شناسهٔ خبر: 36990551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

برگزیدگان نخستین جشنواره کودک‌آنلاین معرفی شدند

نورا حسینی

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین برگزار شد .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر ،مراسم اختتامیه نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین عصر امشب  ۲۳ آذرماه ۱۳۹٨ در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات  با حضور مدیران، هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم  سید جمال هادیان دبیر جشنواره با اشاره به بار نشستن نهال جشنواره کودک‌آنلاین گفت: امروز بسیار خوشحالم که بعد از یک سال ایده‌ای که آغاز کردیم به نتیجه رسیده و نهالی که سال گذشته کاشتیم پس از یک سال به بار نشسته است. نام جشنواره فیلم کوتاه و وب سری است و ماهیت آن خلاصه گویی است پس کلامم را کوتاه می‌کنم، فارغ از گزارش‌های معمول جشنواره کودک‌آنلاین چند ویژِگی داشت که حیف است نگویم، در شرایطی که تمام ایده‌ها و جشنواره‌ها ناتمام می‌مانند، کودک‌آنلاین سرسختانه به راه خود ادامه داد و در کمترین زمان به موفقیت رسید.

او افزود: در روند پیشبرد اهداف‌مان از هر کار سیاسی یا تبلیغی پرهیز کردیم، هرگز در هیچ مرحله‌ای به دنبال این دو نبودیم و تنها دغدغه ایده‌پردازان را داشتیم، در روزگاری که تمام کارها سفارشی است ما کاری جوششی و با دغدغه کودکان انجام دادیم.

دبیر جشنواره کودک‌آنلاین با اشاره به فعالیت‌هایی که برای تولید محتوا در این جشنواره انجام گرفته است، عنوان کرد: حیف است نام این جشنواره را تنها جشنواره بنامیم، کودک‌آنلاین مانند رودی است که از ایده‌ها سرشاخه گرفته و در نهایت به دریای تولید محتوا خواهد رسید. فکر نمی‌کنم تا به حال جشنواره‌ای بوده باشد که اینگونه به تولید محتوا و سرمایه در چنین زمان کمی رسیده باشد. 

هادیان ضمن تشکر از کسانی که به جشنواره کودک آنلاین کمک کرده بودند گفت: کار جشنواره کودک‌آنلاین امروز به پایان نمی‌رسد، این جشنواره می تواند در ذهن شما، در یک خانه یا موسسه ادامه پیدا کند، پدیدآورندگان این جشنواره امروز اینجا به تماشای نتیجه این جشنواره نشسته‌اند. در نهایت اجحاف بزرگی است اگر از کسانی که ما را در این راه همراهی نکرده اند تشکر نکنم، از همکارانم در مرکز اطلاع‌رسانی، منتورها، محمد ابوالحسنی و تمام نهادهای دیگر که به ما کمک‌های مالی و غیرمالی کردند، همچنین از بنیاد سینمایی فارابی و هیئت   انتخاب و داوران تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: در نهایت از کسانی که به ما انتقاد کردند تشکر می کنم چه از کسانی است که انتقاد سازنده داشتند چه از کسانی که انتقادهای کوبنده و از سر حسادت داشتند و ما را مصمم‌تر کردند تا به راه خودمان ادامه بدهیم.

در بخش دیگری از این مراسم، گروه «بمرانی» به روی صحنه آمدند و دقایقی برای حاضران به اجرای موسیقی پرداختند.

در ادامه مراسم، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری روی صحنه رفت و گفت: نقش دولت ساخت زیست بوم است و باید دنبال پیشرفت این موضوع باشیم. 

او ادامه داد: در همه جای دنیا فیلمی به فروش می‌رسد که مردم برای آن صف بکشند، امیدوارم همه کسانی که اینجا حضور دارند و نقشی در جشنواره کودک‌آنلاین داشتند موفق باشند ما هم به عنوان معاونت علمی و فناوری از آنها حمایت خواهیم کرد زیرا وظیفه ما همین است. جا دارد از آقای وزیر و تمام دست‌اندرکاران و هنرمندان که تجربه‌شان را در اختیار کودکان گذاشتند، تشکر کنم. حتما جلسات را ادامه خواهیم داد و هر جا که لازم باشد برای کمک رسانی در خدمت شما خواهیم بود.

او افزود: زمانی که ما در معاونت علمی ریاست جمهوری به فناوری‌های نرم فکر می‌کنیم، نقش دولت در درست کردن زیرساخت‌های مربوط به زیست بوم کاملا به چشم می‌آید. ما به عنوان دولت نمی‌توانیم وارد محتوا شویم اما باید زیرساخت را برای این کار را مهیا کنیم.

در ادامه مراسم پایانی نخستین جشنواره فیلم کوتاه و وب‌سری کودک‌آنلاین، محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به روی صحنه آمد و گفت: والدین همیشه روی این مسئله تاکید دارند که فرزندان‌شان چه محتوایی را تماشا می کنند. در کشورهای دیگر محتوا دسته‌بندی سنی دارد اما در کشور ما والدین معمولا به این مسئله توجه نمی‌کنند.

او خاطر نشان کرد: در تلویزیون معمولا شبکه‌هایی برای کودکان وجود دارد اما در فضای مجازی چنین چیزی وجود ندارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، تلویزیون در حال افول و فضای مجازی در حال رشد است. قطع کردن اینترنت مانند قطع کردن هوا است زیرا اینترنت به اکسیژن می‌ماند و نباید در گفتن آن لکنت زبان داشت. هر کس از اینترنت ملی حرف زده، یک دروغ بزرگ گفته است. دروغی که آنقدر تکرار شده که مدت‌ها طول می‌کشد تا آن را از افکار عمومی پاک کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به اینکه برخی به بهانه کودکان بسیاری از منابع را از دسترس خارج می کنند، ادامه داد: هنرمندان زیادی داریم که می‌توانند برای این افراد محتوا تولید کنند. به قول قدیمی‌ها بهشت را به بها می‌دهند نه بهانه. ما در کشورمان ظرفیت‌های خلاق زیادی داریم.  

او خاطرنشان کرد: دو سال قبل در اولین برنامه‌ای که در وزارت ارتباطات تلاش کردم آن را پیگیری کنم، سکویی برای کودک و نوجوان در فضای مجازی بود. این به زیرساخت نیاز داشت. محتوا سفارش پذیر نیست. باید به سلیقه کودکان احترام بگذاریم و با زبان خودش مطالب را ارائه بدهیم.

آذری‌جهرمی با اشاره به نیاز هر جامعه‌ای به فرهنگ و هنر گفت: بایستی هنر داشته باشیم و اجازه بدهیم فضا با زبان حال حاضر عرضه شود، ایجاد زیست بوم مبحثی بود که ما می خواستیم آن را اجرایی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید محتوای مختلف در فضای مجازی عرضه شود عنوان کرد: امروز سکوهایی وجود دارد که می‌توانند محتواهای مختلف را عرضه کنند، اینجا حضور هنرمندان را می‌طلبید و جشنواره کودک‌آنلاین در واقع همان حلقه دوم بود. ما شرایط را برای افرادی که علاقمند هستند ایده شان را به محصول تبدیل کنند، آماده خواهیم کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حلقه سوم حضور در فضای مجازی گفت: حلقه سوم نیز آماده‌سازی والدین است تا در فضای مجازی بر فرزندان‌شان نظارت داشته باشند. توسعه سیستم نظارت والدین و ترویج فرهنگ استفاده از فضای مجازی را با کمک سازمان جوانان و سمن‌های فعال در کشور آغاز کردیم و در آینده آن را توسعه خواهیم داد. اکنون ۵۰ سمن در حال انتقال این مفاهیم در مدارس هستند.

وی ادامه داد: ۳۱ هسته استانی تشکیل می‌دهیم و این جشنواره را به شکل استانی پیش خواهیم برد و هیچ ایده و خلاقیتی نباید از قلم بیفتد.

آذری جهرمی با تاکید براینکه، ما باید شرایط رشد خلاقیت را فراهم کنیم، ادامه داد: با این محصولات به بازار خودمان فکر نمی کنیم و بخشی از حرکت شتابدهی فراهم کردن شرایط برای کسب سهم جهانی است که امیدواریم به زودی جشنواره بین‌المللی کودکآنلاین را برگزار کنیم.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سیدجمال هادیان دبیر جشنواره، سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش، حبیب ایل بیگی، ایرج طهماسب و مرضیه برومند به روی صحنه رفتند و از برگزیدگان جشنواره تقدیر کردند.

٭ برگزیدگان بخش فیلم کوتاه:

«داستان فیکا و فیلان» به کارگردانی دلاور دوستانیان جایزه بزرگ ۲۰۰ میلیون ریال در بخش فیلم کوتاه را به خود اختصاص داد.

جایزه اول هنری به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال به فیلم کوتاه «باتک» به کارگردانی مهدی ماهان تعلق گرفت.

جایزه دوم هنری به ارزش ۷۰ میلیون ریال به فیلم کوتاه «به هیچکس نگو کجایی» شهریار مرادی گورگاورزی تعلق گرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران به ارزش ۵۰ میلیون ریال به فیلم کوتاه «درخت پرتغال» به کارگردانی امیرهوشنگ معین داده شد.

٭برگزیدگان بخش وب سری: 

جایزه بزرگ این بخش به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال به امین حق شناس برای فیلم «بارماخ» داده شد.

جایزه اول هنری به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال به مهدی شاه پیری برای وب‌سری «گاو درمانی» و جایزه دوم هنری به ارزش ۷۰ میلیون ریال به کارگردانی نوید سید علی اکبر به وب سری «خل و چل» اهدا شد.

جایزه اول بخش کسب و کار به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال به اثر «نی نی ناف» به کارگردانی گلنوش شریفی.

جایزه دوم کسب و کار به ارزش ۷۰ میلیون ریال به اثر «شورای سیاست گذاری» به کارگردانی پوپک کفیلی داده شد.

جایزه پدیده این دوره جشنواره به ارزش ۵۰ میلیون ریال به هوتن پورزکی آهنگساز آثار متنوع وب سری اهدا شد.

نظر شما