شناسهٔ خبر: 36982827 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

۶ چهره شاخصی که در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند/ چه کسی جایگزین آیت‌الله هاشمی می‌شود؟

فارس نوشت: در بین داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان، اسم شش چهره نام‌آشنا به‌چشم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

همزمان با برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دوم اسفند، اولین انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان در دور پنجم برگزار می‌شود. انتخابات میان دوره‌ای خبرگان در ۵ حوزه تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم برگزار می‌شود.

در حوزه انتخابیه تهران، به‌علت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت‌الله سیّد ابوالفضل میرمحمّدی، نمایندگان فقید خبرگان، انتخابات برای انتخاب سه کرسی برگزار خواهد شد.

در حوزه انتخابیه خراسان رضوی، به‌علّت درگذشت آیت‌الله سیّد محمود هاشمی شاهرودی، نماینده فقید خراسان رضوی در مجلس خبرگان، انتخابات برای انتخاب یک کرسی برگزار خواهد شد.

انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در حوزه انتخابیه خراسان شمالی برای تعیین جانشین آیت‌الله حبیب‌الله مهمان نواز، نماینده فقید این استان در مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مردم استان قم نیز که آیت‌الله محمّد مؤمن به‌عنوان یکی از اعضای خود در مجلس خبرگان رهبری را از دست داده‌اند، روز دوم اسفند ۹۸ برای انتخاب جانشین وی در این مجلس، پای صندوق رأی خواهند رفت.

در استان فارس پس از درگذشت آیت‌الله اسدالله ایمانی، انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان برای انتخاب یک نماینده برگزار می‌شود.

آخرین آمار ثبت نام کنندگان

به گفته سیّد اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تا پایان مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان (پنج‌شنبه ۲۱ آذرماه) ۳۰۳ نفر داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری شده‌اند که به تفکیک استانی از استان قم ۵۷ نفر، استان تهران ۱۴۴ نفر، استان خراسان رضوی ۲۹ نفر، استان خراسان شمالی ۳۶ نفر و استان فارس ۳۷ نفر ثبت نام کرده اند.

کدام چهره‌های شاخص ثبت نام کردند؟

در بین داوطلبان کاندیداتوری مجلس خبرگان، نام دو چهره نام‌آشنای حوزه علمیه به‌چشم می‌خورد. آیت‌الله محمّدتقی مصباح یزدی و آیت‌الله محمّد یزدی. این دو که سابقه حضور در مجلس خبرگان را نیز دارند، در انتخابات سال ۹۴ از حوزه انتخابیه تهران داوطلب کاندیداتوری خبرگان شدند که از راه‌یابی به این مجلس باز ماندند.

پس از برگزاری اوّلین اجلاسیه اعضای خبرگان رهبری در دور پنجم و در جریان دیدار اعضای این مجلس با مقام معظّم رهبری، ایشان اینگونه از دو عضو غایب و سرشناس این مجلس یاد کردند: «برخی بزرگان هم هستند که رأی آوردن و یا رأی نیاوردن، هیچ خللی در شخصیت آنها ایجاد نمی‌کند و آقایان یزدی و مصباح از جمله این افراد هستند که حضور آنان در خبرگان باعث افزایش وزانت این مجلس می‌شود و نبود آنها نیز برای مجلس خبرگان خسارت است».

گفتنی است آیت‌الله مصباح یزدی با دعوت علما و نخبگان استان خراسان رضوی، از این حوزه انتخابیه داوطلب نمایندگی خبرگان شده و آیت‌الله محمّد یزدی نیز به دعوت علمای استان قم، از این استان داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان شده است.

در میان داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان نام چهار چهره شناخته شده دیگر نیز دیده می‌شود. آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز، حجّت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، حجّت‌الاسلام علی فلاحیان، وزیر اطّلاعات دولت هاشمی رفسنجانی و حجّت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم در مجلس شورای اسلامی.

آیت الله دژکام که بیش از یکسال از انتصاب وی به‌عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز می‌گذرد، از حوزه فارس داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان شده است.

مصباحی مقدم در سال ۹۴ همزمان داوطلب نمایندگی در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شد که از ورود به هر دو مجلس باز ماند.

فلاحیان امّا سابقه حضور در مجلس خبرگان را دارد. وی نماینده مردم خوزستان در ادوار دوم و سوم مجلس خبرگان رهبری بوده است. این دو، از حوزه انتخابیه تهران، داوطلب نمایندگی خبرگان رهبری شده‌اند. نوروزی امّا از حوزه انتخابیه خراسان شمالی داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان شده است.

۲۱۷۲۱۵

نظر شما