شناسهٔ خبر: 36983159 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

شب یلدا امسال چقدر برای آجیل و میوه هزینه کنیم؟

قیمت آجیل شب یلدا نسبت به پارسال کلی ارزان‌تر شده. طوری که پسته این روز‌ها کیلویی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و بادام هندی کیلویی ۱۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. در بین میوه‌های شب یلدا هنداونه کیلویی پنج هزار و انار کیلویی ۱۵ هزار تومان قیمت دارد

صاحب‌خبر -

فرارو- شب یلدا یک هفته دیگر فرا می‌رسد و باور بکنیم یا نکنیم، پاییز هم روز‌های آخرش را سپری می‌کند. اگر می‌خواهید برای شنبه هفته بعد برنامه‌ریزی کنید و مهمانی بگیرید، بهتر است از الان به فکر هزینه‌های آجیل و میوه و شب یلدا باشید. در این گزارش خبر‌های خوبی داریم. قیمت آجیل دیگر از آن نرخ‌های نجومی فاصله گرفته و خبری از پسته کیلویی ۲۷۰ هزار تومان عید نوروز نیست. این روز‌ها شاهد کاهش قیمت چشمگیر در بازار آجیل‌فروش‌ها هستیم و هزینه‌هایمان برای مهمانی شب یلدا پایین‌تر آمده. طوری که این روز‌ها پسته کیلویی ۱۱۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است و بادام هندی کیلویی ۱۶۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بادام درختی کیلویی ۱۴۰ تا ۱۷۵ هزار تومان، بادام زمینی کیلویی ۴۰ هزار تومان، مغز فندق کیلویی ۱۰۰ هزار تومان، مغز گردو کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، تخمه آفتاب‌گردان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان، تخمه کدو و جابونی کیلویی ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان و نخودچی کشمش کیلویی ۳۰ هزار تومان قیمت دارد. در بین میوه‌های شب یلدا هندوانه کیلویی پنج هزار تومان است و انار دماوند کیلویی ۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. البته انار‌های درجه ۲ با قیمت کیلویی پنج تا هفت هزار تومان هم می‌توان در میوه‌فروشی‌ها پیدا کرد.
 

قیمت آجیل شب یلدا

قیمت‌های نجومی عید ۹۸ را فراموش کنید. شب یلدا امسال وضعیت بهتری را در بازار آجیل فروش‌ها شاهد هستیم. طوری که قیمت‌ها نسبت به ۹ ماه پیش یعنی اسفند ۹۷ حسابی کاهش پیدا کرده است. پسته که زمانی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان پیدا نمی‌شد، حالا به حدود ۱۳۰ هزار تومان رسیده است و کاهش چشمگیری پیدا کرده.

پسته؛ کیلویی ۱۱۵ تا ۱۵۰ هزار تومان

اگر برای شب یلدا می‌خواهید پسته بخرید، هزینه‌تان به ازای هر کیلوگرم پسته بین ۱۱۵ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است. برای مثال پسته احمدآقایی این روز‌ها در بازار ۱۲۸ هزار تومان قیمت دارد و فرقی نمی‌کند پسته احمدآقایی خام بخواهید، یا شور. علاوه بر این پسته احمدآقایی زعفرانی کمی گران‌تر و حدود ۱۳۳ هزار تومان فروخته می‌شود. پسته اکبری که بهترین نوع پسته در بازار آجیل به حساب می‌آید، کیلویی ۱۳۰ هزار تومان است. البته انواع دستچین شده آن گران‌تر و با قیمت ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بعید است در این پسته‌ها، چشمتان به پسته سربسته یا پوک بخورد. اگر می‌خواهید با کمترین هزینه شب یلدا را زنده نگه دارید، می‌توانید سراغ پسته فندقی بروید که ارزان‌ترین نوع پسته است و در فروشگاه‌ها با قیمت کیلویی ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. از طرف دیگر این روز‌ها پسته برای شب یلدا با قیمت کیلویی ۲۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. باید توجه داشته باشید که قیمت مغز پسته برای نوروز حدود ۳۵۰ هزار تومان بود.

بادام هندی؛ کیلویی حدود ۱۶۰ هزار تومان

قیمت بادام هندی شب یلدا نسبت یه عید نوروز کاهش حدود ۶۰ هزار تومانی داشته و این روز‌ها با ۱۶۰ هزار تومان می‌توان یک کیلو بادام هندی خرید. بادام هندی تفت سنتی کیلویی ۱۶۳ هزار تومان است و بادام هندی خام کیلویی ۱۵۸ هزار تومان فروخته می‌شود. بادام هندی‌های ریز عموما ۱۵۸ هزار تومان و بادام هندی‌های درشت با قیمت ۱۶۵ میلیون تومان در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. اگر دنبال بادام هندی زعرفانی هستید، باید بگوییم قیمت آن این روز‌ها حدود ۱۶۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است.

بادام درختی؛ کیلویی ۱۴۰ تا ۱۷۵ هزار تومان

بادام درختی شب یلدا تفاوتی با عید نوروز ندارد و تقریبا همان قیمت‌ها را در بازار شاهد هستیم. مغز بادام خام ایرانی کیلویی ۱۷۰ هزار تومان است و انواع خارجی آن کیلویی ۱۴۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت بادام نمکی حدود پنج هزار تومان گران‌تر است. بادام ایرانی نمکی کیلویی ۱۷۵ و بادام خارجی نمکی کیلویی ۱۴۵ هزار تومان قیمت دارد. اگر به بادام منقا یا همان بادام با پوست علاقه دارید، انواع خام آن با قیمت ۱۰۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. بادام سنگی هم که حتما باید قند شکن یا چیزی شبیه آن به جانش بیافتید، در بازار حدود ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد.

بادام زمینی؛ کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان

مغز بادام زمینی آستانه نمکی در فروشگاه‌ها کیلویی ۴۳ هزار تومان است. همچنین مغز بادام پوست کنده خام با قیمت ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. انواع طمع‌دار بادام زمینی هم حدود ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند. همچنین اگر خواستید می‌توانید سراغ بادام زمینی با پوست بروید که انواع خام آن کیلویی ۳۱ هزار تومان و انواع شور کیلویی ۲۹ هزار تومان فروخته می‌شود. بادام زمینی شب عید نوروز کیلویی ۶۰ هزار تومان قیمت داشت و امسال حدود ۲۰ هزار تومان ارزان شده است.

فندق؛ کیلویی ۱۰۰ هزار تومان

مغز فندق نسبت به شب عید با نصف قیمت فروخته می‌شود. نوروز ۹۸ قیمت مغز فندق کیلویی ۲۰۰ هزار تومان بود و این روز‌ها با قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای شب یلدا فروخته می‌شود. مغز فندق شور و خام حدود ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت دارد. طوری که فندق شور کیلویی ۱۰۵ هزار تومان است و فندق خام ایرانی در فروشگاه‌ها کیلویی ۹۵ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. فندق با پوست هم کیلویی حدود ۴۶ تا ۴۸ هزار تومان است.

گردو؛ کیلویی ۱۵۰ هزار تومان

مغز گردو شب یلدا از نظر قیمت تفاوتی با نوروز ندارد. طوری که قیمت هر کیلوگرم مغز گردو این روز‌ها در فروشگاه‌ها رقمی حدود ۱۵۰ هزار تومان است. گردو با پوست هم حدود ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود، اما اگر می‌خواهید از گردو برای آجیل استفاده کنید، بهتر است بیخیال زحمت شکستن گردو شوید و سراغ همان مغز گردو بروید. چراکه خرید گردو با پوست آنچنان به صرفه به نظر نمی‌رسد و ممکن است در این بین با کلی گردو پوک یا سیاه مواجه شوید.

تخمه آفتابگردان؛ کیلویی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان

دورهمی شب یلدا بدون شکستن تخمه سیاه بی‌معنی است. تخمه آفتاب‌گردان دورسفید خام و شور در بازار شب یلدا حدود ۲۸ هزار تومان قیمت دارد. تخمه سیاه شمشیری هم تقریبا همین قیمت است. البته تخمه آفتابگردان ریز برای آن‌هایی که دنبال کمترین هزینه هستند، با قیمت ۲۱ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. اگر از دندان‌های سیاه شده بعد از خودرو تخمه خوشتان نمی‌آید، می‌توانید سراغ مغز تخمه آفتابگردان بروید که در بازار کیلویی حدود ۲۳ هزار تومان است.

تخمه کدو و جابونی؛ کیلویی ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان

تخمه کدو گوشتی در بازار شب یلدا حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود که نسبت به شب عید نوروز تقریبا ۱۵ هزار تومان ارزان شده است. تخمه کدو ریز هم حدود ۴۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارد. اگر خواستید سراغ تخمه جابانی یا جابونی یا همان ژاپنی خودمان بروید، قیمت آن کیلویی ۳۵ هزار تومان است که نسبت به عید نوروز تقریبا ۲۰ هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است.

نخودچی کشمش؛ کیلویی ۳۰ هزار تومان

نخود و کشمش از آجیل‌های جدایی ناپذیر شب یلدا به حساب می‌آیند. هر کیلوگرم نخودچی کشمش مخلوط در بازار حدود ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد، اما اگر بخواهید این دو خشکبار را جدا از هم بخرید، هر کیلو کشمش سبز ۳۲ هزار تومان و هر کیلو کشمش سبز پیکامی حدود ۳۸ هزار تومان قیمت دارد. نخودچی هم بسته به انواع آن بین ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. کشمش نسبت به شب عید نوروز تقریبا نصف قیمت شده و نخود در حد پنج هزار تومان ارزان شده است.
 

قیمت میوه‌های شب یلدا

انار درجه یک برای شب یلدا کیلویی ۱۵ هزار تومان در بازار قیمت دارد. البته این قیمت مربوط به انار دماوند است که بهترین نوع انار به حساب می‌آید، اگر بخواهید می‌توانید سراغ انار‌های درجه ۲ که در شهر‌های دیگر برداشت می‌شود بروید که حدود پنج تا هفت هزار تومان به ازای هر کیلوگرم قیمت دارند. همچنین اگر می‌خواهید برای شب یلدا لبو بپزید، قیمت هر کیلوگرم چقندر قرمز در بازار حدود چهار تا پنج هزار تومان است.

هندوانه سیب سبز در بازار شب یلدا با قیمت پنج هزار تومان به ازای هر کیلوگرم فروخته می‌شود. این هنداونه‌ها هر کدام بین هشت تا ۱۰ کیلوگرم وزن دارند. هندوانه‌های معمولی با وزن بین شش تا هشت کیلوگرم هم تقریبا همین قیمت را دارند و کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شوند. قیمت هر کیلوگرم هندوانه در میادین میوه و تره‌بار کیلویی سه هزار تومان است. اگر برای شب یلدا دلتان هندوانه تزئین شده می‌خواهد، اما خودتان نمی‌توانید دست به کار شوید، می‌توانید روی هندوانه‌های تزئینی آماده حساب باز کنید که در فروشگاه‌ها بسته به نوع تزئین بین ۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

نظر شما