شناسهٔ خبر: 36984715 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای پاسارگاد مطرح شد؛

تمدن به وجود نمی‌آید مگر با پیشرفت در زمینه‌های مختلف

مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای پاسارگاد در سالن مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه سومین جشنواره فیلم ۱۸۰ ثانیه‌ای پاسارگاد با حضور منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) در سالن مرکز همایش‌های سازمان صداوسیما برگزار شد.

در این مراسم که اجرای آن را محمد سلوکی برعهده داشت، دکتر بلخاری (دبیر این جشنواره) گفت: از تمامی هنرمندان و هنرورزانی که با ارسال آثارشان این جشنواره را سبب شدند، سپاسگزارم. در این دوره ما برای برگزیدگان، کارگاهی را با حضور سیدروح‌الله حجازی برگزار کردیم که اتفاق مثبتی به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: امسال شاهد ارسال ۶۵۰ فیلم و ۳۷۰ ایده به جشنواره بودیم که همه آنها دیده و مورد داوری قرار گرفتند. ۴۲۰ اثر فیلم مورد داوری قرار گرفتند که ۲۷ اثر انتخاب شدند. این جشنواره در جهت کشف استعدادها تلاش کرده و می‌‌کوشد تا در حوزه سینمای ایران در سال‌های آینده اتفاق بهتری را شاهد باشیم. باتوجه به اعتباری که جشنواره در طی این سال‌ها کسب کرده، اکنون ازجمله رویدادهای مهم سینما به شمار می‌آیند.

بلخاری در ادامه بیان کرد: امیدواریم در ادامه این جشنواره بتواند در بخش فرهنگی شرایطی را برای بهبود اقتصاد مقاومتی در کشور ایجاد کند. شهادت می‌دهم که این ورود به سینما تبلیغی و برای جذب سرمایه نبوده، بلکه تلاشی در جهت اعتلای فرهنگ بوده است.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) در ادامه این مراسم گفت: هیچ تمدنی نمی‌تواند شکل گیرد، مگر اینکه بتواند موارد خود را با تصویر بگذارد. تمدن به وجود نمی‌آید مگر با پیشرفت در زمینه‌های مختلف. و پیشرفت بدون خلاقیت به وجود نمی‌آید. هیچ کشور قدرتمندی نیست که صدا و تصویر نداشته باشد. ملت بدون صدا و تصویر تمدن ندارد. ملت بی‌صدا و تصویر شبیه یک جنسی از ندیدن، نشنیدن و نگفتن است.

وی ادامه داد: البته تصویر بنیان خود را از سینما می‌گیرد. آیا می‌توان کشور قدرتمندی را نام برد که سینما نداشته باشد. چه کشوری در این منطقه بهتر از ما وجود دارد که ریشه‌های تمدنی این چنانی داشته باشد. پس مشکل کجاست؟ عرصه فرهنگ و هنر و تمدن‌سازی عرصه نازک خیالی است که با یک اخم، رفتار نادرست کوچکی می‌افتد و می‌شکند. امیدوارم این جشنواره دز همین قالبی که هست، روند به رشدی را طی کند.

شاهسواری در پایان بیان کرد: یادمان نرود که این وطن با فعالیت‌های بهم پیوسته است که وطن بوده، هست و خواهد ماند. در این مسیر باید کار کرد و نباید فراموش کنیم چه بزرگانی را که در هزاران سال گذشته خون دل خوردند تا این کشور سرپا بماند.

قاسمی (بنیان‌گذار بانک پاسارگاد و رئیس جشنواره) هم در این مراسم گفت: عهد من با شما جوانان عهد سن من و شما نیست؛ عهد امانت‌داری تاریخ تمدن این کشور و تاریخ دین مبین اسلام است. بانک پاسارگاد در ۱۴ سال فعالیت خود روند رو به رشد خیلی خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه «امسال سال رونق تولید را داریم ولی هر سال باید سال رونق تولید باشد و برای بقای این تمدن و برای اینکه ثابت کنیم این ملت لیاقت بسیار بالایی دارد، باید از تولید حمایت کنیم.» یادآور شد: نام بانک پاسارگاد از بین هزار و صد و نود و چهار اسم انتخاب شد و برای انتخاب این اسم و لوگوی آن زحمت بسیاری کشیده شده است.

وی ادامه داد: من در آمریکا و انگلستان درس خواندم ولی هیچکس را ندیدم که به اندازه ایرانیان باهوش باشند و سرنوشت کشورشان برایشان مهم باشد.

قاسمی ضمن ارائه مثال از چندین اتفاق در حوزه تولید که توسط ایرانیان انجام شده، اظهار داشت: احساس کردم عزیزان هنرمندانی که قرار است حمایت از تولید ملی را انجام دهند، نیاز به فیلمنامه‌هایی در این باره دارند. بر همین اساس مثال‌هایی را بیان کردم.

وی با تاکید بر اینکه «واقعیت‌های حوزه تولید باید بیان شود» ادامه داد: باید گفته شود که در شرایطی که تحریم ناجوانمردانه به ملت ما مباح اعلام شد، این ملت چطور توانستند تحمل کنند و آن را از سر بگذرانند. این موارد باید به نسل‌های آینده منتقل شود.

قاسمی در پایان بیان کرد: توفیق‌های بانک پاسارگاد به بنده و خیلی افراد بستگی دارد اما فقط و فقط به درگاه الهی و منبع لایزال وابسته است. برای موضوع تولید داخلی در آینده نزدیک جشنواره‌ای خواهیم داشت که امیدواریم در آنجا نیز اتفاق خوبی را رقم بزنیم.

در ادامه مراسم جوایز بخش‌های مختلف سومین جشنواره ۱۸۰ ثانیه‌ای بانک پاسارگاد به برگزیدگان این دوره اهدا شد.

نظر شما