شناسهٔ خبر: 36970339 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

خوراکی‌هایی که بدن‌تان را در برابر آنفلوانزا واکسینه می‌کنند

باشگاه خبرنگاران

یک دکترای تغذیه و رژیم درمانی گفت: مصرف برخی مواد غذایی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند افراد را از ابتلا به ویروس آنفلوانزا در امان نگه دارد.

صاحب‌خبر -
فرهاد وحید دکترای تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک  درباره نقش تغذیه در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا یا کاهش طول و شدت بیماری اظهار کرد: به علت اینکه ویروس آنفلوانزا سالیانه تغییر ماهیت می‌دهد تزریق واکسن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری چندان موثر نیست، اما مصرف برخی مواد غذایی با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تواند از ابتلای افراد به این ویروس جلوگیری کند، یا اینکه اگر اشخاص به این بیماری دچار شوند این مواد غذایی می‌توانند طول و شدت بیماری را کاهش دهند.
 
او بیان کرد: اگر فردی سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد احتمال ابتلا به ویروس آنفلوانزا در او نسبت به شخصی که سیستم ایمنی قوی دارد، بیشتر است. مصرف مواد غذایی حاوی روی یا مکمل روی در همه افراد به ویژه اشخاص در معرض خطر مانند زنان باردار و شیرده، سالمندان یا اشخاصی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک می‌کند که از جمله مواد غذایی غنی از روی می‌توان به فرآورده‌های پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها و حبوبات اشاره کرد.
 
وحید افزود: کودکانی که در معرض ابتلا به ویروس آنفلوانزا قرار دارند یا کودکانی که به این بیماری دچار شده‌اند می‌توانند روزانه ۱۵ سی‌سی شربت روی را میل کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها تقویت شود. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C هم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش موثری دارد که از جمله مواد غذایی سرشار از این ویتامین می‌توان به مرکبات مانند: لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی، لیمو ترش و گوجه‌ فرنگی اشاره کرد. افرادی که دخانیات استعمال می‌کنند یا سالمندانی که در رژیم غذایی روزانه خود به اندازه کافی میوه مصرف نمی‌کنند، برای مقابله با عفونت‌های ویروسی می‌توانند مکمل ویتامین C را استفاده کنند.
 
 
منابع غذایی سرشار از منگنز و منیزیم
 
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی تأکید کرد: عناصری مانند منگنز و منیزیم هم در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر هستند که این عناصر اغلب در سبزی‌های برگ سبز و حبوبات یافته می‌شوند. از سایر ویتامین‌ها و اسید‌های چربی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند می‌توان به ویتامین E و اسیدچرب امگا ۳ اشاره کرد. از مواد غذایی سرشار از ویتامین E و اسید چرب امگا ۳ می‌توان به انواع مختلف ماهی‌های روغنی مانند سالمون، بذر کتان و گردو اشاره کرد.
 
 
او تصریح کرد: ویتامین‌های A و D هم نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند. در فصول پاییز و زمستان افراد کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، بنابراین دریافت ویتامین D آنها پایین است به همین منظور اشخاص به ویژه زنان و افراد بالای ۴۵ سال باید از مکمل‌های ویتامین D زیر نظر پزشک استفاده کنند. پیش ساز‌های ویتامین A هم در گیاهانی مانند هویج و انواع کدو و کلم وجود دارند که اشخاص می‌توانند از آنها استفاده کنند.
 
وحید اظهار کرد: زردچوبه به علت داشتن ماده فعال کورکومین که آنتی اکسیدانی قوی است در مقابله با عفونت‌های ویروسی نقش مهمی دارد، بنابراین افراد برای جلوگیری از دچار شدن به ویروس آنفلوآنزا یا در صورت ابتلا برای کاهش شدت علائم و طول بیماری می‌توانند این ادویه را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. از دیگر مواد غذایی که در پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا موثر هستند می‌توان به چای سبز و شکلات‌های تلخ بالای ۸۰ درصد اشاره کرد.
افراد برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا چه اقداماتی باید انجام داد؟
 
این دکترای تغذیه و رژیم درمانی تصریح کرد: اشخاص برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس آنفلوانزا باید از دست دادن و روبوسی کردن با مبتلایان به این عارضه پرهیز کنند همچنین پیشنهاد می‌شود در محیط‌های بسته که امکان انتقال ویروس وجود دارد، اشخاص از ماسک استفاده کنند. نوشیدن مایعات هم علاوه بر اینکه از ابتلا به ویروس آنفلوانزا پیشگیری می‌کند، می‌تواند شدت و طول بیماری را در مبتلایان به این عارضه کاهش دهد. اشخاص همچنین می‌توانند برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا یا کاهش شدت و طول بیماری چند قطره لیموترش تازه را داخل مایعات ولرم بچکانند و این مایعات را بنوشند.
 
او بیان کرد: شلغم هم از دیگر گیاهان مفید برای مبتلایان به آنفلوانزاست. اشخاص برای اینکه دستگاه تنفسی و گوارشی آن‌ها در فصول سرد سال به خشکی دچار نشوند، می‌توانند از سوپ‌های حاوی زردچوبه و دارچین استفاده کنند.
 
 
وحید افزود: نوشیدن مایعات و دریافت الکترولیت‌ها در کودکان مبتلا به آنفلوآنزا بسیار اهمیت دارد. اشخاص برای جایگزین کردن الکترولیت‌های از دست رفته بدن می‌توانند از انواع آش‌ها و سوپ‌های حاوی سیر و پیاز استفاده کنند. همچنین کودکانی که به این ویروس دچار شده‌اند باید مکمل‌های زینک (روی) و ویتامین ب کمپلمس را مصرف کنند تا عوارض بیماری در آنها کمتر شود.
 
او یادآوری کرد: اشخاص دچار آنفلوانزا باید از تزریق خودسرانه آمپول‌هایی مانند دگزامتازون خودداری کنند، زیرا تزریق این آمپول‌ها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند بنابراین شخص در معرض ویروس‌های بیشتری قرار می‌گیرد. آمپول دگزامتازون تنها درد را در مبتلایان به آنفلوانزا تسکین می‌دهد.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها:

نظر شما