شناسهٔ خبر: 36985340 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

ایرانیان باید نگران قطع اینترنت باشند؟

در طول اعتراضات اخیر در ایران دسترسی ایرانیان به اینترنت قطع شد. در این مدت، مبادلات و نقل و انتقال‌های بانکی و برخی از خدمات عمومی از جمله سیستم‌های آنلاین وزراتخانه‌های دولتی که متصل به شبکه اطلاعات ملی هستند در دسترس بودند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

سرویس سیاسی- اظهارات اخیر "حسن روحانی" رییس‌جمهور درباره اینترنت ملی و بومی، اضطراب را در میان طیف وسیعی از کاربران اینترنت در ایران ایجاد کرده است. آنان نگران هستند که بزودی ایران به طور کامل از شبکه ارتباطات جهانی جدا شده و اینترنت در ایران که راه ارتباط با جهان بیرون است از دسترس خارج شود.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ اندیشکده "شورای آتلانتیک" در گزارشی با اشاره به نگرانی ایرانیان از قطع اینترنت در ایران می‌نویسد: "روحانی اخیرا گفت که ایران درصدد است تا شبکه اطلاعات ملی داخلی خود را به گونه‌ای ارتقا و گسترش دهد تا ایرانیان برای تامین اطلاعات خود نیازی به شبکه‌های خارجی نداشته باشند. شبکه ملی اطلاعات در ایران از سوی مقام‌های ایرانی اصطلاحی است که برای اشاره به اینترنت داخلی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شبکه از زمان اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2009 میلادی توسعه یافته است. از جنبه نظری این شبکه می‌تواند پیامدهای مثبتی برای مشاغل و شهروندان ایرانی داشته باشد با این حال، پیامد منفی آن در عمل می‌تواند جایگزین شدن این شبکه داخلی با اینترنت جهانی باشد. سیاوش 41 ساله بنیانگذار یک تجارت اینترنتی آنلاین می‌گوید روحانی این‌بار جای تردیدی باقی نگذاشت و به وضوح اهداف درباره اینترنت را بیان کرد".

ایرانیان باید نگران قطع اینترنت باشند؟

این اندیشکده در ادامه می‌‌نویسد: "در طول اعتراضات اخیر در ایران دسترسی ایرانیان به اینترنت قطع شد. در این مدت، مبادلات و نقل و انتقال‌های بانکی و برخی از خدمات عمومی از جمله سیستم‌های آنلاین وزراتخانه‌های دولتی که متصل به شبکه اطلاعات ملی هستند در دسترس بودند و برخی از مشاغل داخلی از جمله اپلیکیشن‌های اسنپ برای حمل و نقل مسافران نیز در دسترس کاربران قرار داشتند. قطع اینترنت جهانی در ایران، واکنش به اعتراضات بود.

این اندیشکده در بخش پایانی گزارش خود می‌نویسد: "رعنا" 28 ساله می‌گوید آرزویش همواره این بود که در کشورش باشد و به آینده‌ای بهتر امیدوار باشد اما اکنون او به فکر رفتن از ایران است. او می‌گوید در صورت عدم وجود اینترنت جهانی تمام شغل و زندگی‌اش در معرض خطر قرار خواهد گرفت و مختل می‌شود. او با اشاره به کره شمالی، می‌گوید: ما دائما در عدم قطعیت به سر می‌بریم. اکنون نیز باید نگران اینترنت و سرنوشت آن باشیم".

نظر شما