شناسهٔ خبر: 36986235 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۱۰۰۰ حلقه چاه آب غیر مجاز در استان اصفهان مسدود می‌شود

مدیرکل آب منطقه‌ای اصفهان گفت: امسال سهمیه داریم تا یک هزار چاه غیرمجاز را در استان اصفهان مسدود کنیم که تاکنون ۵۰ درصد آن محقق شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردستان، مسعود میرمحمد صادقی ظهر امروز در جلسه کمیته سازگاری با کم آبی شهرستان اردستان اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته آب نفوذ کرده به زمین را بیش از 50 درصد  ذخیره می‌کنند، اما در کشور ایران این موضوع متفاوت است.

وی افزود: در استان اصفهان بیش از 600 میلیون متر مکعب آب از ذخایر زیرزمینی خود که طی سالیان دراز مدت ذخیره شده به صورت اضافه مصرف می‌کنیم که این موضوع می‌تواند برای آینده خطرناک باشد.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: در حال حاضر با تصویب شورای امنیت طرح تعادل بخشی با 15 برنامه در کل کشور اجرا می‌شود که یکی از آن‌ها نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی بوده که در استان اصفهان نیز موضوع پیگیری و اجرا می‌شود.

میرمحمد صادقی ابراز داشت: دشت اردستان حداقل ضریب تعدیل را دارد و کشاورزان مشکلاتی در این زمینه دارند که آن‌ها را در شورای حفاظت استان اصفهان بررسی می‌کنیم در حالی که این طرح در تمام نقاط استان اصفهان و کل کشور به صورت همزمان اجرا می‌شود و هر استانی نیز برای آن وظیفه‌ای را تعریف می‌کنند که باید در سال انجام شود.

وی تصریح کرد: یک سری مشکلات را کشاورزان و صنایع اردستان در رابطه با اجرای طرح تعادل بخشی دارند که عمده آن موضوع اصلاح و تعدیل است که به آن اعتراض داشته و با جمع‌بندی با وزارت نیرو پیگیری می‌کنیم و با تمهیدات و کمک مسئولان شهرستان اردستان و خود مردم نیز این طرح اجرا خواهد شد.

مدیرکل آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه از 52 هزار چاه آب استان اصفهان 10 هزار چاه به صورت غیر مجاز فعالیت دارند، افزود: امسال سهمیه داریم تا یک هزار چاه را مسدود کنیم که تاکنون 50 درصد آن محقق شده است.

میرمحمد صادقی افزود: بارندگی‌های استان اصفهان کل بارش‌ها تا امروز در ایستگاه چهل‌گرد که ایستگاه شاخص استان اصفهان است، 288 میلیمتر بوده که نسبت به بلند مدت 14 درصد کاهش داشته و بر همین اساس باید حتما در صرفه جویی منابع آبی نهایت دقت را داشته باشیم چراکه حجم فعلی سد زاینده رود 308 میلیون متر مکعب است.

انتهای پیام/802

نظر شما