شناسهٔ خبر: 36971595 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

یک کارشناس حمل‌ و نقل در آستانه 26 آذر مطرح کرد:

حمل‌ونقل بیمار و پر از تضاد است اما به شفای آن امیدواریم

در تمام اسناد بالادستی ده‌ها سال گذشته و در سند استراتژی‌های بخش حمل و نقل و در همه جا بر اولویت حمل و نقل ریلی تاکید می‌شود، در حالی‌که در کشور ما در سیستم برون‌شهری و درون‌شهری بار و مسافر خودرو محورتر شده‌است.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در آستانه روز حمل و نقل (26 آذر) وضعیت حمل و نقل در مقطع زمانی کنونی را بیمار و پر از تضاد توصیف کرد.

به گزارش تین نیوز، مهرداد تقی‌زاده یکی از مصادیق این تضادها را عدم توجه به کمبود بودجه ذکر کرد و گفت: فکر می‌کنیم آنقدر زیاد بودجه دولتی داریم که دائما طرح‌های جدید احداث زیربناهای حمل و نقلی ریلی و جاده‌ای تعریف می‌کنیم، در حالی‌که به علت کمبود بودجه، برخی طرح‌های نیمه تمام فعلی تا حدود ۱۰۰ سال بعد هم تمام نمی‌شوند.

وی افزود: فکر می‌کنیم آنقدر بودجه دولتی زیاد داریم که به سرمایه‌گذاران ایرانی در  بخش حمل و نقل پاسخ صریح و سریع نمی‌دهیم، اما کل بودجه وزارت راه و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه حتی برای نگهداری شبکه موجود هم کافی نیست.

این کارشناس حمل و نقل تاکید کرد: همچنین دائما از اهمیت حمل و نقل عمومی و ضرورت استفاده از آن به‌جای خودروی شخصی صحبت می‌کنیم، اما از افزایش نرخ بنزین هیچ کمکی برای حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری در نظر نگرفته‌ایم.

او ادامه داد: از کمبود میزان سیر سالانه ناوگان باری جاده‌ای به شدت رنج می‌بریم که باعث کاهش بهره‌وری و کاهش درآمد رانندگان و شرکت‌ها می‌شود، اما همچنان کامیون تولید و به تعداد فعلی اضافه می‌گردد تا متوسط سیر ناوگان کمتر شود.

به گزارش تین نیوز، تقی‌زاده بیان کرد: در تمام اسناد بالادستیِ ده‌ها سال گذشته و در سند استراتژی‌های بخش حمل و نقل و در همه جا،  بر اولویت حمل و نقل ریلی تاکید می‌شود، در حالی‌که در کشور ما در سیستم برون‌شهری و درون‌شهری بار و مسافر خودرو محورتر شده‌ است.

وی گفت: همواره تاکید بر خصوصی‌سازی داریم، اما بخشنامه‌هایی صادر می‌کنیم که هر روز عرصه را بر بخش خصوصی تنگ‌تر می‌کند.

این کارشناس افزود: در حمل و نقل درون‌شهری کمبود شبکه و ناوگان عمومی داریم، اما بودجه خود را صرف توسعه معابر جدید و ساخت زیرگذر و روگذر می‌کنیم که محرک استفاده از خودروی شخصی است.

به گزارش تین نیوز، معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین شعار انسان محوری می‌دهیم و در عمل خودرو محورتر می‌شویم و ده‌ها مورد دیگر.

تقی‌زاده تاکید کرد: بخش حمل و نقل کشور بیمار است ولی ما به شفای آن امیدواریم، پس تلاش می‌کنیم.

 

نظر شما