شناسهٔ خبر: 36984624 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

رمان‌نویسان باز هم از جایزه جلال دست خالی برگشتند

آئین اختتامیه دوازدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز در حالی در کتابخانه ملی برگزار شد که بخش رمان و داستان بلند، هیچ برگزیده‌ای نداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، آئین اختتامیه دوازدهمین دوره از جایزه ادبی جلال آل احمد عصر امروز شنبه ۲۳ آذرماه در کتابخانه ملی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، اسامی برگزیدگان بخش‌های مختلف که در حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اشرف بروجردی، رئیس کتابخانه ملی جمهوری اسلامی اعلام شد به شرح ذیل است؛

بخش نقد ادبی

کتاب‌های زیر نامزد بخش نقد ادبی دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد شده بودند:

بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران به قلم «محمدحنیف» و «محسن حنیف» از انتشارات علمی فرهنگی، تحلیل سوژه در ادبیات داستانی فرامدرن به قلم «فرزاد کریمی» از انتشارات روزنه، درباره مانایی و میرایی به قلم «احمد شاکری» از انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دوره بندی در تاریخ ادبی به قلم «ناصرقلی سارلی» از نشرخاموش، رمان اسطوره ای، نقد و تحلیل جریان اسطوره گرایی در رمان فارسی به قلم «سیدعلی قاسم زاده» و «سعید بزرگ بیگدلی» از نشر چشمه و نظریه و نقد ادبی درسنامه میان رشته‌ای به قلم «حسین پاینده» از انتشارات سمت که از میان آن‌ها یک کتاب شایسته تقدیر و دو کتاب برگزیده شدند.

جایزه اثر شایسته تقدیر به «درباره مانایی و میرایی» نوشته احمد شاکری تعلق گرفت و نظریه و نقد ادبی درسنامه میان رشته‌ای به قلم «حسین پاینده» و بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران به قلم «محمدحنیف» مشترکاً در این بخش برگزیده شدند.

محمدرضا سنگری، ابوالفضل حری و مریم حسینی، داوران این بخش بودند.

بخش داستان کوتاه

داوران این بخش، هیچ یک از نامزدها را شایسته دریافت عنوان برگزیده ندانستند و فقط از یکی از کتاب‌های این بخش تقدیر کردند.

 افتاده بودیم در گردنه حیران به قلم «حسین لعل بذری» از نشر نیماژ، قم رو بیشتر دوست داری یا نیویورک؟ به قلم «راضیه مهدی‌زاده» از نشر هیلا، قنادی ادوارد به قلم « آرش صادق‌بیگی » از انتشارات مرکز، گرنوشته به قلم «مسعود سلطانی» از انتشارات سوره مهر، مشت خالی گل یا پوچ به قلم «ماندانا جعفری» از انتشارات یوشا و هفت گنبد به قلم «محمد طلوعی» از انتشارات افق، نامزدهای این بخش بودند که از بین آن‌ها افتاده بودیم در گردنه حیران، نوشته حسین لعل بذری، شایسته تقدیر شناخته شد.

احسان عباسلو، خسرو باباخانی و علی‌اصغر عزتی‌پاک، داوران این بخش بودند.

بخش داستان بلند و رمان

در این بخش، بی‌کرانگی به قلم «مهدی ابراهیمی لامع» از نشر نیماژ، دور زدن در خیابان یکطرفه به قلم «محمدرضا مرزوقی» از نشر ثالث، روزها و رویاها به قلم «پیام یزدانجو» از نشر چشمه، فوران به قلم «قباد آذرآیین» از انتشارات هیلا، ما را با برف نوشته‌اند به قلم «نسیم توسلی» از انتشارات آگه و وضعیت بی‌عاری به قلم «حامد جلالی» از انتشارات شهرستان ادب نامزد شده بودند که قباد آذرآیین با ارسال نامه‌ای به دبیرخانه جایزه از حضور در جمع نامزدها انصراف داد.

داوران این بخش، بدون آن‌که اثری را به عنوان برگزیده معرفی کنند، دور زدن در خیابان یکطرفه نوشته محمدرضا مرزوقی و وضعیت بی‌عاری اثر حامد جلالی را به عنوان شایسته تقدیر معرفی کردند.

شهریار عباسی، هادی خورشاهیان و احسان رضایی، داوران بخش داستان بلند و رمان بودند.

بخش مستندنگاری

نامزدهای بخش مستندنگاری دوازدهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد به ترتیب الفبا به شرح زیر بودند:

«اردوگاه اطفال» به قلم «احمد یوسف‌زاده» از انتشارات سوره مهر، «دست نیافتنی» به قلم «علی‌رضا حیدری» و «طاها صفری» از نشر گلگشت، «سرزمین خارج از نقشه» خاطرات عجیب یک معلم بر اساس زندگی عزیز محمدی‌منش، به قلم «علی نورآبادی» از موسسه انتشارات قدیانی، «قطارباز، ماجرای یک خط» به قلم «احسان نوروزی» از نشر چشمه و «نقاشی قهوه‌خانه؛ خاطرات کاظم دارابی متهم دادگاه میکونوس» به قلم «محسن کاظمی» از انتشارات سوره مهر که از میان آن‌ها «نقاشی قهوه‌خانه» برگزیده شد و «قطار‌باز» به عنوانی بهتر از «شایسته تقدیر» دست نیافت.

مرتضی سرهنگی، میثم امیری و ساسان ناطق، داوران این بخش بودند.

انتهای پیام/ 

نظر شما