شناسهٔ خبر: 36973512 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی(+تصاویر)

براي پرورش، انتخاب و تعليم هر كدام از آنها هزينه و زمان زيادي صرف مي شود تا تبديل به يك نيروي همه فن حريف شوند و از دست دادن حتي يك MWD ضرر و زيان بسياري را متحمل واحد مربوطه و در اصل بودجه دفاعي كشور خواهد كرد.

صاحب‌خبر -

عصرایران؛ مجله تصويري سلاح- سگ ها امروزه بخش جدايي ناپذير ارتش آمريكا هستند اما اين حيوانات باهوش و وفادار معمولا در محيط هاي جنگي و نظامي در معرض انفجارهاي بزرگ و اصوات آسيب رسان ناشي از آنها قرار دارند. از همه مهمتر آن كه اغلب هيچ گونه محافطتي از سيستم شنوايي سگ ها به عمل نمي آيد. با توجه به اهميت موضوع مذكور، به تازگي دستگاهي جديد براي اين هدف معرفي شده است كه سيستم حفاظت شنوايي سگ و يا به اختصار CAPS نام دارد.

MWD يا همان سگ كار نظامي تبديل به يكي از اصلي ترين بخش هاي ارتش كنوني آمريكا و بسياري از كشورهاي ديگر در سراسر دنيا شده است. آنها در مواقع لزوم به اصطلاح دست راست واحد عمليات ويژه مي شوند و كارايي قابل توجهي از خود نشان مي دهند.

با وجود همه مزايايي كه سگ هاي كار نظامي به همراه دارند، نگه داري و تامين امنيت آنها نيز از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود. زيرا همانطور كه مي دانيد براي پرورش، انتخاب و تعليم هر كدام از آنها هزينه و زمان زيادي صرف مي شود تا تبديل به يك نيروي همه فن حريف شوند و از دست دادن حتي يك MWD ضرر و زيان بسياري را متحمل واحد مربوطه و در اصل بودجه دفاعي كشور خواهد كرد.

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی(+تصاویر)

MWD ها هم دقيقا مانند تمام حیوانات در معرض اصوات ناخواسته اي قرار دارند كه مي تواند به شنوايي آنها صدمه بزند. همانطور كه انتظار مي رود سگ هاي كار نظامي بيش از سگ هاي خانگي در معرض چنين اصواتي قرار مي گيرند: برخاست بالگردهاي جنگي، انفجارهاي تصادفي، شليك گلوله و ميليون ها حالت مشابه ديگر.

 

بیشتر بخوانید:

درباره شکارچی متفاوت ابوبکر بغدادی! (+تصاویر)

گروهبان استابی؛ مهمترین سگ جنگ جهانی!(+تصاویر)

نگاهی بر سابقه حیوانات در میدان نبرد!(+تصاویر)

گربه های انتحاری! (+عکس)

حیوانات؛ قربانیان تاکتیک های نظامی!(+تصاویر)

 

سگ ها از يك سيستم شنوايي منحصر به فرد بهره مي برند كه آنها را قادر به شنيدن طيف وسيعي از اصوات مي سازد. بسياري از اين صداها براي انسان قابل دريافت و درك نيستند. دستگاه هايي هم كه تاكنون براي محافظت از اين سيستم كاربري داشته اند، همگي اقتباسي از ابزارهاي حفاظت شنوايي مخصوص انسان بوده اند. شماري از آنها را نيز به علت تفاوت استخوان جمجمه سگ و انسان، نمي توان براي MWD ها استفاده كرد.

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی(+تصاویر)

مجموعه عوامل نام برده سبب شد تا ارتش آمريكا اقدام به طراحي و توسعه يك دستگاه انحصاري تحت عنوان سيستم حفاظت شنوايي سگ CAPS كند. اين ابزار مدرن و متفاوت درست همچون يك كلاه گوش هاي سگ را مي پوشاند و آنها را از آسيب كوتاه مدت شنوايي و يا فقدان كامل اين حس در امان نگه خواهد داشت.

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی(+تصاویر)

 نشریه Stars and Stripes اين محصول را بدين صورت معرفي كرده است: كمي بيشتر از 2.5 سانتي متر ضخامت دارد و با استفاده از مواد جاذب صوتي با وزن سبك ساخته شده است كه مي توانند اصوات ناخواسته را فيلتر كنند. اين سيستم انعطاف پذير به خوبي گوش هاي سگ را پوشانده و آنها را به گونه مهر و موم مي كند!

پوشش محافظ گوش؛ ابتکار ارتش آمریکا برای سگ های نظامی(+تصاویر)

CAPS محصولي مشترك از آزمايشگاه تحقيقاتي ارتش آمريكا (به اختصار ARL) و شركت فناوري Zeteo محسوب مي شود. دستگاه مذكور كاملا با عينك هاي مخصوص سگ ها سازگار است و عملكرد آنها را در فضاهاي باريك مختل نمي كند. لازم به ذكر است كه ايده اصلي اين پروژه مربوط به سال 2017 است و از آن زمان تا به امروز توانسته است محافظت قابل قبولي از سيستم شنوايي سگ هاي كار نظامي به عمل آورد.

 مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

نظر شما