شناسهٔ خبر: 36991186 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

آیفکس ۶۳ واحد صعود کرد

شاخص فرابورس در سقف جدید

دنیای اقتصاد : فرابورس ایران در ادامه روند مثبت ایجاد شده طی هفته گذشته، معاملات روز شنبه را نیز بر مدار مثبت آغاز کرد و با رشد ۶۳ واحدی (معادل ۴۵/ ۱ درصد) در سطح ۴۴۴۹ واحد ایستاد. به این ترتیب توانست با قرارگرفتن در سقف جدید، رکوردی تازه برجای گذارد. بر این اساس با احتساب رشد دیروز آیفکس، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۹۷ درصد رسید. طی معاملات روز شنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر یک میلیارد و ۶۴۹میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند.

صاحب‌خبر -

رصد معاملات روز شنبه فرابورس ایران نشان‌دهنده بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص این بازار از سوی نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه است. به‌طوری‌که این دو نماد در مجموع افزایش حدود ۱۵واحدی آیفکس را رقم زدند. در ادامه این روند نیز توسعه مولد نیروگاهی جهرم، ذوب آهن اصفهان و بیمه کوثر تاثیر مثبت بر افزایش نماگر اصلی فرابورس را به‌همراه داشتند. هر چند سهام شرکت‌های تولید نیروی برق دماوند و پالایش نفت لاوان مانع از رشد بیشتر این نماگر شدند ولی در مجموع طی معاملات این روز، ۸۰ درصد از نمادهای معاملاتی با رشد قیمت همراه شدند.  معاملات بازار سهام درحالی با رشد نماگر‌های اصلی در بورس تهران و فرابورس ایران همراه شده که به‌نظر می‌رسد برقراری آرامش نسبی در بازار ارز و صعود تدریجی قیمت‌ها در بازار سهام، تحت تاثیر اخبار مثبت پیرامون توافق تجاری شفاهی میان آمریکا و چین در روزهای پایانی هفته گذشته قرار داشته است. به‌طوری‌که عمده رشد قیمتی در بازار دیروز تحت تاثیر نمادهای کالامحور فرابورسی رقم خورد که همان‌طور که اشاره شد در صدر نمادهای تاثیرگذار بر رشد آیفکس دو نماد «هرمز» و «میدکو» قرار داشتند.

در میان معاملات صورت گرفته در بازارهای چندگانه فرابورس نیز بیشترین حجم معاملات به مبادلات سهام ذوب آهن اصفهان تعلق داشت. به‌طوری‌که «ذوب» روز گذشته شاهد معامله بیش از ۱۸۱میلیون و ۵۰۰هزار سهم به ارزش ۵/ ۳۸میلیارد تومان بود. در سمت مقابل نیز بیشترین ارزش معاملات ثبت شده به خرید و فروش‌ سهام داروسازی آوه سینا تعلق داشت که در نهایت معاملاتی در حدود ۵۰میلیارد تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

سود «اخزا» در کانال ۲۰ درصد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز افزون بر سه میلیون ورقه به ارزش تقریبی ۲۵۶ میلیارد تومان در ۱۱۸۱ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله حدود ۲ میلیون و ۸۵۰هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۲۴۰میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها در این روز در محدوده قیمتی ۶۱ تا ۹۹ هزار تومان نوسان کردند. بیشترین رشد قیمت در این روز با افزایش قیمت ۰۶/ ۳درصدی به «اخزا۸۱۰» اختصاص پیدا کرد و در مقابل «اخزا۷۰۹» شاهد کاهش قیمت به میزان ۶۴/ ۰درصد بود. در مجموع روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افزایش ۱/ ۰ واحد درصدی نسبت به روز شنبه در سطح ۲/ ۲۰ درصد قرار گرفت. همچنین در حالی هفتادوششمین عرضه اسناد خزانه اسلامی در بازار فرابورس به ارزش یک هزار میلیارد تومان در روز چهارشنبه ۲۰ آذر انجام شد که قرار است امروز نیز عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی در نماد جدید «اخزا۸۱۶» صورت گیرد و تاریخ سررسید آن سوم مرداد سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

همچنین ارزش اسمی هر ورقه ۱۰۰هزار تومان و تعداد کل اوراق ۲۰ میلیون ورقه است. ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران و عامل پرداختن سررسید شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است. حداقل حجم هر سفارش یک ورقه و واحد پایه سفارش نیز یک ورقه است.

رصد معاملات «تسه‌»ها

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله بیش از 100 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر ۴ میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس در بازار دیروز به حدود 40هزار تومان رسید.  در همین راستا ناظر بازار فرابورس به برخی محدودیت‌های معاملاتی درخصوص این اوراق اشاره کرد و گفت: محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در تمامی نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت ۴ ماه است و محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی‌مانده، اعمال نمی‌شود. به همین دلیل در این مقطع زمانی، نمادهای معاملاتی «تسه ۹۶۰۹، تسه ۹۶۱۰ و تسه ۹۶۱۱، تسه ۹۶۱۲ و تسه ۹۷۰۱» مشمول محدودیت مذکور نیست.

همچنین درخصوص اوراق گواهی صادره بانک مسکن محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۱۶۰ ورقه برای هر کد معاملاتی در هر جلسه معاملاتی است و متقاضیان خرید باید محدودیت‌های مذکور را درخصوص ورود سفارش‌های خرید و معاملات انجام شده رعایت کنند و تخطی از پیام ناظر بازار و ورود سفارش یا خرید بیش از سقف مجاز می‌تواند منجر به ابطال تمامی معاملات و حذف سفارش‌های ثبت شده و ارجاع موضوع به مرجع رسیدگی به تخلفات شود.

بازیگران فرابورسی چه خریدند؟

بررسی روند خرید و فروش‌های صورت‌گرفته از سوی بازیگران فعال در فرابورس نیز نشان می‌دهد سهامداران خرد بیشتر از آنکه فروشنده باشند، خریدار بودند. بر این اساس در مجموع بازار دیروز بیش از ۴۳میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بررسی جزئیات این جابه‌جایی‌ها حکایت از آن دارد که سهامداران خرد تمایل زیادی به جمع‌آوری سهام مبین وان کیش داشتند. درحالی روز گذشته بیش از ۶میلیون و ۷۰۰هزار سهم «اوان» در بازار دادوستد شد که ۹۹درصد از این خریدها از سوی معامله‌گران حقیقی صورت گرفت. در نهایت نیز بیش از ۱۹میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران حقیقی «اوان» منتقل شد. در این راستا به‌نظر می‌رسد خبر پذیره‌نویسی سهام مزبور در روند خریدهای سهامداران بی‌تاثیر نبوده است. به‌طوری‌‌که به دنبال افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی «اوان» و رسیدن سرمایه آن از رقم ۱۰میلیارد تومان به ۲۰میلیارد تومان، از روز گذشته پذیره‌نویسی عمومی برای این موضوع آغاز شد و تا ۸دی‌ ادامه خواهد داشت.  افرانت نیز از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار دیروز بود که خالص خریدی در حدود ۱۰میلیارد تومان را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد. همچنین درحالی هر سهم «افرا» از ابتدای آذر ماه تاکنون رشد قیمتی بالغ بر ۶۶درصد را تجربه کرده که در این راستا مدیرعامل شرکت اقدام به شفاف‌سازی کرد و عنوان کرد: «از تاریخ انتشار گزارش‌های قبلی تا مقطع فعلی تغییر بااهمیتی در شرکت افرانت رخ نداده و افزایش قیمت سهم ناشی از روند بازار و وضعیت عرضه و تقاضای سهامداران بوده است.»

 

10-01

 

 

 

 

در همین رابطه بخوانید:

سرنوشت جنگ تجاری چین و آمریکا

پنج ناگفته معاملات بورس شنبه

نظر شما