شناسهٔ خبر: 36990589 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مقاله

صاحب‌خبر -

آيا تردميل مي تواند مضر باشد؟

مهسا خدامراد

تردميل يکي از وسايل ورزشي موردعلاقه بسياري از افرادي است که ورزش مي کنند به حدي که عده اي حتي در خانه هم از آن استفاده مي کنند. استفاده بيش از حد از تردميل مثل هر وسيله ديگري مي تواند براي سلامتي مضر باشد که به تعدادي از آنها خواهيم پرداخت.

اکثريت کاربران تردميل براي لاغري و تناسب اندام از آن استفاده مي کنند ، گروهي هم هستند که خيلي زود مي خواهند لاغر شوند و بي مهابا از تردميل استفاده مي کنند و اين موضوع موجب مي شود تا فرد در معرض آسيب قرار بگيرد.

اصولا هر حرکت تمريني که بدون آمادگي جسماني و با شدت زياد در مدت زمان کم انجام گيرد، موجب بروز آسيب ورزشي مي شود. زانو بيشترين جايي است که هم در معرض آسيب است و هم نقطه اي از بدن که بيشترين بار و وزن را تحمل مي کند و هنگامي که در مدت زمان طولاني فشار زيادي به آن وارد شود، دچار تغييراتي شبيه آرتروز مي شود يعني غضروف آن ساييده شده و درد و مشکلات دامنه حرکتي مفصل به وجود مي آيد.

از ديگر مشکلاتي که ممکن است تردميل براي بدن به وجود آورد، آسيب عضلات اندام تحتاني علي الخصوص پشت ران، ران و ساق پاست.

يکي ديگر از آسيب هايي که ممکن است توسط تردميل به بدن وارد شود، استفاده از آن با شيب است. افرادي که از انواع شيب دار آن به شکل نامناسبي استفاده مي کنند، هم به آسيب مفاصلي مثل مفصل لگن و مچ پا و زانو دچار مي شوند و هم به شکل غير ارادي شدت ورزش کردن را بيشتر مي کنند و به خود آسيب مي زنند.

هنگامي که شيب يا سرعت تردميل مناسب نباشد، ممکن است با فشار بر دستگاه قلبي-عروقي باعث بروز عوارض قلبي مانند اختلال خونرساني به قلب و حتي سکته قلبي بشود.

نظر شما