شناسهٔ خبر: 36987100 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم بازخواست از عاملان قتل برنامه ریزی شده

کالامار: قتل خاشقجی جنایتی دولتی است

گزارشگر سازمان ملل متحد، کشته شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی را جنایتی دولتی توصیف کرد

صاحب‌خبر -
  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ "اگنس کالامار"، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی روز شنبه تاکید کرد، جنایت قتل جمال خاشقجی یک جنایت دولتی است نه یک حادثه گذرا یا یک اشتباه محض از این رو دولت عربستان سعودی باید به خاطر این قتل مورد بازخواست قرار گیرد.
<div id="video-display-embed-code_4280041"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2596008/4280041?width=350&height=250"></script></div>
اگنس کالامار تأکید کرد:  «تاکنون هیچگونه تحرکی از جامعه جهانی در برخورد با جنایت قتل خاشقجی ندیده ایم».
گزارشگر سازمان ملل متحد تصریح کرد، کشتن این روزنامه نگار عربستانی از پیش برنامه ریزی شده بود و دستور کشتن او را دولت سعودی صادر کرده بود.
جمال خاشقچی، دهم مهر ماه ۱۳۹۷ بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد و بعد از گذشت چندین روز اثبات شد که او توسط تیم اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و جسدش شده است.
این در حالی است که مقامات عربستان سعودی از زمان قتل جمال خاشقجی به طور کلی منکر این شدند که یک ترور اتفاق افتاده است.
آن‌ها حتی در روز‌های نخستی که از قتل خاشقجی گذشته بود مدعی بودند که او به سلامت از ساختمان کنسولگری خارج شده است، اما بعدا مجبور شدند زیر فشار‌های بین المللی اعلام کنند که این قتل به دست افراد خودسر صورت گرفته است.
کارشناسان معتقدند عربستان که در سایه زمامداری ملک سلمان و پسرش با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی روبروست تلاش دارد با پذیرش غیرمستقیم مسئولیت جنایت قتل خاشقجی یکی از پرونده‌های جنجالی علیه خود را ببندد.

نظر شما