شناسهٔ خبر: 36985341 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فرشی که احتمالا آن را کم یا اصلا نمی‌شناسید

30054

فرش طرح افشان از جمله زیباترین و محبوب‌ترین نقشه‌های قالی ایرانی و فرش کاشان است که تنوع آن به‌طور روزافزون در حال افزایش است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام ماهور مارکت، درگذشته طرح لچک و ترنج بر عرصه قالی‌بافی ایران سیطره داشت و عموماً فرش اصیل ایرانی با یک ترنج بزرگ در مرکز فرش شناخته می‌شد که اطراف آن پوشیده ازگل‌های ریز بود. استفاده از ترنج در طراحی فرش‌ها هنوز ادامه دارد، چراکه همچنان پرطرفدار است.

طراحان فرش در دوره‌ای ترنج مرکزی را از نقشه فرش حذف کردند و به طرح جدیدی رسیدند که امروز فرش طرح افشان نامیده می‌شود. اساس این نقشه جدید بر استفاده ازگل‌های پراکنده به‌جای تمرکز بر ترنج بود. حذف ترنج افق جدیدی در حوزه قالی‌بافی ایران به وجود آورد. دیری نپایید که نقشه افشان با استقبال بازار روبه‌رو شد و تولیدکنندگان فرش ماشینی هم به سمت ارائه نقشه‌های متنوع‌تر مبتنی بر این طرح رفتند.

نقشه فرش ماشینی طرح افشان

در یک تعریف کلی فرش طرح افشان فرشی است که فاقد ترنج مرکزی و لچک است و گل‌ها به‌صورت پراکنده در نقشه فرش گسترده شده‌اند. البته گاهی به جهت تنوع در این مدل فرش هم ترنج کوچکی طراحی می‌شود. در فرش افشان گل‌هایی پراکنده اما به‌هم‌پیوسته یک نقشه منسجم مبتنی بر نقوش اسلیمی و ختایی را ایجاد می‌کنند.

علت نام‌گذاری طرح افشان

در فرش ماشینی طرح افشان گویی گل‌ها، برگ‌ها و شاخه‌ها در سطح فرش پراکنده و به‌نوعی بر زمینه فرش افشانده شده‌اند. پراکندگی نقوش و حالت افشان آن‌ها این طرح را به یک طرح منحصربه‌فرد تبدیل کرده است. البته نقشه افشان تنوع زیادی داشته و نقشه‌های فرعی متعددی از آن منشعب شده است. به علت عدم وجود ترنج در نقشه این طرح، به آن فرش بدون ترنج نیز گفته می‌شود.

دلیل استقبال از نقشه‌های افشان چیست؟

یکی از ویژگی‌های فرش افشان تمرکززدایی از مرکز فرش است، اگر در طرح‌های دارای ترنج، نقشه حول ترنج مرکزی ترسیم می‌شود، اما در طرح افشان، هیچ نقشی جایگاه مرکزیت را ندارد، بنابراین می‌توان آن را با دکوراسیون‌های مختلف هماهنگ کرد. این ویژگی فرش‌های ماشینی طرح افشان به‌خصوص برای چیدمان‌های مدرن بسیار مناسب‌تر است چرا که مانند گذشته لازم نیست مبلمان صرفاً حول ترنج فرش چیده شوند.

یکی دیگر ویژگی‌های فرش‌های طرح افشان می‌توان به بزرگ‌تر جلوه دادن فضا اشاره کرد که آن‌هم به علت عدم وجود لچک و ترنج می‌باشد؛ بنابراین این مدل فرش برای خانه‌های کوچک مناسب است. 

فرش ماشینی طرح افشان اصیل ماهور

فرش ماشینی طرح افشان مناسب برای فرش جهیزیه 

با توجه به ویژگی‌هایی که فرش‌های طرح افشان دارند، استفاده از آن‌ها برای خانه‌هایی که از دکوراسیون لوکس و شیک برخوردار هستند مناسب است. نداشتن ترنج و عدم استفاده از سبک‌های قدیمی در این نوع فرش ماشینی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این فرش در سال‌های اخیر شده است.

فرش طرح افشان مناسب برای خانه‌های کوچک

فرش‌های افشان به دلیل پراکندگی گل‌ها، فضای خانه را بزرگ‌تر نشان می‌دهند، به‌خصوص زمانی که از فرش افشان کرم یا سایر رنگ‌های روشن استفاده شود. نمونه‌ای از فرش افشان ماهور را در زیر مشاهده می‌کنید.

همچنین نداشتن ترنج و لچک در این مدل فرش، چیدمان را راحت‌تر می‎کند. حذف تقارن و قرینگی و پراکندگی گل‌ها ویژگی مثبتی است که چیدمان را آسان‌تر می‌کند؛ این ویژگی به‌خصوص در طراحی‌های مدرن بسیار مفید و مورد استقبال است.

قیمت فرش افشان ماهور

قیمت فرش طرح افشان 

فرش ماشینی طرح افشان در انواع مدل‌های ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه بافته می‌شود. همان‌طور که می‌دانید هر چه شانه و تراکم فرش بالاتر می‌رود، فرش ریزبافت‌تر شده و قیمت آن گران‌تر می‌شود. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه گل برجسته هم به دلیل ظرافت و زیبایی به فرش‌های دستبافت بسیار شبیه هستند اما همچنان نسبت به فرش‌های دستبافت ارزان‌تر می‌باشند. این نوع فرش‌ها برای اتاق پذیرایی انتخاب بسیار مناسبی هستند.

فرش افشان ۷۰۰ شانه به دلیل داشتن نقشه زیبا و مدرن و قیمت مناسب طرفداران زیادی دارد. از طرفی ظرافت و زیبایی افشان‌های ۱۲۰۰ شانه ساده و گل برجسته آن‌چنان چشم‌نواز است که موجب محبوبیت این مدل فرش‌ها در میان مشتریانی است که به دنبال یک فرش زیبا برای اتاق پذیرایی و نشیمن هستند.

امروزه تولیدکنندگان فرش، انواع مختلفی از نقشه‌های افشان گل ریزودرشت را در رنگ‌بندی‌های مختلف برای همه سلیقه‌ها طراحی و تولید می‌کنند؛ بنابراین با هر بودجه‌ای می‌توان این مدل فرش‌های زیبا را در دکوراسیون خانه استفاده کرد.

با وجود اینکه شانه و تراکم نقش اصلی در تعیین قیمت فرش دارد اما با خرید فرش ماشینی از کارخانه می‌توان ‌همان کیفیت را با قیمت کمتری دریافت کرد.

فروشگاه فرش ماهورمارکت با ارائه مستقیم فرش ماشینی کاشان از برند ماهور و چندین برند برتر، این امکان را فراهم کرده که فرش ماشینی طرح افشان را با کیفیت صادراتی ولی با قیمت مستقیم کارخانه در شانه و تراکم مختلف خریداری کنید.

این برند از واحدهای نمونه صادراتی است، کلیه فرش‌های ماشینی داخلی را هم با همان کیفیت صادراتی عرضه می‌کند. با مراجعه به سایت mahoormarket.com می‌توانید انواع مدل‌های فرش ماشینی طرح افشان و سایر طرح‌ها را مشاهده کنید.

امکان خرید اقساطی فرش، سرویس رایگان برای بازدید حضوری از فروشگاه در تهران، کارت هدیه در طرح خرید فرش جهیزیه و عودت وجه تا ۱۲ ساعت بدون قید و شرط، از دیگر امکاناتی است که فروشگاه فرش ماهور مارکت برای مشتریان گرامی در نظر گرفته است. برای هماهنگی و اطلاعات بیشتر با شماره ۳۸۴۳۷-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

نظر شما