شناسهٔ خبر: 36990373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

‌فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در سی‌امین سالگرد تأسیس قرارگاه در پاسخ به «جوان» عنوان کرد

آماده‌سازی ۱۵۰ هزار هکتار مزرعه برای تعاونی‌ها

روزنامه جوان

سی‌امین سالگرد تأسیس قرارگاه خاتم الانبیاء بهانه‌ای بود تا دکتر سعید محمد در نشستی با خبرنگاران به سؤالات آن‌ها پاسخ و گزارش عملکرد ارائه دهد.

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: وی در این نشست از ضرورت حرکت از مسیر اقتصاد انفعالی و «مقاومت اقتصادی» به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر نیرو‌های نخبه جوان و دارایی‌های مردم و مولد‌سازی دارایی‌های دولت سخن گفت.

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) دیروز در جمع خبرنگاران گفت: ایران کشور ثروتمندی است و برای همه مشکلات اقتصادی راهکار وجود دارد و باید مقاومت انفعالی اقتصادی را به اقتصاد مقاومتی تبدیل کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) عملکرد ۳۰ ساله قرارگاه را به چهار دوره تقسیم‌بندی کرد و گفت: در دوره اول سازندگی، بعد از جنگ تحمیلی و تخریب‌هایی که جنگ برای کشور به‌دنبال داشت، برای سازندگی یا باید به‌سمت اتکا به خارجی‌ها می‌رفتیم یا به توان داخلی اعتماد کرده و کشور را با توان داخلی می‌ساختیم و از آن زمان تاکنون در همه دولت‌ها به دنبال استفاده از توان قرارگاه بودند و هیچ‌گاه در ۳۰ سال گذشته به این صورت نبوده که قرارگاه بخواهد برای گرفتن پروژه‌ای خود را تحمیل کند. وی دوره دوم را امور زیر بنایی عنوان کرد و گفت: امروز عمده فشار‌هایی که دشمن به کشور وارد می‌کند، از عدم اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: اگر ما امروز سدسازی و تونل‌سازی نیاموخته بودیم، دشمن سدسازی و تونل‌سازی ما را هم تحریم می‌کرد و شاهد این بودیم که در موضوع بنزین نیز تهدید‌های خطرناکی برای کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما پس از آنکه سال‌های سال شرکت‌های خارجی برای پروژه مهم ستاره خلیج فارس آمدند و با یک اشاره غرب، این پروژه را ترک کردند بالاخره به توان داخلی اعتماد شد و قرارگاه خاتم توانست چتر حمایتی را بالای سر سازندگان داخلی ایجاد کند و نتیجه آن این شد که پروژه مهم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با بیش از ۷۰ درصد داخلی‌سازی تکمیل شد و کشور را از منظر بنزین خودکفا کرد و اگر امروز بخواهیم دوباره پالایشگاه ستاره خلیج فارس را از نو بسازیم، این توان را داریم که صد‌درصد آن را داخلی‌سازی کنیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به دوره‌های انحصار‌شکنی و الگو‌آفرینی در حوزه سازندگی به عنوان دوره‌های سوم و چهارم ادامه داد: همینطور در شش فاز پارس جنوبی که اجرای آن در دست قرارگاه بود، ۷۰ درصد ایرانی‌سازی شد و اگر بخواهیم همان پروژه‌ها را امروز انجام دهیم، قابلیت صددرصد ایرانی‌سازی را داریم.

فاصله از مقاومت انفعالی و ورود به اقتصاد مقاومتی
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: ما باید از مقاومت انفعالی اقتصادی خارج شویم و به دوره اقتصاد مقاومتی برسیم، در این صورت شاهد خواهیم بود که کشور از مشکلات رها می‌شود. وی در پاسخ به سؤال «جوان» مبنی بر اینکه با توجه به محدودیت منابع بودجه چرا برنامه‌ای برای جذب نقدینگی و دخیل کردن مردم در اقتصاد از طریق سرمایه‌گذاری مردمی اقدام نمی‌کنند، گفت: معمولاً بازدهی پروژه‌ها بر مبنای نرخ سود بانکی سه نوع است که در نوع اول و دوم بازدهی و بازگشت سرمایه به طور سالانه کمتر یا در محدوده سود بانکی است و کمتر در این حوزه‌ها بخش خصوصی وارد می‌شود، از این‌رو ما با کمک دولت می‌آییم و در این حوزه ورود می‌کنیم. اما در مورد نوع سوم به خصوص در حوزه‌هایی مانند تکمیل صنایع پایین‌دستی و بخش‌هایی که بازدهی منطقی برای سرمایه‌گذاری مردمی است نیز آماده همکاری در چنین حوزه‌هایی هستیم.

وی با بیان اینکه قرارگاه برای رصد گلوگاه‌های مختلف و ورود به عرصه‌های دارای اشکال برنامه‌ریزی کرده، گفت: یکی از مشکلات دولت نبود منابع مالی کافی است که قرارگاه پیشنهاداتی را در زمینه استفاده از اموال غیرمولد دولت و همینطور نقدینگی سرگردان در دست مردم به منظور تأمین مالی پروژه‌ها داده که این پیشنهادات کاملاً اجرایی بوده و می‌توان مشکل تأمین منابع مالی را تاحد زیادی رفع کرد.

وی افزود: مثلاً وزارت نیرو در اکثر شهر‌های کشور دارای زمین‌های بزرگی است که از گذشته که زمین در کلانشهر‌ها ارزش چندانی نداشته، این زمین‌ها را به منظور احداث مخازن آب خریداری کرده و در حالی‌که بخش کوچکی از این زمین‌ها مورد استفاده قرار گرفته، بقیه آن به صورت یک دارایی غیرمولد وجود دارد که در شهر تهران نیز در چندین نقطه مانند هفت‌تیر و میدان رسالت چنین زمین‌هایی در مالکیت وزارت نیرو است که می‌توان با همکاری شهرداری‌ها و دولت چنین ملک‌های غیرمولدی را به فروش و ساخت و ساز تخصیص داد تا هم بازار ساخت و ساز رونق یابد و هم از محل درآمد‌های آن پروژه‌های وزارتخانه مربوطه تأمین مالی شود.

۵۰۰ هزار هکتار افزایش کشت و احیای تعاونی‌های تولیدی
محمد در توضیح بیشتر درباره سؤال «جوان» افزود: قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی داریم که طبق آن ۵۰۰ هزار هکتار اراضی منابع طبیعی شناسایی شود و پس از تصحیح زمین‌ها و تأمین و شناسایی آب آن، سه سال کشت موفق روی این زمین‌ها انجام دهیم و سپس زمین‌های آماده را در قالب شرکت‌های تعاونی به مردم واگذار کنیم که تا امروز از ۱۵۰ هزار هکتار شناسایی شده و از این ۱۵۰ هزار هکتار که در حال کار روی آن هستیم ۵۰ هزار هکتار در قالب ۱۲۰ شرکت تعاونی واگذار شده است. این طرح در صورت تکمیل و همچنین ادامه یافتن می‌تواند اشتغال پایداری در مناطق محروم و روستایی کشور به‌وجود آورد که نتیجه مستقیم آن محرومیت‌زدایی و رونق اقتصادی است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در پاسخ به سؤال دیگر «جوان» مبنی بر طرح‌های محرومیت‌زدایی این قرار‌گاه گفت: تا کنون این قرار‌گاه مبلغ ۳۵۰۰ میلیارد ریال در قالب ۱۵ هزار برنامه فرهنگی، اجتماعی و ... در توسعه زیرساخت‌های روستایی و محرومیت‌زدایی هزینه کرده‌ایم که در این باره می‌توان به اجرای راه‌های روستایی، خانه‌های بهداشت، درمانگاه، زمین ورزش، بسته معیشتی، جهیزیه و ... اشاره کرد.

وی گفت: در حال حاضر به صورت مجموع ۲۸۰ کیلومتر طول پروژه‌های متروی قرارگاه در کلانشهر‌های تهران، تبریز، شیراز و قم است که در دست اقدام داریم.

ماجرای ۳۰۰ میلیون یورو برای راه‌آهن چابهار
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ادامه با اشاره به در دست اجرا بودن پروژه استراتژیک راه‌آهن چابهار به زاهدان گفت: این پروژه مهم جزو طرح یک کمربند یک جاده چین است که در شانگ‌های نیز جلساتی برای تأمین منابع مالی پروژه‌هایی که در این طرح واقع شده برگزار کردند، اما متأسفانه شاهد این هستیم که از بندر گوآتر پاکستان به شمال شرق این کشور خط جدیدی را شروع کرده‌اند و برخی کشور‌ها نیز روی آن سرمایه‌گذاری کردند که ما باید هرچه زودتر پروژه چابهار به زاهدان را تکمیل کنیم و این ضرورت را با گردش مالی مربوط خدمت مقام معظم رهبری ارائه کرده‌ایم و ایشان نیز با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو به این پروژه موافقت کردند که در صورت تزریق به موقع منابع مالی در سال ۱۴۰۰ امکان تکمیل این پروژه وجود دارد.

علت تأخیر بعضی پروژه‌ها
وی در پاسخ به سؤال میزان بدهی دولت به خاتم‌الانبیاء گفت: بدهی دولت در سامانه دولت هست و ما تمایلی به تحمیل فشار به دولت از مسیر اعلام طلب خود نداریم، چون شرایط دولت سخت است. وی در خصوص سؤال سوم «جوان» مبنی بر اینکه آیا قرارگاه خاتم با دریافت اوراق، املاک و دارایی‌هایی که از دولت قرار است بخش غیر دولتی را بزرگ کند، گفت: معمولاً دولت در نقد کردن دارایی‌های خود دچار مشکل می‌شود، از این‌رو خاتم با قبول این کار در واقع به دنبال ادامه حیات و متوقف‌نشدن پروژه‌ها است و تمامی دارایی‌ها و اموال و اوراق را نقد و صرف تکمیل پروژه‌ها می‌کند.

برای تعهدات حتی ساختمان فروختیم
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص نحوه تأمین مالی پروژه‌ها و درآمد‌های قرارگاه گفت: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء عموماً در پروژه‌ها خود، پیمانکار دولت است، اما برخی پروژه‌های مالکیتی نیز دارد؛ همچنین در لایحه بودجه نیز هر ساله بودجه‌ای به قرارگاه تخصیص داده می‌شود که این بودجه اکنون حدود ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و همه دریافتی ما از ردیف اختصاصی خزانه دریافت می‌شود و تمام این منابع را با نظارت دولت و با حضور ذی‌حساب وزارت اقتصاد و دارایی هزینه می‌کنیم.

محمد ادامه داد: گاهی اوقات نیز حتی نیاز می‌شود ساختمان‌های قرارگاه را برای تأمین مالی پروژه‌ای به فروش برسانیم که شب عید سال گذشته چنین اتفاقی افتاد و یک سری از ساختمان‌ها را فروختیم و منابع مالی آن را به پروژه‌ها تزریق کردیم. وی تصریح کرد: از اولویت‌های قرارگاه همواره این است که هیچ پروژه‌ای تعطیل نشود و قرارگاه امروز به صورت مستقیم و غیرمستقیم با احتساب شرکت‌های پیمانکاری در حال کار در پروژه‌ها حدود ۲۰۰ هزار نفر پرسنل فعال دارد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) از ارائه طرحی به منظور جلوگیری از خام‌فروشی به وزارت نفت خبر داد و گفت: در این زمینه پیشنهاد کردیم که ۱۰ پتروپالایشگاه در نقاط مختلف کشور طراحی و اجرا شود که برای تأمین مالی تعدادی از آن‌ها اعلام آمادگی کردیم و برای تأمین مالی بقیه نیز روش‌های اجرایی را به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که این پیشنهادات اکنون روی میز وزارت نفت است و امیدواریم زودتر تعیین و تکلیف شود.

۴۰۰ میلیارد تومان مالیات ۹۷
محمد افزود: شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه از بدو تأسیس تمامی مالیات‌های خود را پرداخت کرده‌است و مؤسسات وابسته به قرارگاه تا سال ۹۱ معاف از مالیات بودند که بعد از آن مالیات‌های خود را پرداخت می‌کنند و مالیات‌های تکلیفی نیز از ابتدای فعالیت قرارگاه پرداخت شده و همچنین مالیات ارزش افزوده نیز از ابتدای اجرای این قانون توسط قرارگاه پرداخت شده‌است. به طور مثال در سال گذشته مالیات خاتم ۴۰۰ میلیارد تومان بوده‌است که این به غیر از ۳ درصد (معادل ۱۴۰ میلیارد تومان) از بودجه قرارگاه است که به نام محرومیت‌زدایی کم شده‌است.

نظر شما