شناسهٔ خبر: 36972841 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرد:

قرص‌های جاسازی شده در کیک‌ها، اقدامی سازمان‌یافته و هدفدار

صاحب‌خبر -

شهروند| حدود یک هفته از پخش تصویر کیک‌هایی که داخل‌شان یک یا چند قرص قرار گرفته، می‌گذرد. خبر ابتدا از بندرعباس آمد و پس از آن «تسنیم» به نقل از ساکنان چابهار، کنارک و سراوان در سیستان‌وبلوچستان، از پیداشدن قرص‌ در شکلات، ویفر و کیک خبر داد.
واکنش‌ها از سازمان غذا و دارو به وزارت بهداشت و پس از آن به پلیس فتا رسید و درنهایت حسن ضیاءالدینی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش هم به این خبر واکنش نشان داد و گفت: «گزارش‌هایی از استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و آذربایجان‌غربی به ما رسیده که در داخل خوراکی‌ها قرص‌هایی ازجمله استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتیدین بوده و ما این گزارش‌ها را در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کردیم، ضمن اینکه حراست آموزش و پرورش نیز برای پیگیری و هماهنگی در جریان قرار گرفت.»
در جریان قرارگرفتن حراست آموزش و پرورش اما عاملی نبود که بچه‌ها در امان بمانند و روز گذشته محمد صابری، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان از مسمومیت هفت کودک در استان کرمان به دلیل مصرف کیک و کلوچه حاوی نوعی قرص خبر داد. آن‌طور که صابری گفته، سه کودک مسموم شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان به بیمارستان مراجعه کرده و علایم این افراد بیشتر با خواب‌آلودگی و مسمومیت خفیف بوده که به صورت سرپایی درمان و مرخص شده‌اند.
بسته‌‌های کیک از 12 شرکت مواد غذایی به دست آمده‌اند و فاطمه نوروزیان، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان می‌گوید، ۳۰ نمونه قرص یافت‌شده از ۱۲ شرکت مواد غذایی توسط مردم برای ما ارسال شده که هیچ‌کدام مشابه هم نیستند: «نمونه‌های ارسالی به این دانشگاه همگی باز بوده و نمی‌توان تأیید کرد که وجود قرص یا کپسول در محصول از محل تولید کالا بوده یا خیر.» او گفته: «کارتن‌های 100 عددی از محصولات مختلف هم به صورت موردی بررسی شدند اما هیچ‌یک حاوی جسم خارجی نبودند.» خانم نوروزیان مسأله را رفتاری غیراخلاقی دانسته که موجب ناامنی روانی افراد جامعه می‌شود.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو هم در‌میان‌بودن نام 12 برند تولیدی در این اتفاق را تأیید کرده و به ایسنا گفته، قرص و کپسول کاملا سالم و دست‌نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در بسته‌بندی برخی محصولات کیک  و  ویفر وجود داشته و این نشان می‌دهد که این موارد تعمدا و بعد از تولید در سطح عرضه به انحای مختلف در برخی بسته‌ها قرار گرفته است: «به نظر می‌رسد موضوعی فراتر از حوزه سلامت بوده و ابعاد امنیتی و سیاسی داشته و دستگاه‌های مسئول جهت روشن شدن ابعاد آن به موضوع ورود کرده اند. به این ترتیب همه فروشگاه‌ها موظفند فرآورده‌های غذایی را فقط از شرکت‌های پخش رسمی و مجاز تحویل بگیرند.»
او همچنین گفته وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می دهد که این موارد به طور عمدی در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته، بلکه تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.
تعمدی قرارگرفتن قرص‌ها در کیک و پس از خروج از خط تولید، موردی است که محمدرضا مرتضوی، رئیس هیأت‌مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران هم بر آن تأکید کرده و به ایسنا گفته: «جاسازی قرص از نظر فنی نمی‌تواند در خط تولید اتفاق افتاده باشد. اگر این قرص‌ها در خط تولید جاسازی شده بود، بعد از قرارگرفتن در کوره تغییر رنگ می‌داد و ‌اگر این قرص‌ها در خمیر کیک بودند نیز، تغییر شکل می‌دادند، بنابراین رنگ سفید و سالم‌بودن قرص‌ها نشان می‌دهد که جاسازی قرص‌ها بعد از تولید و پیش از توزیع اتفاق افتاده است.» او از پلمپ‌شدن چند انبار نگهدارنده کیک‌های آلوده به قرص خبر داده و گفته اگر از این انبارها کیکی توزیع شده باشد، از بازار جمع‌آوری شده است.
ماجرای کیک‌های آلوده همچنان در استان‌های جنوبی کشور مشاهده شده و سایر استان‌ها خبری در این‌باره نداده‌اند. آرش نجیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از تشکیل گروه گشت و بازرسی ویژه برای نظارت بر بازار خبر داده و اعلام کرده بازرسان مرکز بهداشت استان در این‌باره تحقیقات میدانی انجام داده‌اند، اما هیچ موردی از جاسازی در مواد غذایی گزارش نشده و این مورد درباره سایر استان‌ها هم وجود نداشته است.

نظر شما