شناسهٔ خبر: 36991818 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سعید رضا عاملی در برنامه نگاه یک؛

مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی درحکم قانون است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: در ۳۵ سال گذشته حدود ۲۳۰۰ مصوبه در قالب ۲۸ سند در این شورا به امضا رسیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، سعید رضا عاملی در استودیوی نگاه یک شبکه اول سیما افزود: بخشی از خدمات شورای عالی انقلاب فرهنگی خدمات تأسیسی است که از آن میان می‌توان به مؤسسات و نهاد‌های جدید در حوزه علمی و فرهنگی که پس از انقلاب اسلامی پدید آمده اشاره کرد.
وی تصریح کرد: فرهنگستان هنر، فرهنگستان علوم، فرهنگستان علوم پزشکی و همچنین فرهنگستان فرهنگ و زبان و ادب پارسی از جمله مؤسسات ایجاد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
او گفت: از ستاد‌های علم و فناوری به ثبت رسیده و ایجاد شده شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اشاره کرد و ذیل این معاونت ستاد‌هایی تصویب شده اند که به عنوان ریل گذاری جدید در حوزه علم و فناوری محسوب می‌شوند و ستاد نانو فناوری و ستاد زیست فناوری از آن دسته هستند.
<div id="video-display-embed-code_4280578"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2596140/4280578?width=350&height=300"></script></div>

آقای عاملی افزود: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جزء هفت کشور تأیید کننده استاندارد تولیدات نانو در سراسر جهان محسوب می‌شود در ستاد زیست فناوری هم می‌توان گفت: این ستاد حدودیک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است و ایران در این حوزه در رتبه ۱۲ جهان قرار دارد.
او تصریح کرد: تأسیس مرکز ملی نخبگان از دیگر دستاورد‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در خصوص به روز رسانی رشته‌های دانشگاهی بر مبنای دو فضایی شدن جهان (مجازی و غیرمجازی)، تفاهم نامه‌ای میان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز ملی فضای مجازی امضا کردیم، زیرا رشته‌های برق و کامپیوتر ما باید کاملاً متحول گردد. طی یک تفاهم نامه قصد ارائه سندی به ستاد نقشه جامع علمی کشور داریم. گفتنی است طی این تفاهم نامه ما باید متغیر‌های راهبردی را طراحی کنیم.
آقای عاملی افزود: یکی از این متغیرها، ​ پیشران‌های علم و فناوری با مباحث فناوری‌های دیجیتال، فناوری ابری و فناوری تک نگارانه است البته بالفعل سندی در این خصوص نداریم.
او در خصوص ضمانت اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری شان فرموده بودند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ترتیب آثار داشته باشد، این فرموده بدان معناست که مصوبات شورا در حکم قانون است.
در حال حاضر اگر مجلس شورای اسلامی لایحه‌ای را مغایر با مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب سازد شورای نگهبان در آن خصوص حکم مغایرت با قانون اساسی اعلام می‌دارد. تاکنون حدود ۱۵ مورد از این موارد ایجاد شده است.
آقای عاملی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند در هر موردی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن ورود پیدا کرد و مصوبه‌ای دارد حتی شورای مصلحت در تدوین سیاست‌های کلان باید تابع آن باشد. مجلس شورای اسلامی هم باید تابع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه شورای مصلحت و شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی دیده نشده بود ادامه داد: مقام معظم رهبری در این خصوص می‌فرمایند ما غفلت کرده ایم و باید این دو شورا را در بازنگری قانون اساسی تدبیر می‌کردیم.
آقای عاملی از اجرایی شدن حدود ۷۶ درصد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا این لحظه خبر داد و افزود: با توجه به تعداد کم مصوبات فرهنگی در شورا، باید تمرکز بیشتری در این حوزه به عمل آید.
او ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگزاری‌هایی را انجام و به وزارتخانه‌های بهداشت و درمان و علوم ابلاغ کرده است.
وزارت بهداشت و درمان هم طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی آمایش‌هایی صورت داده و به این علت عدم تناسب شغل و تحصیلات در این حوزه کمتر به چشم می‌خورد، اما در وزارتخانه علوم شرایط برخی رشته‌ها واقعاً نگران کننده است، زیرا وزارت علوم برخی آمایش‌ها را نهایی نکرده است متأسفانه در حال حاضر رشته‌هایی در وزارت علوم وجود دارد که اصلاً بازار کاری برایشان تعریف نشده یا وجود ندارد.
<div id="video-display-embed-code_4280579"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2596140/4280579?width=350&height=300"></script></div>

او ادامه داد: لزوماً تعداد دانشجوی زیاد در کشور، شاخص پیشرفتگی نیست.
آقای عاملی با بیان اینکه در حال حاضر سند ۲۰۳۰ در آموزش و پرورش ما وجود ندارد افزود: گزارش ۲۰۴۰ استنفورد تشابهی با سند ۲۰۳۰ ندارد. گزارش ۲۰۴۰ گزارشی بود که در استنفورد با حمایت‌های سلطنت طلب‌ها حدود ۵۰۰ مقاله که از ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ توسط ایرانیان در ایندکس آی. اس. آی به چاپ رسیده بود مورد بررسی قرار دادند که جنبه‌هایی از این گزارش، رشد فناوری و علوم کشور را به نمایش می‌گذارد پس گزارش استنفورد نوعی تأیید توانایی علمی ایران است.
او با بیان اینکه اگر وارد رقابت علمی جهانی نشویم ایران علمی نخواهیم داشت افزود: متأسفانه در حال حاضر اسلام هراسی و ایران هراسی با محوریت تفکر امریکایی در جهان و تصویر غلطی از ایران در ذهن خارجی‌ها شکل گرفته است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور گفت: نظام سنجش و ارزیابی ما برای ورودی‌های دانشگاه نظامی قابل اعتماد است، ولی واقعیت این است که روش کنکور ما یک روش ارزیابی کم نمونه در دنیاست که چندان هم خوب نیست گاهی دیده می‌شود که فشار و استرس کنکور سبب مریض شدن فرزندانمان می‌شود.

نظر شما