شناسهٔ خبر: 36990384 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ارز و طلا ریخت، بورس رکورد زد

روزنامه جوان

رشد پیوسته شاخص‌های بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس نشان می‌دهد که بخشی از نقدینگی موجود در جامعه و همچنین بخشی از شبه‌پولی که در گذشته در بخش سپرده‌های بلند‌مدت بانکی بود، به این بازار‌ها ورود کرده‌است، در همین راستا روز گذشته شاخص کل با ۳۹۰۵ واحد رشد در قله ۳۴۳ هزار واحد نشست، در این میان هر چند ورود نقدینگی جدید و به ویژه شبه‌پولی را که پیش از این در بانک بود باید به بازار مذکور به فال نیک گرفت، اما همچنان به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با آگاهی کافی و لازم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: در شرایطی که اغلب کشور‌های پیشرفته دارای ثبات نسبی در اقتصادشان هستند، متأسفانه در حوزه بازار پول و تأمین مالی با چالش رشد حجم نقدینگی و هدایت نقدینگی و بالطبع تورم و تأمین مالی گران روبه‌رو هستیم، این ضعف در شرایطی حادث شده‌است که اساتید اقتصاد عقب ماندگی بازار بورس اوراق بهادار را در ضعف تأمین مالی اقتصاد و همچنین برقراری تعاد‌ل بین نقدینگی و رشد اقتصادی و هدایت نقدینگی به مسیر تقویت تولید مؤثر عنوان می‌کنند.

نقش آفرینی نقدینگی جدید در بازار
هر چند این روز‌ها شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم و به‌تبع این موضوع بهای سهام شرکت‌ها رشد داشته و شاخص‌های مختلف بازار نیز با جهش رو‌به‌رو شده‌اند، اما باید گفت حجم پول ورودی به بازار به نسبت حجم نقدینگی موجود در اقتصاد ایران و پول و شبه‌پول بسیار ضعیف است و جا دارد که برای توسعه سریع بازار سرمایه و کنترل نقدینگی فکر عاجلی کرد، به ویژه آنکه آخرین متغیر‌های پولی منتشر شده و تحلیل کارشناسان اقتصادی از تقویت مجدد پول سیال در اقتصاد ایران خبر می‌دهند بدین ترتیب با توجه به اینکه حجم ورودی پول به بازاربورس خیلی چشمگیر نیست باید دید پول در حال ورود به چه بخش‌هایی است. در پایان اسفند ماه سال ۹۷ حجم نقدینگی با رشدی در حدود ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل در کانال ۱۸۸۲ هزار میلیارد تومان قرار داشت که حجم پایه پولی در بازه زمانی مذکور در حدود ۲۶۲ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ در حدود ۷ /۲۲ درصد جهش داشت. در همین راستا حجم نقدینگی در مرداد ماه سال جاری به عدد ۲۰۷۶ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به مرداد ماه سال گذشته ۱/ ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد. میزان پایه پولی کشور در پایان مرداد ماه امسال با ۶/ ۲۵ درصد افزایش نسبت به مرداد ماه ۹۷ به ۲۸۶ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده‌است که به‌طور تقریبی ۲۴ هزار میلیارد تومان از رقم اسفند ماه سال ۹۷ بیشتر است.

در این میان هر چند آمار‌های بخش پول با کمی تأخیر انتشار می‌یابد، اما با توجه به افزایش بهای بنزین در کشور و ناآرامی‌های اخیر و اتفاق‌هایی که برای برخی از شعبات بانکی رقم خورد باید دید، در سهم پول و شبه‌پول از حجم نقدینگی در شرایط کنونی چه تغییراتی رقم خورده‌است به ویژه آنکه طی هفته‌های گذشته شاهد جهش بهای ارز به محدوده‌های بیش از ۱۴ هزار تومان و مداخله بانک مرکزی به این حوزه و بازگشت نرخ‌ها به محدوده بسیار نزدیک به ۱۳ هزار تومان بودیم. اگر تا دیروز به شکل قطعی می‌گفتیم در اثر رکود در بازارهایی، چون مسکن، ارز، سکه و طلا بازار سرمایه در حال رشد است و پذیرای نقدینگی جدید، از این پس حتی در شرایط غیبت آمار‌های روزانه بخش‌های پول و بانک، ارز، سکه و طلا نمی‌توان به قطعیت گفت که بورس در وضعیت رکود سایر بازار‌ها در حال رکورد‌شکنی است، زیرا امکان دارد رقبایی برای این بازار پیدا شده باشد که فعلاً تا انتشار آمار و داده‌های جدید از آن بی‌خبر هستیم.

تازه وارد‌ها مراقب نوسان‌های بورس باشند
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه با افزایش ۳۹۰۵ واحد به رکورد ۳۴۳ هزار و ۲۹۱ واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن ۱۹۸۲ واحد رشد کرده و به رقم ۱۰۷ هزار و ۱۸۳ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۱۲۵۲ تریلیون تومان رسید. معامله‌گران بورس بیش از ۲/ ۵ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۵۲۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲۵۷۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند. نماد‌های مؤثر در تقویت شاخص کل ملی مس، تاپیکو، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و گروه مپنا بودند. نماد‌های پربیننده بورس مربوط به بانک تجارت به قیمت هر سهم ۴۷۳ ریال، بانک ملت ۶۱۱۴ ریال، و شرکت‌های سایپا، ماشین‌سازی اراک، نوش مازندران، پالایش نفت اصفهان و بانک اقتصاد نوین به قیمت هر سهم ۳۱۱۱ ریال بودند. در پایان معاملات فرابورس ایران نیز شاخص کل ۶۳ واحد رشد کرده و به رقم ۴۴۴۹ واحد رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۲۵۶ هزار میلیارد تومان رسید. در این میان هر چند ورود نقدینگی جدید و به ویژه شبه‌پولی را که پیش از این در بانک بود باید به بازار مذکور به فال نیک گرفت، اما همچنان به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود با آگاهی کافی و لازم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

کاهش قیمت سکه و ارز
در بازار تهران قیمت سکه و ارز کاهشی بود. در معاملات روزگذشته بازار تهران قیمت سکه طرح جدید با ۵۰ هزار تومان کاهش در محدوده ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی در محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما