شناسهٔ خبر: 36985375 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان:

آب منطقه‌ای اصفهان باید ۵۰۰ چاه آب غیرمجاز را پلمب کند

نمایندگی دانشگاه اصفهان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در استان اصفهان مصرف آب‌های زیرزمینی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده که بیشتر از آن آبی است که به زمین نفوذ می‌کند.

صاحب‌خبر -

مسعود میرمحمد صادقی ظهر امروز (شنبه) در دیدار با کشاورزان شهرستان اردستان، اظهار کرد: شورای امنیت کشور در سال ۱۳۹۲ بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده بود تشکیل جلسه داد و تصویب کرد که سطح آب زیرزمینی در نقاط مختلف کشور به شدت در حال فرونشست است و احساس خطر شد.

وی با بیان اینکه استفاده کشاورزان از ذخیره آب زیرزمینی در کشور بسیار زیاد است، افزود: در استان اصفهان مصرف آب‌های زیرزمینی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون مترمکعب بوده که بیش از آن آبی است که به زمین نفوذ می‌کند، این در حالی است که عملاً از ذخیره آب‌های زیرزمینی استفاده می‌کنیم که اگر به همین صورت پیش رود خسارت‌های جبران‌ناپذیری را متحمل می‌شویم که یکی از آن فرونشست زمین است. در حال حاضر موضوع فرونشست زمین را در غرب استان اصفهان به شدت داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه شهرستان اردستان به عنوان منطقه نمونه استفاده از کنترل‌های هوشمند است که باعث مزیت خود کشاورزان است، گفت: به تازگی وزارت نیرو موظف شده تا قیمت کنترل‌های هوشمند یک مقدار پایین‌تر بیاید تا کشاورزان بتوانند آن را تهیه و نصب کنند. همچنین در این بخش تسهیلات خوبی نیز اعطا می‌شود.

 میرمحمد صادقی با بیان اینکه بر اساس رویکرد جدید وزارت نیرو و توجه بیشتر به منابع آب زیرزمینی طرح احیا و تعادل بخشی از منابع آب زیرزمینی به استان ابلاغ شده و در حال اجرا است، گفت: طرح تعادل بخشی یکی از طرح‌های ضروری است که در کشور برای حفظ منابع زیرزمینی کشور که رو به نابودی است انجام می‌شود. این طرح شامل ۱۵ برنامه است که مهم‌ترین آن بستن چاه‌های غیرمجاز و کنترل چاه‌ها از طریق کنتورهای هوشمند است.

وی با بیان اینکه این طرح در حال حاضر در تمام نقاط استان اصفهان هم‌زمان با کشور اجرا می‌شود، گفت: برای هر استان یک وظیفه را برای طول سال تعیین می‌کنند که استان اصفهان هم از این طرح مستثنی نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه حدود ۵۲ هزار چاه در استان وجود دارد که حدود ۱۰ هزار چاه از آن غیرمجاز شناسایی شده است، تصریح کرد: در سال جاری وظیفه آب منطقه‌ای این است که یکهزار چاه را پلمب کند که تاکنون ۵۰درصد آن تحقق پیدا کرده است.

میرمحمد صادقی در خصوص تأثیر بارندگی در وضعیت سد زاینده‌رود، گفت: کل بارش‌هایی که تا قبل امروز در ایستگاه چهلگرد به ثبت رسیده ۲۸۸ میلی‌متر است که نسبت به بلند مدت ۱۴ درصد کاهش داشته است. بنابراین باید همچنان صرفه‌جویی در منابع آبی را داشته باشیم. در حال حاضر ۳۰۸ میلیون مترمکعب لیتر حجم آب زاینده‌رود است.

انتهای پیام

نظر شما