شناسهٔ خبر: 36984566 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرز خراسان جنوبی ظرفیتی برای توسعه صادرات است

بیرجند - ایرنا - استاندار خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت مرزی بودن استان برای توسعه صادرات به کشورهای همسایه استفاده خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی محمدصادق معتمدیان در حاشیه بازدید از مرز میرجاوه در سیستان و بلوچستان افزود: خراسان جنوبی پس از سیستان و بلوچستان، دومین استان نزدیک به مرز میرجاوه است و باید از این پتانسیل استفاده کنیم.

وی بیان کرد: یکی از اهداف سفر به سیستان و بلوچستان، توسعه صادرات محصولات خراسان جنوبی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در این سفر توفیق داشتیم به همراه استاندار سیستان و بلوچستان و تعدادی از معاونان و مدیران خراسان جنوبی، از مرزهای سیستان و بلوچستان بازدید کنیم.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی صرفا با افغانستان مرز مشترک دارد و اگرچه در سنوات گذشته صادرات محصولات استان به پاکستان انجام شده است اما به دنبال راه‌هایی برای گسترش صادرات به این کشور هستیم.

وی افزود: در هشت ماه گذشته ۲.۵ میلیون دلار صادرات از طریق مرز میرجاوه به پاکستان انجام شده و با توجه به نیاز پاکستان و همکاری میان دو استان، می‌توان صادرات را توسعه بخشید.

معتمدیان تصریح کرد: با توجه به اتصال ریلی شهرستان طبس، از این ظرفیت نیز می‌توان برای توسعه حمل و نقل کالا استفاده کرد.

استاندار سیستان و بلوچستان نیز گفت: پاکستان، هندوستان و چین سه کشوری هستند که ۳۷ درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده‌اند و بستر مناسبی برای توسعه صادرات جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌روند.

احمدعلی موهبتی افزود: باید برای توسعه صادرات، بستر همکاری با سایر استان‌ها را فراهم کنیم و از ظرفیت مرز، نهایت استفاده را ببریم و بازدید استاندار خراسان جنوبی از مرزهای سیستان و بلوچستان در همین راستا است.

وی ادامه داد: یکی از دلایلی که توسعه شرق کشور محقق نشده، عدم هماهنگی استان‌های واقع در محور توسعه شرق است و این تعاملات در شتاب فزاینده توسعه محور شرق موثر خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: احداث راه آهن چابهار - زاهدان - بیرجند، توسعه محور شرق را شتاب مضاعفی خواهد بخشید.

استاندار خراسان جنوبی جمعه گذشته در بدو ورود به زابل مورد استقبال احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان قرار گرفت و به همراه وی از بازارچه مرزی و چاه نیمه‌های سیستان بازدید کرد.

 محمدصادق معتمدیان همچنین در آغاز سفر سه روزه خود به سیستان و بلوچستان، مراکز تحقیقاتی این استان را  مورد بازدید قرار داد.

بازدید از مرکز تحقیقات دانشگاه زابل، سایت پژوهشی دانشگاه سیستان، مرکز تحقیقات دام اصیل سیستان و مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان زهک نیز از دیگر برنامه‌های استاندار خراسان جنوبی در سفر به سیستان و بلوچستان بود.

محمدصادق معتمدیان و استاندار سیستان و بلوچستان همچنین از سد و چاه ژرف سیستان و مرز میلک زابل برای بررسی زمینه‌های همکاری مشترک بازدید کردند.

خراسان جنوبی در شرق کشور به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد و با ۶ استان کشور از جمله سیستان و بلوچستان همجوار است.

همچنین بیابان لوت به عنوان اثر طبیعی ثبت جهانی بین سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان مشترک است.

نظر شما