شناسهٔ خبر: 36990492 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

سناتور ارشد جمهوری‌خواه؛

در حال تدوین طرحی برای جایگزینی برجام هستیم

یک سناتور ارشد جمهوری‌خواه با حضور در نشست «دوحه» به انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت همراه با یک سناتور دموکرات در حال تدوین طرحی برای جایگزینی برجام با یک توافق منطقه‌ای است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، «لیندسی گراهام» سناتور ارشد جمهوری‌خواه روز شنبه با حضور در نشست «مجمع دوحه» به انتقاد از توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت هیچ کشوری در منطقه غرب آسیا نباید توان غنی‌سازی داشته باشد.

گراهام در ابتدای سخنرانی‌اش در این نشست، گفت: «من دارم با باب منندز [سناتور دموکرات] کار می‌کنم تا جایگزینی برای برجام بیابیم... از اینکه رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ از این توافق خارج شد خرسندم، چراکه آن یک توافق بد برای این منطقه بود. توافقی بد برای جهان بود. اما می‌خواهیم آن را با چه چیز جایگزین کنیم؟ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان شروع به فکر کرده‌اند که جایگزین چیست.»

انتقاد از غنی‌سازی در ایران
وی افزود: «اولین چیزی که می‌خواهم بگویم این است که بگذاریم افرادی که در این منطقه هستند هم نظر بدهند. از واشنگتن و اروپا برای درست کردن این منطقه نیایید، بلکه بگذارید افراد همین منطقه در حل مسئله به شکلی که برایشان قابل قبول است، مشارکت کنند. از کشورهای عربی گرفته، تا اسرائیل و تا ایرانی‌ها.»

گراهام ادامه داد: «فرضیه من این است. توافق بهتر چه می‌تواند باشد؟ شما می‌توانید توان هسته‌ای داشته باشید، اما بمب اتمی نه. منطقی نیست؟ توان هسته‌ای چیز خوبی است، یک منبع پاک انرژی است و برای محیط زیست هم خوب است. من هیچ وقت با اینکه ایران برنامه توان هسته‌ای داشته باشد مخالف نبوده‌ام، من با اینکه ایرانی‌ها غنی‌سازی کنند مخالف بوده‌اند، چراکه به واسطه رفتارشان، من به آن‌ها اعتماد ندارم. پانزده کشور دارای توان هسته‌ای وجود دارد که خودشان غنی‌سازی نمی‌کنند.»
 
او ادامه داد: «بنابراین من این چالش را برای متحدان عرب خودمان مطرح می‌کنم. می‌دانم که بسیاری از شما توان هسته‌ای می‌خواهید. من از این تلاش حمایت می‌کنم، اما فکر می‌کنم یک جایگزین خوب برای برجام یک توافق منطقه‌ای است که کشورها بتوانند توان هسته‌ای داشته باشند، اما سوخت آن از خارج از منطقه تأمین شود تا هیچ‌کس نتواند به سمت بمب حرکت کند.»

دفاع از تسلیحات اتمی اسرائیل
این سناتور ارشد جمهوری‌خواه که روابط نزدیکی با تل‌آویو دارد، در ادامه به وجود زرادخانه اتمی در فلسطین اشغالی اذعان کرد و به دفاع از این امر پرداخت.

گراهام گفت: «یکی از موضوعاتی که همه در منطقه به خوبی از آن اطلاع دارند، این است که اسرائیل توانایی [نظامی] اتمی دارد. آن‌ها به این اذعان نمی‌کنند، اما همه ما این را می‌دانیم. به این فکر کنید. هیچ کس به دلیل اینکه اسرائیل [بمب اتم] دارد، احساس نکرده که لازم است به سمت بمب حرکت کند. اما اگر ایرانی‌ها یکی داشته باشند، همه یکی خواهند داشت. هرچیزی که به ایرانی‌ها بدهید، دوستان عرب ما هم همان را می‌خواهند. چه می‌شد اگر همه توان هسته‌ای داشتند، بدون آنکه توانایی ساخت بمب اتم را داشته باشند؟»

وی در بخش پرسش و پاسخ این نشست هم در مورد مسئله ایران، گفت: «باید ریسک تغییر سیاست یا ریسک ادامه سیاست قدیمی را بپذیرید. دلیل اینکه از خروج رئیس‌جمهور ترامپ از توافق با ایران خرسندم، این است که به عقیده من این توافق بدی بود. هیچ کنترلی بر برنامه موشک‌های بالستیک آن‌ها اعمال نشده بود، هیچ بندی در مورد توقف بی‌ثبات‌سازی این منطقه وجود نداشت. ما به آن‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار دادیم و آن‌ها به جای ساختن جاده و مدرسه، توان نظامی خود را تقویت کردند. فکر می‌کنم این توافق کاملا محدود بود و برنامه هسته‌ای آن‌ها را متوقف نمی‌کند، بلکه آن را کند می‌کند.»

حمایت از سیاست تغییر نظام
او ادامه داد: «در صداقت رئیس‌جمهور [باراک] اوباما تردیدی ندارم. او گفت که "ما هرآنچه قبلا انجام دادیم بی‌نتیجه بود، پس بگذارید چیز تازه‌ای را بیازماییم. بگذارید تحریم‌ها را کاهش دهیم، بگذارید بازرس‌ها وارد [ایران] شوند، بگذارید مقداری از سانتریفیوژها را جدا کنیم".»

وی با این حال بار دیگر برجام را توافقی بد خواند و گفت که به تهران اعتمادی ندارد، چراکه جمهوری‌ اسلامی مصمم به تجزیه کردن این منطقه و نابود کردن اسرائیل است و اگر بتوانند سراغ ما هم می‌آیند. بنابراین، توافق بعدی، اگر توافق تازه‌ای باشد، امیدوارم که این منطقه در آن نقش داشته باشد، امیدوارم از همه خواسته شود که پشت میز حضور داشته باشند، نه فقط کشورهای غربی و ایرانی‌ها.»

گراهام در ادامه در مورد اینکه آیا او از سیاست تغییر نظام در ایران حمایت می‌کند، بار دیگر تهران را به نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم متهم کرد و گفت: «من قطعا دنبال [تغییر نظام] هستم، اما این سیاست ایالات متحده نیست.»

وی با تأکید دوباره بر حمایتش از خروج آمریکا از برجام، گفت اعضای حزب جمهوری‌خواه در این رابطه با یکدیگر هم‌نظر هستند و در مقابل اعضای حزب دموکرات حامی توافق هسته‌ای بودند. با این وجود، اکنون «ایده جذاب» منطقه عاری از غنی‌سازی مطرح شده و به شکل فزاینده‌ای این احساس در کنگره شکل گرفته است که باید برجام را با توافق تازه‌ای جایگزین کرد. 

این سناتور جمهوری‌خواه در مورد آینده فشار حداکثری و احتمال گفت‌وگو با ایران نیز گفت: «فکر می‌کنم او (ترامپ) به کارزار فشار حداکثری متعهد است، فکر می‌کنم او در شرایط مناسب [حاضر است] که با ایرانی‌ها پای میز مذاکره بنشیند. اما شاید به جای صحبت رئیس‌جمهور ایالات متحده با ایران، شاید باید کاری کنیم که [کشورهای] این منطقه با هم صحبت کنند. شاید اولین کار این است که ببینیم آیا کشورهای این منطقه می‌توانند با ایران صحبت کنند؟»

«خویشتنداری نظامی»
او هدف از فشار حداکثری را از دید خودش جایگزین کردن برجام با «یک توافق بهتر» خواند که برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز محدود کند. 
گراهام درباره آنچه «خویشتنداری نظامی» آمریکا در قبال ایران خواند هم گفت: «زمانی که آن‌ها آن پهپاد را ساقط کردند، رئیس‌جمهور ترامپ برای یک حمله نظامی محدود آماده بود. من با او صحبت کردم و او گفت دلیل عقب‌نشینی‌اش این بود که "اگر شما چند صد ایرانی را بکشید، آیت‌الله‌ها مجبور به پاسخ خواهند بود و او نمی‌خواست به خاطر یک پهپاد آن‌ها را در این تنگنا قرار دهد". و سپس حمله به بزرگترین تأسیسات نفتی جهان صورت گرفت، که کار ایران بود، علیه متحدان ما در عربستان سعودی. و ما هنوز هیچ کاری انجام نداده‌ایم.»

وی ادامه داد: «من رئیس‌جمهور را خیلی دوست دارم، اما می‌خواهم بداند که چیزی که ممکن است شما خویشتنداری فرض کنید، ممکن است ضعف تلقی شود. زمانی می‌رسد که شما دیگر نمی‌توانید خویشتنداری کنید، چراکه نمی‌خواهیم احساس کنند که ضعیف هستند.»
 
گراهام در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اختلافات میان بلوک تحت رهبری عربستان سعودی و قطر پرداخت و گفت نگرانی‌های همه طرف‌ها «مشروع» است، اما «اکنون زمان اتحاد و حرکت رو به جلو است.»

او درباره اینکه چطور از یک رقیب ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به متحد او بدل شده، تلویحا به خودشیفتگی ترامپ اشاره کرد و گفت: «من شکست را پذیرفتم و او این را دوست دارد... من او را دوست دارم، او هم او را دوست دارد و این زمینه مشترک ماست.»

نظر شما