شناسهٔ خبر: 36987813 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

شرکت نفت خزر ۳ قرارداد پژوهشی امضا می‎کند

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر گفت: به مناسبت هفته پژوهش، شرکت نفت خزر با شرکت‎های انرژی دانا، پارس آرین زمین و توانا انرژی کیش سه قرارداد پژوهشی امضا می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی نفت ایران، محمدسعید حسین‌زاد هدف از امضای قراردادهای پژوهشی روز دوشنبه (۲۵ آذرماه) را بهره‌گیری بهینه از توانمندی‌های مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان برای تامین نیاز پژوهشی بخش‌های فنی شرکت نفت خزر برشمرد.

وی تصریح کرد: وجود مخاطره‌های زمین‌ساختی حین حفاری چاه‌های میدان نفتی سردار جنگل، نیاز به انجام تحقیق و پژوهش‌های آینده در این زمینه را نمایان کرد و با توجه به ناشناخته‌بودن حوضه رسوبی دریای خزر و وجود نمونه‌های متعدد از حضور گل‌فشان‌های منطقه به عنوان نشانه‌های احتمالی وجود منابع هیدروکربن، نیاز به پژوهش در این موارد بیشتر عیان شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر گفت: در نشست‌های متعدد فنی با بخش‌های اکتشاف در شرکت نفت خزر و بررسی‌های دقیق علمی، تصمیم تعریف پروژه‌های پژوهشی مرتبط، با هدف روزآمدکردن مطالعات پیشین و به‎کارگیری یافته‌های جدید گرفته شد و همسو با این تصمیم قرارداد اجرای پروژه با عنوان شناسایی مخاطره‌های زمین‌ساختی و مناطق احتمالی هیدروکربوری با استفاده از روش‌های ژئوفیزیکی و داده‌های زمین‌شناسی و مخزنی در دریای خزر با شرکت دانش‌بنیان دانا انرژی امضا می‌شود.

وی اظهار کرد: در این پروژه افزون بر شناسایی مناطق مستعد به همراه مطالعه عوامل ایجاد مخاطره‌ها، مطالعاتی گسترده‌تر درباره مناطق هیدروکربوری برای روزآمدکردن مطالعات پیشین انجام خواهد شد.

حسین‌زاد افزود: پروژه سازوکار تشکیل گل‌فشان‌ها و آثار آن بر ایجاد مخازن هیدروکربوری با استفاده از فناوری سنجش از دور نیز برای همپوشانی با پروژه شناسایی مخاطره‌ها به بررسی و شناسایی گل‌فشان‌های حوضه خزر جنوبی از طریق اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای می‌پردازد که این پروژه با شرکت دانش‌بنیان و پژوهش محور پارس آرین زمین امضا می‌شود.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت نفت خزر تصریح کرد: مطالعات تکمیلی حوضه رسوبی دریای خزر در بخش جنوبی که به بررسی تاثیرپذیری از دلتاهای رسوبی تامین‌کننده رسوبات دریای خزر می‌پردازد نیز با تکمیل مراحل مطالعه و روزآمدکردن یافته‌ها و اندوخته‌های علمی شرکت نفت خزر در بخش ایرانی آن کمک خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، نتایج این مطالعات تکمیلی که با هدف تحقق اهداف و برنامه‌های مصوب شرکت ملی نفت ایران در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بر اساس نیازهای صنعت نفت در حوزه دریای خزر تعریف شده است، در آینده به عنوان ورودی مطالعات دقیق‎تر و به‎کارگیری ظرفیت‌های موجود کشور در عرصه فناوری و برای فعالیت‌های اکتشافی بیشتر و برداشت از منابع کشف‌شده در آب‎های عمیق دریای خزر منجر می‌شود.

نظر شما