب‌الوقوع روحانی به توکیو خبر داده بود.


معمولا این قبیل سفرها با هدف گسترش و ارتقای روابط دوجانبه و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید در حوزه‌های مختلف صورت می‌گیرد، اما متأسفانه آنچه رسانه‌های دولتی و همچنین رسانه‌های مدعی اصلاحات تاکنون درباره اهداف این سفر مطرح کرده‌اند، به هیچ عنوان به ارتقای روابط دوجانبه ارتباطی نداشته و مسئله اصلی واسطه‌گری ژاپن میان ایران و آمریکا است!


هیاهوی رسانه‌ای!


در روزهای اخیر رسانه‌های دولتی و همچنین رسانه‌های مدعی اصلاحات با هیاهو و جنجال، این‌گونه القاء کردند که قرار است در سفر روحانی به ژاپن، مقدمات مذاکرات جدید فراهم شده و گشایشی اقتصادی رخ دهد.


در همین رابطه روزنامه همشهری- ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران- (۲۳ آذر) در گزارشی با عنوان «توکیو؛ دریچه مذاکره وگشایش اقتصاد» نوشت:«حسن روحانی، رئیس‌جمهوری احتمالا در روزهای آخر همین هفته، زیر موج فشارها و هشدارهای رسانه‌های مخالف دولت، راهی ژاپن خواهد

شد. پیش‌تر شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن، در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد به تهران سفر کرده و با رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری دیدار کرده بود. در آن زمان گفته می‌شد هدف آبه از سفر به تهران، میانجی‌گری بین ایران و آمریکاست. هدفی که البته محقق نشد، اما حالا اخبار تازه دریافتی نشان می‌دهد دریچه‌هایی به سوی مذاکره باز شده».


ارگان رسانه‌ای شهرداری تهران در ادامه نوشت:«احتمالا در جریان سفر رئیس‌جمهور به ژاپن، این کشور با چراغ سبز آمریکا، ۳ امتیاز برای ایران قائل خواهد شد. در نظر گرفتن معافیت تازه برای ژاپن در خرید نفت از ایران، ایجاد یک کانال نقل و انتقال مالی و آزادسازی دست‌کم ۱/۵میلیارد دلار از پول‌های ایران از جمله امتیازهای احتمالی است که ایران دریافت خواهد کرد».


روزنامه زنجیره‌ای آرمان نیز- ۲۰ آذر- در مطلبی نوشته بود: «تصمیم گرفته شده که رئیس‌جمهور ایران به ژاپن سفر کند... توکیو جز نقش میانجی‌گری(میان ایران و آمریکا) که این روزها پیگیر آن است، کار دیگری از دستش بر نمی‌آید».


این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشته بود: «در شرایطی که همسایگان ما با فروش نفت و جذب درآمدهای سرشار ارزی به پیش می‌تازند و ایران در حصر اقتصادی از پیشرفت باز مانده، شاید این رویکرد به‌وجود آمده که رئیس‌جمهور مأموریت پیدا کند راهی آبرومندانه برای حل و فصل مسئله بیابد و ایران از زیر بار فشار تحریم‌ها خارج شود».


همچنین روزنامه زنجیره‌ای اعتماد- ۲۱ آذر-  در مطلبی نوشته بود: «اعلام برنامه سفر آقای روحانی به ژاپن را باید ناچارا شروع تلاش دیگری برای رفع یا تخفیف تنش بین ایران و آمریکا از مجاری دیپلماتیک به شمار آوریم و امیدوار باشیم که چنین تلاشی مورد حمایت همه جناح‌ها در داخل قرار گیرد... واقعیت این است که تهران باید تا حداکثر توان نشان دهد که موضعی منطقی و واقع‌بینانه در این رابطه دارد و به سهم خود آماده تلاش در این رابطه است. بدیهی است که در پی اعلام آمادگی مستمر ‌ترامپ برای مذاکره، نباید شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که طرف آمریکایی بتواند علاوه‌بر اعمال تحریم‌های ظالمانه در جنگ تبلیغاتی در منظر افکار عمومی‌ جهانی نیز دست پیش را داشته باشد».


خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در روزهای گذشته در مطلبی نوشته بود: «قبلاً که ایران در انزوا قرار گرفته بود تنها عمان حاضر به ایفای نقش میانجی‌گری بود اما الان از فرانسه و سوئیس تا ژاپن و انگلیس و از عمان تا عراق و پاکستان می‌خواهند چنین نقشی را برعهده داشته باشند... باید به همه طرفینی که نقش میانجی را ایفا می‌کنند، بها بدهیم و با آنها کار کنیم».


اجازه گرفتن ژاپن از آمریکا!


رسانه‌های زنجیره‌ای سفر روحانی به ژاپن را مقدمه مذاکرات جدید و گشایش اقتصادی جا زده‌اند. این در حالی است که ژاپن به هیچ عنوان از استقلال سیاسی برخوردار نبوده و به طرز تأسف‌برانگیزی، مطیع اوامر و دستورات توهین‌آمیز آمریکاست.


برای نمونه، ژاپن برای سفر رئیس‌جمهور ایران به این کشور ابتدا از مقامات آمریکایی اجازه گرفته و پس از موافقت واشنگتن، این سفر نهایی شده است. علاوه‌بر این، مقامات آمریکا به توکیو دستور داده‌اند تا نتیجه دیدار روحانی با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن را به اطلاع واشنگتن برساند.


در حقارت مقامات ژاپنی مقابل آمریکا همین بس که شینزو آبه حدود ۲ سال پیش در کنگره آمریکا، از واشنگتن به‌خاطر نقش ژاپن در جنگ جهانی دوم عذرخواهی کرد! وی به‌عنوان نخست‌وزیر کشوری که شهرهایش با ۲ بمب اتمی ‌آمریکا نابود شده‌اند خطاب به آمریکایی‌ها گفته بود: «من با تمام احترام، تسلیت و همدردی ابدی‌ام را به تمام آمریکایی‌هایی که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند اهدا می‌کنم»!


حالا رسانه‌های زنجیره‌ای به جشن و پایکوبی پرداخته و مدعی شده‌اند که ژاپن قرار است واسطه ایران و آمریکا باشد و نتیجه این وساطت، گشایش اقتصادی برای عموم مردم ایران خواهد بود!


این طیف همان جماعتی است که پیش از این نیز با جنجال و هیاهو مدعی شده بودند که به واسطه برجام تمامی ‌مشکلات کشور حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع خواهد شد. اما برجام جز خسارت هیچ عایدی دیگری نداشت.


تجربه تلخ برجام تکرار نمی‌شود


شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن خرداد سال‌جاری در سفر به تهران با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد. بیانات مقام معظم رهبری در این دیدار بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی داشت.


مقام معظم رهبری در این دیدار تأکید کردند: «من شخص‌ ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی ‌نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد».


ایشان همچنین تأکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد».


رهبر معظم انقلاب در این دیدار تصریح کردند: «جمهوری اسلامی ایران به مدت پنج، شش سال در موضوع هسته‌ای با آمریکا و اروپایی‌ها در قالب ۱ + ۵ مذاکره کرد و به یک نتیجه هم رسید، اما آمریکا زیر این توافق و قرارداد قطعی زد، بنابراین کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری که زیر تمام توافق‌ها زده، مذاکره کند؟».


مقام معظم رهبری در دیدار نخست‌وزیر ژاپن تأکیدکردند «مطالبی را که بیان خواهم کرد، در چارچوب گفت‌وگو با نخست‌وزیر ژاپن است»، این یعنی بستن عملی پرونده مذاکره با آمریکا به هر نحوی؛ اعم از مستقیم، محرمانه و یا باواسطه.


یکی از نکات مهم دیگر در دیدار نخست‌وزیر ژاپن با رهبرمعظم انقلاب آن‌گونه که در تصاویر به‌خوبی آشکار بود اینکه شینزو آبه ابتدا پیام کتبی ‌ترامپ را در دست داشت و روی میز جلوی خود گذاشته بود تا احتمالا به رهبری بدهد، اما بعداز شنیدن سخنان قاطع رهبرمعظم انقلاب، نامه را زیر نشیمن‌گاه خود قرار داده بود و سپس با خود برد. این حرکت غیردیپلماتیک نشان داد که آقای آبه شدیداً مقهور منطق و استدلال قوی و مواضع قاطعانه رهبرمعظم انقلاب شده بود و حرف دیگری برای گفتن نداشت و از سوی دیگر نشان داد رهبری حتی حاضر به دریافت پیام ‌ترامپ نیز نشدند.


کارشناسان، سفر شینزو آبه به تهران را در جهت افزایش اعمال فشارهای سیاسی آمریکا بر ایران به موازات اعمال فشارهای تحریمی ‌ارزیابی کردند، چراکه سیاست آمریکا «فشار برای مذاکره و مذاکره برای ادامه فشار» است و دولت آمریکا هیچ‌گاه علی‌رغم مذاکراتش حاضر نشده به هیچ‌کدام از وعده‌هایش عمل‌ کند و یا تحریم‌ها را کاهش دهد و بر این اساس است که رهبرمعظم انقلاب فرمودند «از طریق مذاکره با امریکا مشکلات ما حل نخواهد شد و آقای آبه بدانید که ما تجربه برجام را تکرار نمی‌کنیم».


دلال‌های ‌ترامپ


تاکنون کشورهایی از جمله ژاپن، عمان، سوئیس و فرانسه اعلام کرده‌اند که برای کلیدزدن مذاکرات جدید میان ایران و آمریکا واسطه‌گری خواهند کرد.


اما این کشورها نه واسطه‌ای برای مذاکرات بلکه صرفا دلال‌هایی برای پیاده کردن دستورات سلطه‌گرانه آمریکا هستند.


مقامات این کشورها از جمله فرانسه صراحتا اعلام کرده‌اند که هدف از مذاکرات جدید، دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ‌ایران و همچنین برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران است.


در این میان، لغو تحریم‌های ضدایرانی و گشایش اقتصادی برای مردم ایران هیچ جایگاهی در مذاکرات نداشته و صرفا در حد وعده‌های نسیه مطرح می‌شود.


فریبکاری آمریکا


آمریکا به شکل موذیانه‌ای در پی آن است که پیشرفت اقتصادی ژاپن را به روابط آن با خود ربط دهد و این پیام را به جامعه ایران ارسال کند که کلید حل مشکلات اقتصادی شما در برقراری ارتباط با آمریکاست. حال آنکه واقعیت چیز دیگری است.


آمریکا پس از پایان جنگ جهانی دوم و حمله اتمی ‌به ژاپن، همچنان این کشور را به نوعی تحت ‌اشغال نظامی‌خود دارد و بزرگترین پایگاه خارجی آمریکا در جزیره اوکیناوای این کشور است. حضور نظامی ‌و رابطه از بالا به پایین آمریکا و ژاپن، نه تنها عامل پیشرفت این کشور نبوده بلکه مشکلات و فجایع بسیاری نیز آفریده است. برای نمونه همین بس که فرماندار فعلی اوکیناوا - دنی تاماکی- حاصل تجاوز یک تفنگدار آمریکایی به مادرش است. پدری که به آمریکا بازگشت و هرگز پیدا نشد. پیشرفت اقتصادی ژاپن محصول سخت‌کوشی و کار دقیق و بابرنامه ژاپنی‌ها طی چندین دهه است و نه رابطه یک‌طرفه و به دور از عزت ملی با آمریکا.


شرطی کردن مردم!


مقامات ارشد دولت آقای روحانی در کنار فعالین مدعی اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای در سال‌های گذشته، ابتدا همه امور حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زدند. وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاد، همین داستان درباره بسته پر از خالی برجام اروپایی تکرار شد. روزها گذشت و FATF به معیشت مردم گره زده شد. حالا هم ماجرای شرطی کردن مردم به دلال‌های آمریکا از سوی این طیف در حال پیگیری است.


رویکرد خسارت بار گره زدن معیشت مردم به سیاست خارجی، علاوه‌بر معطل‌کردن و تعلیق اقتصاد کشور، موجب عصبانیت مردم شده و جامعه را نسبت به آینده ناامید خواهد کرد.


۶ سال همین بوده!


متأسفانه دولت روحانی در ۶ سال اخیر اقتصاد کشور را به پای سیاست خارجی قربانی کرده و این مسئله علاوه‌بر کاهش ارزش پول ملی، سفره مردم را نیز کوچک کرده است.


راه علاج مشکلات کشور، همت و تدبیر دولت است. تجربه ثابت کرده است که از دلال‌هایی همچون آبه، آبی گرم نمی‌شود و کلیدی که در داخل گمشده در ژاپن پیدا نخواهد شد.

نظر شما