شناسهٔ خبر: 36989533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

یک خبر چند خط تحلیل؛

قطر بلای جان رابطه سعودی - امارات، بحرین و مصر

صاحب‌خبر -

العالم _ جهان اسلام

خبر:

وزیر مشاور در امور خارجه امارات امروز در توئیتر نوشت: سخنان قطر در خصوص حل بحران دوحه با عربستان بدون حضور سه کشور امارات مصر وبحرین تکرار تلاش های قطر برای اختلاف افکنی و فرار از عمل به وظایفش است.

تحلیل:

  • این سخنان وزیر قطری نشان از دلواپسی امارات نسبت به رفتار سعودی و حکایت از بی ریشگی روابط به اصطلاح استراتژیک دو کشور دارد. واقعا اگر بتوان روزی را تصور کرد که جدایی میان سعودی و امارات در منفعتی به نام یمن پایان یابد به نظر دشوار بتوان مجالات و فرصت هایی جدی دیگری برای همسویی میان دوکشور را متصور شد.
  • وزیر اماراتی مدعی است ریاض پرونده قطر را با دیگر پرونده های مشترک در منطقه با سه کشور امارات، مصر و بحرین و در تعامل با هم پیمانانش به پیش می برد این در حالی است که وزیر خارجه قطر به صراحت گفته است برای رفع اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس هیچ مذاکره ای با امارات نداشته و این مساله محدود به قطر –سعودی بوده است.
  • در حالی که چند روز پیش امیر قطر از شرکت در شورای همکاری خلیج فارس سرباز زد و با سفر به یک کشور افریقایی در عمل نشان داد شورای مذکور فاقد اهمیت برای او و کشورش است و در شرایطی که چهار کشور به این حضور و رفع کدورت های پیشین سخت دلبسته بودند به نظر می رسد اینک امارات در کنار مصر و بحرین نگران آن هستند که ملک سلمان با دور زدن انها رابطه ای جدید را با قطر بنیان نهد. ملک سعودی در واقع با دعوت از امیر قطر و بعد از آن با استقبال رسمی از نماینده اعزامی قطر به ریاض! نشان داد به شدت نیازمند از سرگیری رابطه با قطر است، امری که امارات را به شکلی ویژه نگران کرده است.
  • سعودی در نزدیکی به قطر مجبور است از شروط 13 گانه خود کوتاه بیاید یا انها را به شدت تلطیف کند که این امر گونه ای اظهار ندامت ازعملکرد دو و نیم سال گذشته در تحمیل فشار و حصر بر قطر است در مقابل به نظر می رسد قطر نیز نسبت به تجدید روابط با سعودی بی میل نباشد در این میان سیر تحولات و اظهار نظرهایی نظیرآنچه انور قرقاش می کند حکایت از انتقام گیری احتمالی قطر از شرکای عربستان بجای عربستان دارد.
  • تحولات این روزها و ماه ها نشان می دهد به همان میزان که حکومت دو هفته ای سلمان به امریکا وابسته است حجم وابستگی دولت هایی نظیر امارات بدلیل کوچکی و بی بنیگی، بحرین بدلیل مساله ای حل نشده و تهدید کننده بنام معارضین و بالاخره مصر به دلایل مختلف اقتصادی و اخیرا چالش با ترکیه بر سر لیبی در سرنوشت حکومت های این ممالک به شدت زیاد و قابل تامل است.

نظر شما