شناسهٔ خبر: 36985589 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

زمزمه‌های انتخاباتی و هشدارهای تبلیغاتی به داوطلبان

با پایان یافتن ثبت نام داوطلبان، از هفته سوم آذرماه کار هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت افراد آغاز شد تا استعلام‌ها را از نهادهای مرتبط اخذ و نظر خود را درباره

صاحب‌خبر -

با پایان یافتن ثبت نام داوطلبان، از هفته سوم آذرماه کار هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت افراد آغاز شد تا استعلام‌ها را از نهادهای مرتبط اخذ و نظر خود را درباره هر یک از داوطلبان جمع بندی و به هیات های نظارت ارسال کنند.
هرچند هنوز تا زمان آغاز فعالیت‌های رسمی تبلیغاتی زمان باقی است اما تحرکات انتخاباتی در استان‌ها بویژه در فضای مجازی قوت گرفته که سبب شده متولیان انتخابات درباره رسیدگی به تخلفات انتخاباتی اشخاص با قید فوریت هشدار دهند.
اینکه نمایندگان فعلی و ادوار مجلس که چهره های شناخته شده تری نسبت به سایر داوطلبان هستند، در چه لیستی قرار می‌گیرند و دیگر داوطلبان چطور می خواهند رقیب را کنار بزنند، موضوعی است که در فضای مجازی استانها به وفور یافت می شود و به نظر می رسد که جریان های سیاسی در استان‌های مختلف به دنبال وزن‌کشی هواداران خود هستند.
این رویکرد سبب شد تا در هفته‌ای که گذشت خبرهای انتخاباتی رنگ و بوی بیشتری در میان انبوه خبرهای استانی داشته باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است:

مجالس ختم جای تبلیغ و گرفتن سلفی نیست
در میان هشدارها و انذارهایی که مسئولان در تبلیغات زودهنگام داشتند، محمدحسین صادقی دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه محمدحسین صادقی به داوطلبان هشدار داد: عملکرد و اقدامات نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی دادستانی رصد و با هرگونه اقدام خلاف قانون از سوی هر یک از نامزدها برخورد قانونی می شود.
صادقی از همه نامزدهای انتخابات خواست که منابع مالی خود برای تبلیغات انتخابات را به صورت شفاف اعلام و از هزینه های کلان، نابجا و بی‌حساب پرهیز کنند.
«خودداری از استفاده ابزاری از مردم در همایش ها و نشست ها» دیگر هشدار صادقی به نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که گفت: لازم است نامزدها شأن مجالس ترحیم را حفظ کنند و این مجالس که جایی برای ذکر مصیبت و مناقب اهل بیت، قرائت قرآن و ذکر و طلب مغفرت برای متوفی است، نباید به مجلس گرفتن سلفی، عکس های یادگاری و تبلیغات فضای مجازی تبدیل شود.
دادستان کرمانشاه با تاکید بر ضرورت اصلاح فرهنگی در این زمینه، خواستار ورود ائمه جمعه و جماعات، مداحان اهل بیت و همه مسوولان و افراد موثر در برگزاری مجالس ترحیم و اصلاح رویه نامطلوب کنونی شد.

اقبال چهره های جوان از میان‌دوره‌ای خبرگان
هفته پیش موعد ثبت نام از داوطلبان میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در پنج استان تهران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، فارس، تهران و قم بود که تا پایان وقت قانونی ۳۲۹ نفر داوطلب این دوره از انتخابات شدند.
بر اساس آمار در تهران ۸۳ نفر، فارس ۳۷ نفر، خراسان رضوی ۲۹ نفر، قم ۱۴۴ نفر و خراسان شمالی ۳۶ نفر داوطلب این انتخابات هستند که از هفت کرسی خالی مجلس خبرگان سه کرسی به استان تهران اختصاص دارد.
باوجود گمانه‌زنی های سیاسی و رسانه‌ای مبنی بر حضور برخی چهره‌ها، نام‌نویسی آیت الله محمد یزدی از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی از مشهد و علی فلاحیان از تهران قطعی شد وآنطور که از آمارها بر می‌آید مجلس خبرگان نیز خود را برای ورود چهره‌های جدید آماده خواهد کرد.

حضور حداکثری مردم در انتخابات سرنوشت ساز است
مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب در سفر به اهواز بر حضور حداکثری مردم در انتخابات اسفند ماه امسال تاکید کرد و گفت: مردم با حضور پرشور خود در انتخابات مجلس سرنوشت کشور را رقم می زنند.
وی افزود: امید است امسال نیز شاهد برگزاری یک انتخابات گسترده و پرشور باشیم تا بار دیگر پیام اتحاد ، همدلی و روحیه استکبار ستیزی خود را به دشمنان مخابره کنیم.
از میان چهره‌های اصلاح‌طلبان نیز مصطفی کواکبیان نماینده تهران این هفته در کرج به دفاع از عملکرد هممفکران خود پرداخت و گفت: مجلس دهم  یک مجلس حزبی نیست، سه فراکسیون در مجلس بودند که هیچ کدام اکثریت نداشت. اصلاح طلب ها ۱۲۰ نفر، اصولگراها ۷۰ نفر ، ۶۰ نفر مستقل ها بودند و ۲۰ نفر دیگر هم تاکنون نفهمیدیم چه کاره هستند.
به عقیده وی، مجلس دهم مجلسی بود که مشخص نبود اکثریت با چه کسی است و بیشترین نقش را هم مستقل ها ایفا می کردند، آنان سمت هر فراکسیون که می رفتند اکثریت با آن بود و به طور عمده همه به سمت اصولگراها می رفتند.

تغییر فرمانداران ۶ شهرستان در خوزستان
این هفته حکم انتصاب ۶ فرماندار در شهرستان های دزفول، خرمشهر، مسجدسلیمان، اندیکا، رامهرمز و آغاجاری صادر شد و از آنجا که فرمانداری‌ها محور اصلی برگزاری انتخابات به شمار می رود، برخی این تغییر را با بحث انتخابات پیش رو مرتبط دانستند.
بر اساس احکام صادره امید بن عباس به عنوان سرپرست فرمانداری ویژه دزفول، محمد حیدری فرماندار ویژه خرمشهر، محمد پاکدل سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان، حیدر کاظمی سرپرست فرمانداری اندیکا، آرش قنبری سرپرست فرمانداری رامهرمز و علی خدری سرپرست فرمانداری آغاجاری منصوب شده اند.


صف بندی ها روشن تر شد
با پایان یافتن ثبت نام‌ها، جریان های سیاسی تلاش خود را برای ائتلاف‌ها و فهرست ها قوت بخشیده‌اند؛ برای نمونه ۲۲ آذر ماه بخشی از اصولگرایان ارومیه در این شهر گردآمدند تا این بار تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب (شانا) را در آذربایجان غربی پایه گذاری کنند.
رصد شبکه‌های اجتماعی حکایت از آن دارد که نه تنها این گردهمایی با تنش‌هایی روبه‌رو بود، بلکه مورد اعتراض بخش قابل توجهی از اصولگرایان دعوت نشده به این گردهمایی قرار گرفت و برخی از اصولگرایان حاضر در این گردهمایی نسبت به فصلی و صرفا انتخاباتی بودن این دورهمی‌ها اعتراض داشتند.
به نظر می‌رسد حامیان تشکیلاتی رییس دولت نهم و دهم در آذربایجان‌غربی از عمده مخالفان «شانا» و همفکران سابق  خود هستند.

شعار جبهه پایداری انتخاب بین بد و بدتر نیست
دبیرکل جبهه پایداری با بیان اینکه شعار ما انتخاب بین بد و بدتر نیست بلکه بین خوب و خوبتر است افزود: گروه هایی از اصولگرایان ورود کرده و در اول کار انتخابات به هم حمله می کنند که این اشتباه است بنابراین برای انتخابات اخیر یک طرح دادیم چراکه لیست اصولگرایان دوره های قبل ایراد داشت.
مرتضی آقاتهرانی که به خرم آباد رفته بود، با بیان اینکه لیست باید روی دست جوانان بازی کند و تکه تکه نشود تصریح کرد: برخی گفتند پایداری ها زیر میز می زنند در حالیکه اینطور نیست؛ در برخی موارد که مخالفت می کردیم توجهی نمی شد و ما مجبور می شدیم بیرون بزنیم ؛ ما گفتیم اگر برای ریاست جمهوری به بهترین رسیدید و اصلح بود؛ ما هم حمایت می کنیم  وتلاش کردیم رییس رای بیاورد اما برخی ندویدند و اینطور نشد.

انصراف از داوطلبی
با اینکه بررسی صلاحیت داوطلبان در جریان است، انصراف از داوطلبی نیز در برخی استان ها کلید خورده و افراد با ارزیابی وضعیت رقبای خود و شانس کم حضور آنها در مجلس، نسبت به انصراف از حضور در این رقابت ها اقدام می کنند.
تاکنون انصراف ۲۰ داوطلب در استان همدان و ۲۶ داوطلب در استان مازندران قطعی شده است.
 

انتهای پیام

نظر شما