شناسهٔ خبر: 36988440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شخصیت‌های مطرحی که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کردند

برخی از چهره‌های مطرح کشور در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ثبت نام کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در دوم اسفند امسال هم‌زمان با انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در 6 استان برگزار خواهد شد. انتخابات نخستین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در پنج استان تهران، خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، فارس و قم برگزار خواهد شد که ۶ نفر باید در مجلس خبرگان رهبری حضور یابند. در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری از استان تهران دو نفر و در هر یک از حوزه‌های انتخابیه استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم یک نفر با رأی مردم انتخاب می‌شوند.

آیت الله محمد یزدی

در حوزه انتخابیه تهران، به‌دلیل درگذشت مرحوم هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت‌الله میرمحمدی باید انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شود. مرحوم هاشمی رفسنجانی در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از حوزه تهران به‌همراه آیت‌الله شاه‌آبادی و میرمحمدی شرکت و به مجلس خبرگان رهبری راه یافتند. به‌همین دلیل باید در دوم اسفند مردم تهران به سه نفر از مجتهدین جامع‌الشرایط برای حضور در مجلس خبرگان رهبری رأی دهند. همچنین استان‌های فارس، قم، خراسان‌شمالی، خراسان‌رضوی هم به‌دلیل درگذشت برخی از نمایندگان خبرگان رهبری باید در انتخابات دوم اسفند نمایندگان خودشان را انتخاب کنند.

مصباح یزدی

بر اساس این گزارش؛ افراد شاخص و برجسته‌ای برای حضور در مجلس خبرگان رهبری در حوزه‌های انتخابیه بالا ثبت نام کرده‌اند. آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام فلاحیان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجت‌الاسلام علی فلاحیان، وزیر اسبق اطّلاعات از تهران، آیت‌الله دژکام از استان فارس و حجت‌الاسلام نوروزی، سخنگوی فعلی کمیسیون قضائی مجلس از خراسان شمالی شرکت کرده‌اند.

دژکام

بر اساس قانون مصوب، بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان تنها بر عهده «فقهای شورای نگهبان» بوده و انتخاب مرجع و منبع این کار هم در اختیار فقها قرار دارد؛ بنابراین شورای نگهبان اجازه دارد تا از هر طریق، که ممکن است این مراجع ۴ گانه هم یکی از آنها باشد، به بررسی وضعیت صلاحیت نامزدهای انتخابات خبرگان بپردازد. در «تبصره ۱» این ماده قانونی مجدداً تصریح شده است که «مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فقهای شورای نگهبان قانون اساسی است.»

علی فلاحیان

در واقع بر اساس این تبصره قانونی، موضوع «احراز اجتهاد» تمام نامزدهای انتخابات به غیر از «کسانی که رهبر معظم انقلاب به‌صورت یا تأییدی اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد» بر عهده «فقهای شورای نگهبان» است و فقهای این شورا هم، خود در هر دوره تعیین می‌کنند که از چه راه و روشی به بررسی این موضوع خواهند پرداخت. چه آنکه در این دوره مبنای اصلی «احراز اجتهاد» نامزدهای انتخابات خبرگان، «آزمون کتبی» بوده است.

با پایان یافتن آزمون شفاهی فقهای شورای نگهبان از داوطلبان نمایندگی پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، از روز دو‌شنبه پنجم بهمن‌ماه، اسامی تأیید، رد و عدم‌احراز صلاحیت‌شدگان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان به وزارت کشور اعلام می‌شود و وزارت کشور هم این اسامی برای اطلاع داوطلبان در اختیار استانداری‌ها و فرمانداری‌ها قرار می‌گیرد.  مجلس خبرگان رهبری نیز در اجرای مادهٔ ۱ و ۲ آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد خبرگان را ۸۸ نفر اعلام کرده‌است. در اصل‌های ۹۹، ۱۰۷، ۱۰۸، ۱۱۱ و ۱۷۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی، نام خبرگان رهبری ذکر شده‌است که در ذیل به تشریح آمده است.

ثبت نام از داوطلبان حضور در انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در ۶ استان آغاز شد. بر اساس ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری، خبرگان منتخب مردم باید دارای شرایط زیر باشند:

الف – اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی.

ب – اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولیّ فقیه واجد شرایط رهبری، را تشخیص دهد.

ج – بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز.

د – معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی ایران.

ﻫ - نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی.

تبصره ۱ – مرجع تشخیص دارا بودن شرایط فوق، فق‌های شورای نگهبان قانون اساسی هستند.

تبصره ۲ – کسانی که رهبر معظم انقلاب – صریحاً و یا ضمناً – اجتهاد آنان را تأیید کرده باشد، از نظر علمی نیاز به تشخیص فق‌های شورای نگهبان نخواهند داشت.

تبصره ۳ – ضرورت ندارد که نمایندگان، ساکن و یا متولد حوزه انتخابیه خود باشند.

انتهای پیام/4082/

نظر شما