شناسهٔ خبر: 36971421 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عصاره ۴۰ سال ورزش دور میز مستطیل

تهران- ایرنا- دعوت از مدیران و پیشکسوتان عرصه ورزش برای نخستین بار در ۴۰ سالگی انقلاب را می توان سرفصل نوینی از راهبرد مدیریتی اداره ورزش کشور دانست که کمیته ملی المپیک به عنوان نهادی بین‌المللی پیشتاز این امر شد تا بگوید خاستگاه و ریشه جایگاه امروز ورزش کشور برخاسته از همین عصاره چهار دهه خادمان ورزشی است.

صاحب‌خبر -

این شیوه مدیریتی در ورزش کشور چند پیام دارد؛ نخست تکریم به بزرگان و مدیران ورزشی کشور که فارغ از هر گونه اختلافی به ورزش کشور خدمت کردند که نتایج آن در عرصه‌ها و مجامع جهانی مشهود است.

دوم فرهنگ نادرستی در کشور وجود دارد که همواره مدیریت جدید، مدیریت گذشته را طرد و تخریب می کند و به نظر می رسد مدیریت کمیته ملی المپیک با این رویکرد و نَه به این فرهنگ نادرست، اعتقادی زیادی به هم افزایی بیشتر در اداره مطلوب ورزش کشور دارد.

سومین پیام؛ این مدیران که ۴۰ سال در کمیته المپیک و سازمان تربیت بدنی وقت صرف نظر از دیدگاه‌های مختلف فعالیت داشتند و نکاتی که از بیرون در تعامل با جامعه ورزش می بینند، ممکن است مدیریت جدید کمیته به آن واقف نباشد و با شناخت بیشتر آن از تجربیات آنها برای ارتقا ورزش کشور بهره مند شود. 

چهارم اینکه نهاد ملی ورزشی معتقد است، اخلاق مداری و منش پهلوانی شعار نیست و این اعتقاد وجود دارد که در کنار ورزش و تقویت ارزش های والای اخلاق مداری می توان تصویر زیبایی از ایران را به جهانیان عرضه ‌کرد.

تجربیات افراد مختلف با دیدگاه های متفاوت به کمک ورزش می آید

اما در این میان «محسن مهرعلیزاده» یکی مدیران ورزشی کشور و هشتمین رییس سازمان تربیت بدنی وقت در سال های ۸۴-۸۰، برگزاری نشست فصلی مدیران ورزشی برای نخستین بار به میزبانی کمیته ملی المپیک را ارزشمند توصیف می کند و می گوید: افرادی که دور این میز می نشیند، هر کدام شاید با سابقه مدیریت ۱۰ ساله و در مجموع دارای ۲۰۰ سال تجربه هستند که این افراد مختلف با دیدگاه های متفاوت می تواند با بیان نکته های سازنده در اداره بهتر این مجموعه کمک کنند.

وی که سابقه نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را دارد، معتقد است: اما شرط موفقیت چنین نشست های تعریف دستور العمل و بهره مندی از تجربیات این افراد است که این دستور العمل می تواند در ۲ سطح خرد و کلان مطرح شود.

رییس سازمان تربیت بدنی وقت ادامه داد: یکی از موارد در سطح کلان، ارتباطات و تعاملات بین المللی است. ورزش ما از نظر محتوا و سرمایه و هم از بُعد تجربه، تاریخ و هم آمار قهرمانی ورزشکاران غنی است و مهمتر این که کمیته ملی المپیک به عنوان صدای آنها بتواند در دنیا موقعیت های متناسب با آنچه که در شأن و لیاقت ورزش کشور ماست، بیان کند. این می تواند در معرفی و تلاش در مطرح کردن افراد در جایگاه های بین المللی برای کسب کرسی ها باشد.

مهرعلیزاده اضافه کرد: برنامه ریزی های داخلی، هدایت و رشد تیم ها، اولویت گذاری و استفاده از نظرات اعضا برای نهادینه کردن بیشتر کمیته ملی المپیک در میان نخبگان اداری، جایگاهی اداری مانند مجلس، دولت و سایر وزارتخانه ها و استفاده از کمک و نفوذ این افراد در جهت تثبت و تقویت موقعیت این نهاد ورزشی به عنوان متولی جدی و رسمی برای ورزش قهرمانی کشور لازم است. 

دورهمی مدیران گذشته ورزشی الگویی برای کسانی که به دنبال تخریب هستند

«علی کفاشیان» معاون ورزشی و امور فدراسیون‌های سازمان وقت تربیت بدنی و دبیرکل کمیته ملی المپیک در دوره ریاست «رضا قراخانلو» رییس پیشین این کمیته هم این اقدام را در زمره یکی از کارهای ارزنده یاد کرد و گفت: در این نشست دیداری تازه می شود و مدیران و پیشکسوتان ورزشی گزارشی از مسائل مختلف در حوزه ورزش بیان می کنند و مشورت هم می دهند.

وی که ریاست فدراسیون فوتبال را هم برعهده داشت، معتقد است: همین که مدیران ورزشی در این میز و در خانه خود دعوت و قدردانی هم می شوند، یکی از شاخص های ارزشی، ورزش پهلوانی را اجرا می کنند که این باید الگویی برای بسیاری از افراد شود که همواره در تخریب مدیران گذشته تلاش می کنند.

کفاشیان می گوید: این کار ارزنده باید الگویی برای سایر فدراسیون های ورزشی، وزارت ورزش و جوانان و حتی سایر دستگاه ها شود که این دیدار ها و جلسات، ارزش نهادن به مسولان گذشته  است  که زمانی خادمان ورزش بودند.

عضو پیشین هیات اجرایی فدراسیون همبستگی ورزشی کشورهای اسلامی،  گفت: در این نشست تجربیات خودمان را بیان می کنیم و  نظرات مشورتی هم می دهیم. با توجه به این که مدیریت فعلی درگیر کار اجرایی است، این گروه با ۴۰ سال سابقه تجربه مدیریتی در وزش المپیک می تواند برای ورزش موثر که حداقل چهار سال از تجربه آنها استفاده شود مفید است.

نظر شما