شناسهٔ خبر: 36989166 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

آمریکا سفر ژاپن را لایک کرد!

آیا از این اظهارات، کمترین نشانه ای مبنی بر تنازل آمریکا از بدعهدی و زیاده خواهی اش بر می آید؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، محمد ایمانی تحلیلگر مسائل سیاسی و فعال رسانه‌ای در کانال شخصی خود در تلگرام نوشت:

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا امروز گفت تحریم ها و مجازات‌های اقتصادی علیه ایران را فقط هنگامی بر می داریم که ایران شرط‌های اصلی واشنگتن را بپذیرد. این چندمین بار است که رویا پردازی مذاکره، به سبک آمریکایی لایک می خورد!

آیا از این اظهارات، کمترین نشانه ای مبنی بر تنازل آمریکا از بدعهدی و زیاده خواهی اش بر می آید؟ آنها صراحتا می گویند ایران باید ابطال برجام را -با همه خسارت هایش- بپذیرد و به توافق هسته ای جدید با محدودیت های بیشتر راضی شود، برنامه موشکی خود را متوقف (در واقع واگذار) کند و اقتدار و امنیت منطقه ای اش را به دست خود از بین ببرد. و این البته، آغاز باج خواهی هاست و نه پایان آن.

توانمندی موشکی و نفوذ منطقه ای، سرمایه ای نیست که پس از واگذاری و مشاهده عهدشکنی مجدد آمریکا، بتوان به سادگی احیا کرد. و چون تحریم ها دست خود آمریکاست، توافقی غیر از برجام هم دارای کمترین تضمین نیست. تنها راه مهار تحریم ها، قدرتمند شدن و بی اثر کردن آنهاست.

اظهارات امروز مقام آمریکایی ثابت کرد ادعای میانجیگری ژاپن در سفر روحانی به توکیو، فریب و سرابی بیش نیست. آمریکا فقط تسلیم می خواهد و حاضر نیست حربه اقتصادی را به هیچ قیمت کنار بگذارد. شیطان بزرگ صراحتا دشمنی می کند. اگر ما خود و مردم خویش را نفریبیم، او نمی تواند.

نظر شما