شناسهٔ خبر: 36988539 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

کشور در تولید ترمز قطار به خودکفایی رسید

به گزارش ایرنا سعید رسولی روز شنبه در سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: امسال راه آهن یک کارگروه مشترک با وزارت صمت برای حمایت از تولید داخلی

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا سعید رسولی روز شنبه در سفر به استان کرمان در جمع خبرنگاران افزود: امسال راه آهن یک کارگروه مشترک با وزارت صمت برای حمایت از تولید داخلی تشکیل داد و این کارگروه به صورت عملیاتی و بسیار جدی با تشکیل جلسات مستمر از طرف راه‌آهن معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران و از طرف وزارت صنعت یکی از مدیران وزارت سمت مامور هستند تمام ظرفیت های تولید داخلی در حوزه ریلی را رصد کنند.

رسولی ادامه داد: این کارگروه موظف شد تا  واردات هرکالایی که امکان تولید در داخل را داشته باشه ممنوع کند و شرکتهای غیر دولتی فعال در صنعت ریلی را برای خرید از این صنایع تشویق و حمایت کنند.

در یک اقدام جهادی تلاش داریم تا پایان خرداد ماه  ۹۹ و پایان سال بودجه سال ۹۸ عملیات بازسازی ۴۶ کیلومتر از خط ریلی بافق-زرند-کرمان  انجام شود که این موضوع هم به ایمنی سیر این مسیر کمک شایانی می‌کند و هم سرعت را افزایش خواهد داد.

وی گفت : در حال حاضر دو پروژه برای اتصال معدن جلال آباد و فولاد زرند ایرانیان به شبکه ریلی در حال فعالیت هستند و این موضوع نشانگر اتصال مراکز عمده بار به شبکه ریلی است.

رسولی تاکید کرد: همانطور که در بند ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم مورد تاکید مقام معظم رهبری است، اکنون شبکه راه آهن کشور به دلیل اینکه تعداد زیادی از مراکز بار مانند این دو چشمه باری که در کرمان وجود دارد با فاصله کوتاهی به شبکه ریلی متصل نیستند بهره‌وری پایین تری دارد و برای استفاده حداکثری از این سرمایه بزرگ باید مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم.

وی ادامه داد: با اتمام این دو پروژه‌ فرعی در مجموع ۶۶ کیلومتر خط فرعی احداث و ظرفیت جذب ۵ میلیون تن بار به شبکه ریلی را ایجاد می شود که این موضوع در کاهش تلفات جاده‌ای، آلایندگی زیست محیطی و در صرفه‌جویی مصرف سوخت نقش بسیار مهمی دارد و به اقتصاد ملی کمک می‌کند.

وی در خصوص راه اندازی قطارهای محلی گفت: اینگونه جابجایی ها صرفه اقتصادی ندارد و شرکت‌های حمل و نقل ریلی با کمکی که دولت به آنها می کند با اقتصاد ضعیفی که نسبت به سایر سرمایه‌گذاری‌ها دارند مشتاقانه خدمتگزار مردم هستند.

رسولی بیان کرد: امسال شاهد رشد چشمگیری در جابجایی مسافربوده ایم، اما به دلیل اینکه وظیفه اصلی شبکه ریلی حمل بار است و بایستی بار مورد تقاضا را در شبکه جابجا کنیم درصدد افزایش ظرفیت در شبکه ریلی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضرقطارهای موجود در کرمان با ضریب اشغال بیش از ۹۰ درصد خدمت رسانی می کند و این به معنای وجود تقاضاست.

وی اضافه کرد: در کارخانه واگن سازی پلور سبز ساخت واگن در حال انجام است و سعی می‌کنیم با افزایش قطارها و با برنامه ریزی دقیق در زمان‌های خالی شبکه بتوانیم با ظرفیت بوجود آمده تقاضای مورد نیاز به پاسخ دهیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: در ۸ ماهه ابتدایی امسال خوشبختانه ۴۳۲ دستگاه انواع واگن باری مسافری خودکشش و لوکوموتیو به شبکه ریلی راه‌آهن کشور افزوده شده که این نسبت به مدت مشابه سال قبل نشانگر رشد ۹۷ درصدی است.

وی افزود:  باوجود تشدید در تحریم ها تمام این ۴۳۲ دستگاه در کارخانجات داخلی ساخته شده است و صنعت ریلی نشان داده که در سخت‌ترین شرایط اقتصادی نیز می‌تواند روی پای خودش بایستد و با حفظ وضعیت موجود خدمات خود رانیز  را توسعه بدهد.

مدیرعامل راه آهن در خصوص بازسازی خط ریلی بافق-زرند-کرمان گفت: از سال ۹۰ عملیات اجرایی بازسازی محور بافق کرمان آغاز و تا کنون از مسیر ۲۳۴ کیلومتری ۷۵ کیلومتر بازسازی شده است.

رسولی ابراز کرد: قطارهای مسافری را از ابتدای سال ۹۸ بر اساس دستورالعمل‌ها و شاخص‌هایی به قطارهای پنج ستاره چهار ستاره و ۳ستاره رتبه بندی کردیم. همچنین روی بلیت‌های که صادره برای رعایت حقوق شهروندی امکانات هر رتبه از قطار ذکر شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر در مسیر کرمان دو قطار ۴ ستاره لوکس وجود دارد که این قطارها در نوع خود از بهترین قطارها هستند. طی جلسه ای که دیشب با مدیرعاملان این دو قطار داشتیم مقررشد با انجام یک سری اقدامات قطاراین شرکتها به یک قطار پنج ستاره ارتقا یابد.

وی خاطرنشان کرد: ما ناگزیریم در مسیرهای مختلف برای رعایت حال عموم مسافری سبدی از قطارها با قیمت ها و امکانات مختلف را ارائه کنیم اما خوشبختانه در مسیرکرمان از قطارهای خوبی برخوردار هستیم و البته با این ۱۲ سالنی که در واگن سازی پلور سبز به زودی ساخته می شود وضعیت قطارهای کرمان جزو استان‌های اول کشور قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

نظر شما