شناسهٔ خبر: 36982795 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

«اعتمادآنلاین» از کسب سهمیه المپیک در رشته‌های مختلف ورزشی گزارش می‌دهد:

مسیر دشوار توکیو 2020 برای ورزش ایران

ورزشکاران ایرانی تاکنون موفق شده‌اند 26 سهمیه برای المپیک 2020 توکیو به دست آورند، اما در راه کسب سهمیه المپیک ورزشکاران برخی رشته‌ها ناکام بوده‌اند و تکلیف برخی رشته‌ها نیز هنوز روشن نشده است.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- در حالی که تنها هفت ماه تا شروع مهم‌ترین تورنمنت ورزشی جهان یعنی المپیک 2020 توکیو زمان باقی است، ورزشکاران رشته‌های مختلف در تکاپوی کسب سهمیه این رقابت‌ها هستند. ورزشکاران ایرانی تاکنون موفق شده‌اند 26 سهمیه را برای المپیک به دست آورند. در راه کسب سهمیه ورزشکاران برخی رشته‌ها ناکام بوده‌اند و تکلیف برخی رشته‌ها نیز هنوز روشن نشده است.

 

رشته‌هایی که تاکنون موفق به کسب سهمیه شده‌اند

 

تیراندازی

 

آخرین سهمیه‌های المپیک ورزش ایران در چهاردهمین دوره رقابت‌های تیراندازی قهرمانی آسیا در دوحه به دست آمد. چهار ورزشکار ایران در رشته تفنگ و تپانچه موفق به کسب سهمیه شدند. در این رقابت‌ها فاطمه کرم‌زاده و مهیار صداقت در تفنگ سه وضعیت سهمیه گرفتند. هانیه رستمیان و جواد فروغی نیز در تپانچه جواز حضور در بازی‌های 2020 را به دست آوردند. پیش از این نجمه خدمتی موفق شده بود در اردیبهشت‌ماه نخستین سهمیه المپیک 2020 را به دست آورد و آرمینا صادقیان نیز در شهریورماه در مسابقات جام‌جهانی سهمیه حضور در المپیک 2020 را کسب کرد.

 

بسکتبال

 

تیم ملی بسکتبال ایران با وجود عملکردی نه‌چندان خوب در جام‌جهانی بسکتبال و حذف در مرحله گروهی، موفق شد تنها سهمیه المپیک آسیا در رشته بسکتبال را به صورت معجزه‌وار از چنگ رقیب سرسخت خود چین درآورد.

 

طبق نظر کارشناسان، دلیل کسب سهمیه بسکتبال بازی دیدنی در مقابل فیلیپین و همین‌طور چاشنی شانس بود. ایران در حالی مقابل فیلیپین به زمین رفت که یک امتیاز تیمی و 16 تفاضل گل از چین عقب بود. اما بازی خوب تیم ایران و کسب 20 امتیاز اختلاف بخشی از مجوز حضور ایران در توکیو بود. بخش دیگر مجوز این حضور در بازی همزمان بود. نیجریه در این بازی تیم چین را با اختلاف 13 امتیاز در هم کوبید. در نتیجه ایران به عنوان نماینده آسیا و نیجریه به عنوان نماینده آفریقا 2 تیم از هفت تیمی بودند که مستقیماً جواز ورود به المپیک 2020 توکیو را گرفتند.

 

کشتی

 

2 تیم کشتی آزاد و فرنگی ایران در شهریورماه امسال در مسابقات جهانی قزاقستان که اولین مرحله گزینشی المپیک 2020 توکیو بود با تیمی جوان و پس از ماه‌ها شرایط نابسامان عملکرد خوبی نداشت. قبل از آغاز تورنمنت قزاقستان سه سهمیه از تیم کشتی آزاد به دلیل مصدومیت سه کشتی‌گیر اصلی تیم‌ ملی و سه سهمیه دیگر هم با شکست کشتی‌گیران در دیگر وزن‌های المپیکی در طول مسابقات از دست رفت.

 

در نهایت در اولین مرحله گزینشی المپیک، کشتی آزاد موفق شد توسط رضا عطری و حسن یزدانی که امید اصلی طلای المپیک کاروان ایران است 2 سهمیه کسب کند. به این ترتیب مسابقات جهانی پیش از المپیک که همیشه سنگین‌ترین مسابقه جهانی محسوب می‌شود برای کشتی آزاد ایران با تنها 2 سهمیه المپیک به اتمام رسید و حالا این تیم باید در مسابقات گزینشی به دنبال کسب سهمیه در اوزان 65، 74، 97 و 125 کیلوگرم باشد و امیدوار به اینکه با سهمیه کامل در المپیک توکیو شرکت کند.

 

تیم کشتی فرنگی ایران هم توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی در اوزان 60، 77 و 130 کیلوگرم سه سهمیه المپیک 2020 توکیو به دست آورد. تیم فرنگی ایران در رقابت‌های کسب سهمیه که فروردین در شهر شی‌آن چین برگزار می‌شود می‌تواند در وزن‌های 87 و 97 کیلوگرم برای سهمیه المپیک تلاش کند. در وزن 67 کیلوگرم کشتی فرنگی برای کسب سهمیه باید در آسیا رقابت کند.

 

دوومیدانی

 

در رشته دوومیدانی ایران موفق به کسب 2 سهمیه المپیک شد. احسان حدادی موفق شد در مسابقات لیگ الماس قطر در ماده پرتاب دیسک سهمیه المپیک را برای دوومیدانی کسب کند. حسن تفتیان هم موفق شد در مسابقات لیگ الماس پاریس و در رقابت‌های حاشیه‌ای ماده 100 متر، با ثبت زمان 10/3 ثانیه ضمن کسب عنوان قهرمانی، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2020 توکیو را کسب کند.

 

دوچرخه‌سواری

 

بر طبق سیستم کسب سهمیه المپیک، کشور‌هایی که در رده سی و سوم تا پنجاهم رنکینگ قرار بگیرند یک سهمیه می‌گیرند و ایران نیز با قرار گرفتن در رده سی و نهم یک سهمیه گرفت.

 

تکواندو

 

مسیر کسب سهمیه تکواندو از طریق رنکینگ و کسب امتیاز با حضور در تورنمنت‌ها و گرند پری‌هاست. حضور در گرند پری، گرند اسلم، جام‌جهانی، مسابقات قهرمانی جهان و حتی مسابقات قاره‌ای هر کدام امتیازات خاص خود را دارد و این امتیازات فقط به ورزشکارانی می‌رسد که بتوانند به مدال برسند یا عنوان خوبی کسب کنند. 

 

در مسابقات فینال گرندپری 2019، آرمین هادی‌پور و میرهاشم حسینی با کسب امتیازات لازم موفق شدند دو سهمیه المپیک 2020 را به نام خود ثبت کنند. 

 

سجاد مردانی نماینده وزن 80+ کیلوگرم ایران نیز شانس بالایی برای کسب سهمیه در سومین مرحله از رقابتهای گرنداسلم دارد.

مسیر کسب سهمیه المپیک برای دیگر رشته‌ها

 

والیبال

 

تیم ملی والیبال ایران در مردادماه امسال امکان کسب سهمیه در مرحله اول انتخابی المپیک 2020 را از دست داد. به این ترتیب تیم والیبال ایران باید از 6 دی‌ماه سال جاری در چین به مصاف تیم‌های برتر آسیا برود تا در نهایت قهرمان مسابقات، به عنوان نماینده قاره آسیا، راهی المپیک شود.

 

کاراته

 

با توجه به اینکه این اولین سالی است که رشته کاراته در المپیک حضور دارد، بر اساس اعلام فدراسیون جهانی، مسیر کسب سهمیه کاراته به این صورت است که 80 کاراته‌کا در هشت رده (6 وزن کومیته و 2 رده کاتا) در 2 بخش مردان و زنان شرکت خواهند کرد که از این تعداد 68 نفر (34 کاراته‌کا در بخش زنان، 34 نفر در بخش مردان) از طریق کسب سهمیه در این مسابقات حضور خواهند داشت، ضمن اینکه هشت نفر (چهار نفر در بخش زنان و چهار نفر در بخش مردان) متعلق به سهمیه میزبان است و چهار نفر باقیمانده نیز توسط کمیسیون سه‌گانه از میان کاراته‌کاهای کشورهایی که سهمیه نگرفته‌اند انتخاب خواهند شد.

 

در رنکینگ المپیکی کاراته بهمن عسگری که مدال برنز رقابت‌های آسیایی را کسب کرده به دلیل حضور در صدر جدول وزن 75- کیلوگرم سهمیه المپیک 2020 را از آن خود کرده است.

 

در وزن 75+ کیلوگرم هم سجاد گنج‌زاده دیگر کاراته‌کایی است که تا این لحظه موفق شده سهمیه المپیک را به دست آورد.
در بخش زنان نیز حمیده عباسعلی با کسب مدال طلای رقابت‌های آسیایی ازبکستان با قرار گرفتن در رتبه هفتم وزن 61+ کیلوگرم توانسته سهمیه المپیک را بگیرد.

 

مسابقات کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو در رشته‌هایی همچون فوتبال، قایقرانی و تیراندازی با کمان ادامه دارد.

 

نظر شما