شناسهٔ خبر: 36989447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه و شهرسازی :

ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است

کرمان - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشور گفت: ضریب اشغال قطارهای مسافری کرمان ۹۰ درصد است و ظرفیت اضافه شدن قطار در این مسیر وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، سعید رسولی شامگاه شنبه در نشست بررسی مشکلات ریلی استان کرمان از وجود ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط اصلی راه آهن کشور خبر داد و افزود: با خطوط فرعی ۱۴ هزار کیلومتر می‌شود اما به دلیل عدم اتصال به مراکز عمده بار، از نرخ بهره‌وری پایین‌تری برخوردار است و باید در یک اقدام جهادی با مشارکت کارخانجات، معادن و صاحبان کالا کار انجام شود.
وی ادامه داد: اکنون طرح‌های متعددی در این زمینه در دست اجرا است و استان کرمان پیشرو بوده و امروز ریل‌گذاری مسیر معدن جلال آباد_ زرند آغاز شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اتصال مراکز بار به شبکه ریلی از تاکیدات مقام معظم رهبری و یکی از اولویت‌های ما در برنامه ششم توسعه است.
رسولی با اشاره به اینکه بازسازی اساسی مسیر ریلی بافق - کرمان به طول ۲۳۳ کیلومتر انجام می‌شود تصریح کرد: ۷۵ کیلومتر آن بازسازی شده و ۴۶ کیلومتر آن بحرانی است و با هماهنگی‌های صورت گرفته، به صورت تلفیقی امانی - پیمانی از فردا کار اجرایی آغاز خواهد شد.
وی کارخانه پلور سبز(زرند) یکی از افتخارات کشور دانست و افزود: باید از این شرکت‌ها حمایت شود.
مدیرعامل راه‌آهن کشور تصریح کرد: ۲هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه از محل تبصره ۱۸ توسط وزیر راه و رئیس سازمان برنامه و بودجه با عاملیت چهار بانک امضا  شده که تخصیص بخش اول صورت گرفته و در سال ۹۹ ادامه خواهد یافت و از این محل حدود یکهزار دستگاه انواع واگن برای کارخانجات تولید داخل سفارش گذاشته‌ایم.
رسولی با بیان اینکه امسال تا پایان آبان ماه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن‌های باری، مسافری و غیره وارد شبکه ریلی کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۷ درصد رشد داشته است گفت: تا پایان امسال تعداد قابل توجهی به شبکه اضافه می‌شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه به دلیل شرایط اقتصادی سال‌های اخیر کارخانجات واگن‌سازی با مشکل مواجه شده  تصریح کرد: در زمینه کیفیت قطارهای مسافری، قطار چهارتخته چهار ستاره در مسیر کرمان – تهران وجود دارد که بسیار با کیفیت است و تقاضای ارتقا به پنج ستاره دارند و برای آن باید یکسری امکانات فراهم شود.
وی افزود: در قطار شش تخته سه ستاره نیز اعتراضاتی از سوی مردم به امکانات،کیفیت و نظاقت بود که به شرکت تذکر داده‌ایم.
رسولی تصریح کرد: اقتصاد شرکت‌های حمل و نقل و شرکت‌های مسافری اصل و اساس موضوع است و اگر اقتصاد آنها درست شود، کارخانه واگن‌سازی نیز رونق می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: باید به شرکت‌ها کمک شود ؛ که دستور کار جدید راه آهن و بازنگری مصوبات قبل تا هر جا تصمیمی گرفته شده و دست و پای شرکت‌ها را بسته، تسهیل ‌شود که یکی از آنها ضمانت نامه‌های بانکی است.
وی با بیان اینکه قیمت‌های دریافتی شرکت های حمل و نقل نسبت به قیمت تمام شده بلیط پایین‌تر است و به دنبال کیفیت بهتر هستیم تصریح کرد: امروز در کارخانه پلور سبز چهار سالن برای واگن حمل خودرو در دست ساخت است.
رسولی با اشاره به قطار گردشگری در استان کرمان تصریح کرد: قطارهای گردشگری را ترویج می‌کنیم اما این قطارها یک و نیم تا ۲ برابر ظرفیت مسیر مسافربری کشور را اشغال می‌کنند که اگر مسیر باری باشد؛ خسارت برای کشور است.
وی درباره مسائل مسیر ریلی سیرجان به بافت خاطرنشان کرد: ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم و بلاتکلیفی در پروژه های عمرانی سمّ است.

برچسب‌ها:

نظر شما