شناسهٔ خبر: 36983779 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس دانشگاه علوم دریایی خرمشهر:پژوهش شرط لازم توسعه پایدار است

آبادان - ایرنا - رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از پژوهش‌های علمی به عنوان لازمه توسعه پایدار نام برد و گفت: شرط لازم توسعه پایدار توجه جدی به امر پژوهش است.

صاحب‌خبر -

منصور زراءنژاد روز شنبه در آیین بزرگداشت هفته پژوهش در سرسرای اجتماعات منطقه آزاد اروند بیان کرد: با وجود تلاش‌ انجام شده در خصوص ارتقای شاخص‌های پژروهش، عملکرد ما در جامعه راضی کننده نیست.

وی افزود: ۷۵ درصد بودجه پژوهش خارج از دانشگاه‌ها هزینه می‌شود و این هزینه کرد شاخص خوبی برای توسعه نیست.

وی گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید یک درصد از بودجه سالانه خود را صرف پژوهش کنند که اگر این مهم محقق شود می‌تواند بخش عظیمی از کارهای پژوهشی را انجام داد.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با اشاره به ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: هزینه‌هایی که باید برای کارهای پژوهشی اختصاص داده شود متناسب نیست و این از مشکلات عمده بین صنعت و دانشگاه‌ها است.

زراءنژاد تشکیل شورای پژوهش در منطقه آزاد اروند را امری ضروری برای صنعت و دانشگاه در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر دانست و ادامه داد:با تشکیل این شورا و تامین هزینه‌ طرح‌های  پژوهشی با کمک دستگاه‌های اجرایی می توان گامی در راستای تحقق پیشرفت اقتصادی این ۲ شهرستان برداریم.

امام جمعه خرمشهر نیز در این آیین با بیان اینکه تمدن بدون دانش، تحقیق، پژوهش و فناوری امکان‌پذیر نیست، گفت: تحقق این اهداف نیازمند سرمایه‌گذاری است.

حجت الاسلام محمدجواد عادل‌پور با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به دلیل نداشتن سرمایه از پژوهش غافل شویم، افزود: با اعتماد به خودباوری و بهره‌گیری از سرمایه‌های نیروی انسانی ماهر و متخصص ، می توان کشور را به جلو پیش برد.

وی ادامه داد: در منطقه آزاد اروند فرصت‌های مناسبی برای پژوهش همچون گردشگری وجود دارد که می‌تواند بیکاری و مشکلات را در این منطقه حل و فصل کند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان توسعه گردشگری در منطقه آزاد اروند را یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال در آبادان و خرمشهر دانست و گفت: در صنعت گردشگری از پژوهش و تجربه های جهانی باید استفاده بهینه داشته باشیم.

زین‌العابدین موسوی با بیان اینکه پژوهش باید منجر به تولید ثروت شود، افزود: باید تلاش کنیم تا طرح های پژوهشی در صنعت عملیاتی شده، و توسعه جامعه را در پی داشته باشند.

وی ادامه داد: منطقه آزاد اروند ظرفیت های زیادی برای اجرای طرح‌های پژوهشی دارد و باید از آنها استفاده شود.

معاون فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد اروند نیز در این آیین گفت: توسعه بدون انجام پژوهش‌های گسترده مبتنی بر اصول علمی، دست نیافتنی است زیرا پژوهش گام نخست و اساسی برای دستیابی به پیشرفت توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است.

قدرت‌اله طمیمیان افزود: در این راستا تلاش شده که با افزایش حساسیت مدیران به فعالیت‌های پژوهشی و ایجاد فضای تعاملی در منطقه آزاد و برقراری ارتباط سازنده میان پژوهشگران و دانشگاهیان با فناوران و صنایع در سطح منطقه و ملی پرداخته و ضمن تبیین وضعیت موجود بستر مورد نیاز پژوهش و فناوری را با هدف اشتغال و کارآفرینی در منطقه شناسایی و فراهم کنیم.

نظر شما