شناسهٔ خبر: 36992101 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی پاسخ داد

روانشناسی برای المپیکی‌ها چقدر ضروری است؟

71469

رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی عدم توجه به مسائل ذهنی و روانی ورزشکاران را یکی از عوامل تاثیرگذار در عدم نتیجه‌گیری آن‌ها به ویژه در رویدادهای مهم بین‌المللی نظیر المپیک دانست و گفت: حضور و همراهی روانشناسان در کنار رشته‌های ورزشی امری ضروری است که باید به آن در آستانه المپیک توجه جدی داشت.

صاحب‌خبر -

لاله سامع در گفت‌وگو با ایسنا و در ارتباط با ضرورت حضور و همراهی روانشناسان و به ویژه روانشناسانی که دوره‌های مرتبط با ورزش را پشت سر گذاشته‌اند در کنار رشته‌های مختلف ورزشی به منظور شرکت در رویدادهای مختلف، اظهار کرد:  یکی از دلایل عدم موفقیت ورزشکاران در رویدادهای بین‌المللی که توسط ورزشکاران و مربیان به آن‌ها اشاره شده،‌ شرایط نامناسب روانی بود و به همین دلیل نیز نتوانسته‌اند مدال و نتیجه مناسبی را به دست آورند.

رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی  ورزشی با اشاره به اینکه المپیک به عنوان یک رویداد بزرگ ورزشی مورد توجه تمامی ورزشکاران دنیاست، گفت: به طور حتم المپیک جایی برای گردهم آمدن نخبگان ورزشی دنیاست، همان‌هایی که در تمامی بخش‌ها از جمله روانشناسی، فیزیوتراپی و تغذیه نسبت به رقبای خود از شرایط بهتری برخوردارند و در نهایت می‌توانند پیروز میدان مسابقه باشند، چرا که به طور حتم اگر در یک قسمت هم ضعف وجود داشته باشد شاهد تاثیر آن بر عملکرد ورزشکاران خواهیم بود.

وی با تاکید بر این‌که بررسی‌های انجام شده در کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی نشان می‌دهد به طور مثال ورزشکارانی که در رقابت‌های المپیک و بازی‌های آسیایی شرکت کرده‌اند و از چندین سال قبل تاکنون به مسائل روانی خود توجه ویژه‌ای داشته‌اند از شرایط بهتری نسبت به سایر ورزشکاران برخوردارند، گفت: هرچقدر ورزشکار در سنین پایین‌تر از لحاظ ذهنی و روانی آماده شود شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد و در نهایت نتیجه بهتری رقم خواهد خورد، همزمان با دانش‌افزایی و مسائل تمرینی باید به مسائل روانی و ذهنی ورزشکاران نیز توجه کنیم و فضا را به گونه‌ای پیش ببریم که یک ورزشکار چه در بعد جسمی و چه روانی در سطح کیفی مناسبی قرار داشته باشد.

سامع با اشاره به این‌که در حوزه تعداد روانشناس و روانشناس ورزشی کمبودی وجود ندارد، خاطر نشان کرد: عدم مراجعه به روانشناس صرفا مربوط به بدنه ورزش نیست و بدنه فرهنگی جامعه ایرانی را شامل می‌شود؛ این‌که مردم حاضر به مراجعه به روانشناس نیستند و معتقدند خودشان می‌توانند مشکلات را حل کنند، مقوله‌ای که به سایر اقشار جامعه نیز سرایت کرده و در میان بدنه ورزشی کشور نیز دیده می‌شود.  

وی با بیان این‌که تعداد فدراسیون‌های المپیکی به تعدادی نیست که برای حضور روانشناسان در کنار رشته‌های مختلف ورزشی مشکلی داشته باشیم، بیان کرد: به طور حتم نیازمند همراهی و حضور یک روانشناس ورزشی برای هر رشته ورزشی هستیم و باید بدانیم المپیک رویداد بسیار مهمی است که باید در همه سطوح به آن توجه شود.

رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به حضور روانشناس در رویدادهایی مانند المپیک، رقابت‌های آسیایی، جام‌های جهانی و حتی رقابت‌های داخلی، اظهار کرد: هرچه زودتر و در گروه‌های سنی پایین به مسائل ذهنی و روانی افراد و ورزشکاران توجه شود، آن‌ها از شرایط روانی بهتری در آینده برخوردار خواهند بود و به طور حتم در سنین بالاتر به نتایج مطلوب‌تری  دست خواهند یافت.

سامع با اشاره به اینکه همه رشته‌های ورزشی نیازمند حضور و همراهی روانشناسان ورزشی هستند، اظهار کرد: هر رشته‌ای با توجه به ابعاد تمرینی و مهارتی نیازمند روانشناس خاص خود بوده، چرا که مهارت‌های روانی در رشته‌های مختلف ورزشی با یکدیگر متفاوت است. بنابراین حضور یک روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی لازم و ضروری است و در مورد رشته‌های ورزشی باید این روانشناسان دوره‌های مرتبط و تخصصی را پشت سر گذاشته باشند.

رییس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد اقبال عمومی در میان قشر ورزشکار نسبت به پذیرش روانشناسان،‌ عنوان کرد: خوشبختانه ورزشکاران نسبت به  چندین سال گذشته از شرایط بهتری نسبت به پذیرش روانشناسان برخوردارند و متوجه شده‌اند که حضور آن‌ها در نتایج و عملکرد اثرگذار است.

انتهای پیام

نظر شما