شناسهٔ خبر: 36990382 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی مطرح کرد؛

ضرورت ایجاد نظام موضوعات پژوهش های مهدوی| نگاه تزیینی به پژوهش آسیب است

رییس بنیاد فرهنگی امامت بر لزوم هم افزایی مراکز تخصصی امامت و مهدویت تأکید کرد و گفت: ایجاد نظام موضوعات پژوهش های مهدوی یکی از ضرورت های مهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین  محمدتقی سبحانی رییس بنیاد فرهنگی امامت امشب در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر مهدوی که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد، با اشاره به جایگاه پژوهش در مطالعات علمی گفت: دو نگاه نسبت به پژوهش وجود دارد که یکی از آنها نوعی نگاه تزیینی است.

وی با ابراز تأسف از این که گاهی اوقات نگاه تزیینی به پژوهش در حوزه و دانشگاه مشاهده می شود، ادامه داد: تا زمانی که نگاه تزیینی به پژوهش وجود داشته باشد نمی توانیم به جایگاه حقیقی پژوهش دست پیدا کنیم؛ پژوهش هدف نیست، بلکه به وسیله آن اهداف مورد نظر را افق گشایی می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی خاطرنشان کرد: منطق حقیقی پژوهش این است که ما به وسیله آن اهداف مورد نظر خود را در عرصه های مختلف افق گشایی کرده و بدانیم چگونه مسیر را به سوی آن هدف طی کنیم.

رییس بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه وضعیت پژوهش های ما در حال حاضر نسبت به گذشته بهتر شده است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اظهار داشت: ما باید از تک مسأله ها به سوی گروه مسأله ها حرکت کنیم و پروژه های کلان داشته باشیم تا به شبکه عام و کلان تحقیقات برسیم.

وی با اشاره به اینکه بدون اطلاع از مباحث امامت نمی توان به عمق مباحث مهدویت دست یافت، عنوان کرد: امروز نسل جوان وارد عرصه پژوهش شده و مطالعات علمی خود را به سرانجام می رسانند؛ امروز در مباحث امامت و مهدویت، رسیدن به شبکه تحقیقات اسلامی و حوزوی یک ضرورت است، زیرا اگر کسی نقشه تحقیقات آینده را در دست نداشته باشد نمی تواند به هدف اصلی برسد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با تأکید بر اینکه ایجاد نظام موضوعات پژوهش های مهدوی یکی از ضرورت های مهم است، گفت: ما باید یک طرح و نقشه راه پژوهشی را برای مهدویت ایجاد کنیم و با تحقق منظومه های تحقیقاتی نسبت به رفع ضعف های گذشته گام های مؤثری برداریم.

استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه جامعه شیعه بدون محور امام معصوم(ع) شکل نمی گیرد، تأکید کرد: علیرغم کارهای فراوانی که در عرصه پژوهش های مهدوی انجام شده نسبت به هدف اصلی راه بسیار طولانی در پیش داریم و اگر به وضعیت موجودمان بسنده کنیم در همین وضعیت درجا خواهیم زد و متوقف خواهیم شد.

وی با اشاره به ضرورت توجه به تحرکات دشمن در زمینه های مهدویت، کلام و امامت تأکید کرد: امروز نباید نسبت به دشمن بی توجه باشیم، بلکه باید بدانیم بی توجهی به تحرکات دشمن خطر و خطای بزرگ در مدیریت پژوهش است؛ ما باید در نظر داشته باشیم که دشمن چه نقاطی را هدف گرفته و یا در آینده مورد هدف می گیرد، سپس برای مقابله با آن به پژوهش دست بزنیم؛ اگر در زمینه نقاط تمرکز دشمن غفلت کنیم، گوی رقابت از ما ربوده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان اینکه در زمینه پژوهش عقب ماندگی های فراوانی داریم و افق های بسیاری نیز پیش رویمان قرار دارد، عنوان کرد: ما باید ضمن جبران عقب ماندگی ها رو به جلو نیز حرکت کنیم؛ با توجه به تحرکات جریان های رقیب و بررسی نیازهای موجود درمی یابیم باید تلاش بیشتری در عرصه های پژوهشی داشته باشیم.

رییس بنیاد فرهنگی امامت با تأکید بر اینکه یک حوزه بسیار مهم در مباحث مهدویت و امامت مطالعات تاریخی مهدویت و امامت است، اظهار داشت: یکی از ویژگی های دوره جدید توجه به نوشته های تاریخی است؛ مطالعات تاریخی بعد لاینفک هر نوع مطالعه علمی است، بنابراین اگر به بستر تاریخی یک علم توجه نداشته باشیم بدون شک در فهم مفاهیم آن دچار اشتباه خواهیم شد.

وی در پایان یادآور شد: امامت و مهدویت را باید به عنوان یک مبنای تمدنی به جامعه ارائه کنیم، زیرا در غیر این صورت سطح پژوهش های ما کاهش یافته و به عقب حرکت خواهد کرد./841/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
<div id="video-display-embed-code_182055" ><script type="text/JavaScript" src="http://rasanews.ir/fa/news/play/embed/630548/182055?width=400&height=300"></script></div>
 
 
 

نظر شما